InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Je computer sneller maken

Je computer sneller maken

Je computer sneller maken Een trage computer is erg vervelend. Met deze tips kun je je computer eenvoudig veel sneller maken zonder maar een cent uit te geven aan nieuwe spullen!

Een trage computer

Een computer die erg traag werkt is een van de grootste ergernissen die je kunt beleven als je een computer gebruikt. De computer start traag open, het openen van programma's en websites duurt erg lang en tot overmaat van ramp lopen je programma's misschien ook wel om de haverklap vast. Gelukkig zijn er vele eenvoudige trucjes om je computer veel sneller te maken en een hoop van de ergernis weg te nemen.

Het verwijderen van programma's

Een van de beste manieren op je computer sneller te maken is het verwijderen van programma's. Als je veel programma's op je computer hebt staan dan wordt hij beduidend trager omdat ze allemaal geheugen gebruiken, zelfs wanneer je het programma niet open hebt staan! Hierdoor is het belangrijk eens goed te kijken naar welke programma's je allemaal geïnstalleerd hebt staan. Bij Windows kun je dit terugvinden in het configuratiescherm, bij OS X (Apple mac) staat dit in de map programma's in je dock.

Het verwijderen van individuele programma's

Het beste kun je als eerst kijken naar programma's die je zelf ooit hebt geïnstalleerd. Misschien heb je vorig jaar na de vakantie een programma geïnstalleerd waarmee je een fotoboek kon samenstellen, maar heb je het sindsdien totaal niet meer gebruikt. Bij dit soort programma's moet je je afvragen of je deze nog wel nodig hebt. Misschien maakt één programma nog niet zo'n verschil, maar als je merkt dat er wel een tiental programma's geïnstalleerd staan die je totaal niet meer gebruikt dan kan de verwijdering hiervan een enorme snelheidswinst opleveren.

Het verwijderen van voorgeïnstalleerde programma's

Als je je computer of laptop net hebt gekocht dan staan er vaak heel veel programma's al geïnstalleerd op het moment dat je hem opstart. Dit doen fabrikanten van computers veelal ter promotie van bepaalde software. Voor het voorinstalleren van programma's krijgen de fabrikanten grof geld van de programmamakers. Vaak zijn dit programma's zoals virusscanners en spelletjes. Het nadeel van dit soort programma's is dat je ze veelal maar beperkte tijd kunt gebruiken, het zijn zogenaamde trials. De producent van deze programma's hoopt natuurlijk dat jij het volledige programma aanschaft na het een tijdje gebruikt te hebben. Ga hierdoor nog eens goed langs alle voorgeïnstalleerde programma's en kijk of ze nog werken, en zo ja, of je ze nog nodig hebt. Vaak zijn dit relatief erg grote programma's die heel veel geheugen innemen.

CCleaner

Een fantastisch programma om je computer veel sneller te maken is CCleaner. Dit is een programma waarmee je ongebruikte bestanden van je computer verwijderd. Naarmate je je computer een tijd gebruikt slaat hij allerlei bestanden op simpelweg omdat je de computer gebruikt. Dit zijn bestanden zonder verdere functie. De bestanden zelf zijn veelal maar erg klein, maar als je een computer een bepaalde tijd gebruikt kan dit uiteindelijk heel erg optellen tot soms wel enkele gigabytes. CCleaner is een gratis programma en is zowel te downloaden voor Windows als OS X (Apple Mac). CCleaner is hier te downloaden

Controleer wat er allemaal opstart

Op het moment dat je je computer aanzet openen in de achtergrond enorm veel programma's. Dit kan erg nuttig zijn omdat als je bijvoorbeeld daadwerkelijk een programma wilt openen dit veel sneller gaat omdat het in de achtergrond al een beetje geopend was. Toch doen veel meer programma's dit dan je daadwerkelijk zou willen, wat je computer enorm traag kan maken bij het opstarten. Het hierboven beschreven programma CCleaner geeft je een lijst met wat er allemaal opent in de achtergrond als je je computer aanzet. Kijk kritisch naar die lijst en verwijder zoveel mogelijk.

Herinstalleer je computer

Als je bovenstaande technieken om je computer sneller te maken te traag vindt dan kun je ook altijd nog het besturingssysteem van je computer herinstalleren. Dit is een vrij drastische maatregel, omdat je veelal al je bestanden verliest. Deze kun je natuurlijk wel eerst extern opslaan voordat je dit doet. Een groot voordeel van deze techniek is dat je je computer weer krijgt zoals je hem aanschafte. Een verse installatie kan daardoor een erg goede maatregel zijn. Ook als je dit doet kun je bovenstaande technieken nog steeds gebruiken om je computer sneller te maken, omdat je anders snel alweer met een trage computer zit.
© 2012 - 2019 Infokoning, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Snel en gemakkelijk je PC opschonenSnel en gemakkelijk je PC opschonenWanneer je bemerkt dat je computer behoorlijk trager begint te werken, wordt het tijd om je PC op te schonen. In drie ee…
Maak je computer snellerMaak je computer snellerWanneer je een computer lang in gebruik hebt kan het gebeuren dat deze traag wordt. Programma's starten minder snel op e…
Maak u computer sneller! (tot wel 4 keer zo snel!)Veel mensen hebben het probleem dat ze een te trage computer hebben. In dit artikel staat hoe het komt dat een computer…
De computer en hoe het begonDe computer en hoe het begonWat zit er nou eigenlijk allemaal in een computer en waar dient het voor? Wat zijn de verschillen tussen een harde schij…

Reageer op het artikel "Je computer sneller maken"

Infoteur: Infokoning
Gepubliceerd: 05-09-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!