InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Hoe maakt u een Joomla site?

Hoe maakt u een Joomla site?

Joomla is een bekend open source en dus gratis content management systeem om websites mee te maken. Maar hoe maakt u een Joomla site? Lees dit in het artikel hieronder.

Joomla

Joomla is een content management systeem (CMS) om een website mee te maken. Een CMS is een back-end omgeving waarin iemand zonder veel programmeerkennis toch een mooie website kan maken. Joomla betreft een dergelijk back-end waarin voornamelijk via klikken met de muis een website in elkaar gezet wordt. Veel bekende sites draaien op Joomla en websites gemaakt met dit CMS zien er vaak erg professioneel uit. Een ideaal CMS dus om uw website in te maken.

Hoe kom ik aan Joomla?

Joomla is gratis te downloaden op de site www.Joomla.org. Het beste is om te kiezen voor de laatste stabiele versie die te downloaden is. Op deze website is ook alle documentatie te vinden om Joomla te kunnen installeren op het door u gekochte domein.

De meeste providers bieden echter mogelijkheden om Joomla met een druk op de knop te installeren. Dit kan meestal door in te loggen bij uw hosting backend. Een voorbeeld hiervan is CPanel wat te vinden is via www.uwdomein.nl/cpanel. Hier vind u een icoon wat softaculous heet. Daarin kunnen verschillende dingen geselecteerd worden om te installeren, waaronder Joomla. Als u Joomla via deze back-end installeert, dan betreft het letterlijk een paar keer klikken en klaar is kees. Uiteraard gebruiken niet alle providers Cpanel, maar er is vrijwel altijd een dergelijke backend beschikbaar.

Joomla staat erop. En nu?

Joomla bestaat uit een front-end en een back-end. Via de back-end kunt u de site uitbouwen, teksten plaatsen en functionaliteiten inbouwen. De front-end is wat de website bezoeker te zien krijgt. De font-end is gewoon te vinden op www.uwdomein.nl. De back-end is te vinden op www.uwdomein.nl/administrator. Om de site te gaan bouwen gaat u naar de laatst genoemde URL. U kunt hier inloggen met uw administrator account. U heeft dit account opgegeven bij de installatie van Joomla. Om daadwerkelijk de site te gaan inrichten kan het beste de documentatie van de Joomla.org site gehaald worden of zoek wat tutorials op Youtube.

Joomla verder uitbouwen

De Joomla community bouwt constant nieuwe functionaliteit voor Joomla. Deze extra functionaliteit is te downloaden op vele sites. De meest bekende site is echter extensions.joomla.org. Hier kunt u veel functionaliteit vinden wat via een paar simpele installatiehandelingen in uw site te bouwen is. De extensions site biedt goede zoekfuncties om de juiste site uitbreiding te vinden. Let goed op dat u ook de juiste taal selecteert bij het installeren van de extentions.

Onderhoud van Joomla

Meerdere malen per jaar komt er weer een nieuwe versie van Joomla uit. Vaak zitten hier verschillende bugs en veiligheidsupgrades in verwerkt. Om de site goed te laten werken en niet vatbaar te worden voor aanvallen van hackers is het belangrijk om de website dan ook te upgraden naar de laatste versie.

In de Joomla back-end zit een pagina om de Joomla versie bij te werken naar de meest recente versie. Wanneer u het CMS geïnstalleerd heeft via bijvoorbeeld CPanel, dan kunt u via één klik op de knop in CPanel uw site upgraden naar de laatste versie.

Backup maken

Het is slim om altijd een backup te maken. Er kunnen altijd dingen gebeuren waardoor data verloren gaat. Wanneer u technisch onderlegd bent kunt u ervoor kiezen om letterlijk de bestanden van de server te kopieren en een kopie te maken van de MY-SQL database. Dit is echter meestal niet de meest handige keuze. Zo zijn er extensions te downloaden die het backuppen vanuit de back-end van Joomla mogelijk maken met één druk op de knop. Een voorbeeld hiervan is Akeeba backup.

Ook hier schiet CPanel weer te hulp, want indien u via CPanel een installatie van Joomla hebt gedaan, dan zit daar ook vrijwel altijd een backup knop waarmee met één klik de site veilig gesteld is.
© 2012 - 2019 Jenk, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Je eigen Joomla site: de installatieBij de voorbereiding hebben we alles klaar gemaakt voor de Joomla installatie. Nu is het zover dat we Joomla gaan instal…
Je eigen Joomla site: inloggen en het beginAls het gelukt is om Joomla succesvol te installeren kan het pas echt beginnen: het maken van je eigen website! In deze…
Zelf een website maken met Blogger, Joomla of WordPress?Zelf een website maken met Blogger, Joomla of WordPress?Overweeg je om zelf een eigen website te maken met Blogger, Joomla of WordPress software? Wat zijn globaal de mogelijkhe…

Reageer op het artikel "Hoe maakt u een Joomla site?"

Infoteur: Jenk
Gepubliceerd: 28-11-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!