InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Een feestgids, trouwkrant of brochure maken in Word

Een feestgids, trouwkrant of brochure maken in Word

Een feestgids, trouwkrant of brochure maken in Word Ken je mensen die gaan trouwen? Of die 25 jaar of 40 jaar getrouwd zijn? Ken je iemand die een jubileum viert? Dan kun je een feestgids maken in Word. Een feestgids of trouwkrant is een boekje waarin persoonlijke anekdotes van het bruidspaar of de jubilaris staan vermeld. Deze worden meestal aangeleverd door vrienden, familie en collega’s. Soms staan er ook liedjes in die ingestudeerd zijn of de indeling van het feest.

Het doel van een feestgids of een trouwkrant

Het doel van een feestgids is om de feestgangers te vermaken en ze stof tot gesprek te geven. Zeker wanneer niet alle genodigden elkaar kennen kan dit het ijs breken. Nadat je ze in Word hebt gemaakt, laat je ze drukken bij een drukkerij of kopiëren bij een copyshop. Hierna leg je ze op de tafels in de feestzaal.

A5 boekje of brochure maken in Word

Misschien heb je wel eens zitten worstelen met de verdeling van de pagina’s over een klein boekje. Misschien wilde je ooit een brochure maken in Word en lukte het niet om de teksten goed over de bladzijden te verdelen. Microsoft Word heeft er een instelling voor. Deze zit wel een beetje verstopt.

Je vindt hem door boven op Pagina-indeling te klikken en dan in het vak Pagina-instelling op het kleine knopje rechtsonderin te klikken. Het dialoogvenster Pagina-instelling verschijnt dan.

Op het tabblad Marges selecteer je in de keuzelijst Meerdere pagina’s de optie Katern. Bij Vellen per boekje selecteer je Alles. Er zullen nu twee pagina’s op één vel afgedrukt worden. Nu klik je op de knop OK. Je ziet direct dat je pagina wat kleiner is geworden. Je kunt gewoon je teksten typen en hoeft niet na te denken over de verdeling. Dat doet Word voor je. Je kunt het testen door het boekje af te drukken op je printer.

Afbeeldingen plaatsen in feestgids of trouwkrant in Word

Om foto’s in je feestgids te plaatsen, precies op de plek waar jij dat wilt doe je het volgende:

Je klikt eerst op de plek waar je je plaatje wilt neerzetten. Daarna klik je bovenin op Invoegen en daarna op Afbeelding. Nadat je de afbeelding hebt geselecteerd, klik je op Invoegen. De foto staat nu in de tekst. Om de tekst eromheen te laten lopen, klik je er met de rechtermuisknop op en kies je voor Tekstterugloop, Om kader (of een andere optie). De tekst zal er nu mooi omheen lopen.

Klik je op de knop ¶ (op de tab Start, in de groep Alinea), dan kun je een ankertje zien staan. Dit ankertje laat zien aan welke Enter (welke alinea) je afbeelding ‘opgehangen’ is. Door de afbeelding te verplaatsen, zal het ankertje ook verplaatsen. Je kunt de afbeelding met de muis verplaatsen door er in het midden op te klikken en vervolgens te slepen. Je kunt het plaatje ook selecteren en vervolgens met de pijltjestoetsen in je toetsenbord werken om het te verschuiven. Druk je daarbij de Ctrl-toets in, dan zijn de stapjes wat kleiner.

Wanneer je niet genoeg foto’s hebt kunnen bemachtigen, of je wilt wat grappige afbeeldingen toevoegen dan kun je op internet zoeken op gratis foto’s of gratis afbeeldingen. Er zijn websites waar je gratis stockfoto’s kunt downloaden.

Losse teksten toevoegen

Wil je een losse tekst toevoegen, bijvoorbeeld in een schuin kader zoals hieronder, dan klik je bovenin op Invoegen en dan in de groep Tekst op Tekstvak.

Nadat je de tekst hebt getypt, kun je het schuin zetten door het groene bolletje aan te klikken en het in de gewenste richting te draaien.

Mooie letters
Een mooie letter zoals hiernaast kun je gebruiken door bovenin op Invoegen te klikken en in de groep Tekst op WordArt te klikken. Je kiest een lettertype uit en typt vervolgens je tekst.

Afdrukken en afwerking

Om zeker te weten of het er goed uitziet, kun je het beste je feestgids of trouwkrant eerst afdrukken op je eigen printer. Je kunt dan beter zien of je spelfouten hebt gemaakt of dat er iets verschoven moet worden. Is alles helemaal zoals je het wilt, dan kun je het laten printen door een copyshop of drukker. Om zeker te zijn dat zij de goede instellingen gebruiken, kun je het beste je document eerst opslaan als een .pdf bestand. Dat doe je door naar Bestand te gaan en dan in het menu te kiezen voor Opslaan Als. In het dialoogvenster dat dan verschijnt kies je bij Opslaan als voor PDF. Dit bestand kun je mailen naar een drukkerij of copyshop.
Gerelateerde artikelen
Getallen, in cijfers of letters?Getallen, in cijfers of letters?Wanneer schrijf je getallen voluit in letters en wanneer schrijf je getallen juist in cijfers? Hoe schrijf je getallen d…
Verlegen (boek 292 uit De Ruiter's Documentatiecentrum)recensieVerlegen (boek 292 uit De Ruiter's Documentatiecentrum)De Ruiter's Documentatiecentrum bestaat uit vier reeksen informatieve boekjes voor alle groepen van de basisschool. Het…
Death Note (Desu Nota)Death Note (Desu Nota)Death Note is een manga/anime serie. (Japanse strips). Het is een spannende serie over leven en dood. De hoofdpersoon Li…
Brochure schrijvenEen brochure is een medium dat geschikt is voor bijna elk doel en elke doelgroep. Een brochure bestaat uit een vast aant…
Boekrecensie “Waarom mannen maar één ding tegelijk kunnen…”recensieBoekrecensie “Waarom mannen maar één ding tegelijk kunnen…”Zelden zo’n lange titel gezien, want de officiële titel is “Waarom mannen maar één ding tegelijk kunnen… en vrouw aan ee…

Reageer op het artikel "Een feestgids, trouwkrant of brochure maken in Word"

Infoteur: Gway
Laatste update: 07-02-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!