InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Werken met Excel 2007: Titels vastzetten en zoekfuncties

Werken met Excel 2007: Titels vastzetten en zoekfuncties

Werken met Excel 2007: Titels vastzetten en zoekfuncties Excel 2007 is een van de Microsoft Office programma’s. Excel wordt vaak gebruikt en is een veelzijdig programma. Vooral om berekeningen te maken is Excel handig. In dit artikel staan verschillende functies van Excel uitgelegd zoals titels vastzetten en horizontaal of verticaal zoeken.

Tip vooraf

Allereerst is het van algemeen belang dat u het verschil weet tussen een rij en een kolom. Een rij is horizontaal en loopt dus van links naar rechts. Een kolom loopt van boven naar beneden. Kolommen hebben vaak in Excel een letter als naam (A,B,C) en rijen hebben een getal als naam (1,2,3).

Titels blokkeren

Sommige bestanden in Excel zijn erg groot. U moet dan scrollen om bij de juiste gegevens terecht te komen. Een nadeel hiervan is dat de koppen van de titels dan verdwijnen, u weet dan niet exact meer wat het getal betekend. Hier is een oplossing op gevonden, namelijk ‘Titels blokkeren’. Op deze manier blijven de titels altijd zichtbaar.

Om de titels te blokkeren moet u eerst de goede cel zoeken waar u in moet gaan staan om de titels goed te kunnen blokkeren. Wanneer u in kolom A titels heeft staan en in rij 1 ook gaat u in het eerste vak waarin een waarde staat staan. Dit is in dit geval kolom B rij 2, hier staat namelijk de eerste waarde in namelijk een 2. In kolom A staan immers de sporten 'zwemmen, hockey en voetbal' benoemd en in rij 1 de maanden januari, februari en maart. U wilt dat deze sporten en de maanden vast staan, dit zijn immers titels. U gaat naar het tabblad ‘Beeld’ en klikt op ‘Deelvensters blokkeren’ en vervolgens op ‘Titels blokkeren’. Nu zijn de titels geblokkeerd. Wanneer u nu naar beneden schuift ziet u dat de titels bovenin vast zullen blijven staan, en de waarden dus wel verschuiven. Wanneer u van links naar rechts schuift ziet u dat de titels in kolom A blijven staan en de waarden wel verschuiven.

Wanneer u de blokkering wilt opheffen doet u hetzelfde. In plaats van ‘Titels blokkeren’ ziet u nu ‘Titelblokkering opheffen.’

Om deze uitleg te verduidelijken is hier een tabel toegevoegd die laat zien waar u moet staan om de titels te blokkeren.

Kolom AKolom BKolom CKolom D
Rij 1 JanuariFebruariMaart
Rij 2Zwemmen2 deze cel selecteren 55
Rij 3Hockey473
Rij 4Voetbal914

Zoekfuncties: horizontaal en verticaal zoeken

Zoekfuncties zijn een erg gemakkelijk hulpmiddel wat Excel biedt. Op deze manier kan snel informatie gevonden worden uit grote lijsten. De zoekfunctie is te vinden in het tabblad ‘Formules’. Er is een verschil tussen horizontaal en verticaal zoeken. Vandaar dat deze twee functies apart beschreven zijn.

Horizontaal zoeken

Om horizontaal te gaan zoeken gaat u naar het tabblad ‘Formules’ en klikt u op het boekje ‘Zoeken en verwijzen’. Hier staat HORIZ. ZOEKEN. Vul hier de zoekwaarde in, de tabelmatrix en het rij-index_getal. Bereik kunt u leeg laten of hier een 1 of WAAR intypen, zo weet Excel dat het programma mag benaderen. Wanneer u ONWAAR intypt krijgt u een exacte overeenkomst.

Voorbeeld:
Iemand wil kijken hoeveel kilometervergoeding hij krijgt. Hij werkt 5 dagen in de week, en woont 15 kilometer van het werk vandaan. De volgende tabel is weergegeven:

Rij 10510152025
Rij 2000243240
Rij 3000525884
Rij 400080104128
Rij 5000108140172
Rij 6000136172216

De zoekwaarde is dan 15, hij wil immers weten hoeveel vergoeding hij krijgt voor 15 kilometer.
Het rij-index_getal is de rij waar de informatie uit moet worden opgehaald. Omdat de persoon 5 dagen in de week werkt komt deze informatie uit rij 6, het rij-index_getal is dus 6. De tabelmatrix zijn alle waarden, deze zijn in de voorbeeldtabel alle waarden met de witte achtergrond, deze moet u selecteren. De vergoeding is als u deze informatie intypt in de formule van horizontaal zoeken: 136 euro.

Verticaal zoeken

Verticaal zoeken werkt precies hetzelfde als horizontaal zoeken. Echter moet u dan geen rij-index_getal maar een kolom-index_getal invoeren. Aangezien u het verschil weet tussen een rij en een kolom zal dit geen problemen opleveren.
Gerelateerde artikelen
Excel: afdrukken, rijen en kolommen vastzettenExcel: afdrukken, rijen en kolommen vastzettenDit zijn mogelijkheden in Excel 2000, die vooral handig zijn in lange lijsten. Je kunt het programma namelijk laten bepa…
Een cursus Excel volgenEen cursus Excel volgenExcel is een spreadsheetprogramma dat onderdeel uitmaakt van het pakket Windows MS Office. Excel wordt ook wel MS Excel…
Word: Brief samenvoegen met lijst in ExcelWord: Brief samenvoegen met lijst in ExcelDe functie Afdruk samenvoegen in Word 2000 is heel gemakkelijk als je dezelfde brief wilt sturen naar verschillende mens…
Boekhouden in ExcelBoekhouden in ExcelVeel mensen hebben houden hun boekhouding bij in Excel. Dit is een ideaal systeem voor huishoudens en zeker kleine zelfs…
Beste verdeling aftrekposten tussen fiscale partnersBeste verdeling aftrekposten tussen fiscale partnersBepaal zelf eenvoudig met een gratis rekentool in Excel de beste verdeling van aftrekposten en de verdeling van eventuee…
Bronnen en referenties
  • Basiscursus Excel 2007 van Jolanda Toet

Reageer op het artikel "Werken met Excel 2007: Titels vastzetten en zoekfuncties"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 23-08-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!