InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Wat is een internetbrowser?

Wat is een internetbrowser?

Wat internet is weten de meeste mensen wel. Maar wat is nu weer een browser? Simpele dingen kennen soms moeilijke woorden. Browse is Engels en het betekent bladeren. Met een web browser of internet browser kun je bladeren van de ene webpagina naar de andere. Zo bent u waarschijnlijk van Google uitgekomen bij dit artikel. Het programma wat het mogelijk maakt om de webpagina´s te lezen, is de internet browser!

Inhoud

Zuid-Afrikaanse duidelijkheid

In Zuid-Afrika vertaalt men alle Engelse woorden in het Afrikaans, zustertaal van het Nederlands. Voor het woord webbrowser bestaan er drie Afrikaanse woorden: webbladleser, webleser en webblaaier. Blaaier betekent zoiets als bladeraar, een web-bladeraar waarmee je op je persoonlijke rekenaar (personal computer) een webbladsij (webpage) kunt lezen. De computertermen in Zuid-Afrika kunnen veel verduidelijken over sagtewaar (software).

Intelligente mensen kiezen niet voor Explorer

Er zijn verschillende softwarefabrikanten die internet browsers maken. Bekende browsers zijn Mozilla Firefox, Internet Explorer, Google Chrome, Safari en Opera. Een grappig wetenschappelijk onderzoek wees uit dat meer intelligente mensen niet kiezen voor Internet Explorer. Dat is het programma van Microsoft en het zit standaard geleverd op iedere PC met Windows.

Waarom Mozilla gebruiken?

Om Mozilla Firefox te kunnen gebruiken moet u dat eerst downloaden. U zult zich afvragen wat dat nu uitmaakt, een andere internet browser. Dat kan voor sommige sites veel uitmaken. Het ligt er een beetje aan wat u doet met internet. Als u slechts emailt en af en toe een pagina bezoekt of een woord op Google intypt om meer te weten te komen, dan heeft u aan Explorer genoeg. Maar als u intensiever van internet gebruik maakt dan komt u op een gegeven moment op een site waar een betere internet browser vereist is.

Iets ingewikkeldere websites

Sommige spelletjessites of chatsites werken beter op Mozilla Firefox of Google Chrome. De ervaring van de meeste computergebruikers is dat Mozilla de minste problemen heeft. De makers van Mozilla passen hun software vaak aan met updates waardoor nieuwe typen files goed te gebruiken zijn op Mozilla.

Safari zit standaard op een Apple computer maar is ook verkrijgbaar voor Windows. Safari zit standaard op een Apple computer maar is ook verkrijgbaar voor Windows.

Websites vertellen welke browser het best is

Wanneer een website het niet goed doet met Explorer dan zullen de makers van de website dat zelf aangeven. Vaak adviseren ze welke internet browser u het best kunt downloaden. Wanneer u iets downloadt dan komt het programma op uw computer terecht zodat u het altijd kan gebruiken.

Waarom is Mozilla gratis?

Mozilla is een gratis programma. Dat komt omdat het gemaakt is door mensen met een ideaal. Ze vinden dat iedereen zo goedkoop mogelijk toegang moet krijgen tot het internet. Dat vinden veel mensen een mooi ideaal en daarom downloaden en installeren ze Mozilla. Natuurlijk wordt Mozilla ook geïnstalleerd omdat het voor veel sites beter werkt. Het gebruiksgemak is ook een reden om op Mozilla over te stappen.

Hoe Mozilla downloaden?

De snelste manier van Mozilla downloaden is naar de webpagina www.mozilla.org te gaan en te klikken op firefox download. Als het menuutje u vraagt of u het wilt uitvoeren of opslaan, kies dan voor uitvoeren. Het wordt dan automatisch opgeslagen en het installatieprogramma begint ook vanzelf. Makkelijker kan het niet. Welkom tussen de intelligente mensen. (Deze gegevens stammen uit 2012 en kunnen verouderd zijn.)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Advertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, ChromeAdvertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, ChromeHeb je het ook gehad met die reclame op internet? Advertenties zijn eenvoudig en gratis te blokkeren in Internet Explore…
De beste internetbrowsersTegenwoordig zijn er tal van mogelijkheden bij het kiezen van een goede browser. Zo heb je in Internet Explorer de meest…
Goede internet browser(Internet Explorer 8, Firefox, Chrome)Goede internet browser(Internet Explorer 8, Firefox, Chrome)Om te kunnen internetten heb je een internet browser nodig. Tegenwoordig zijn er vele gratis internet browsers beschikba…
Soorten internet geschiedenis en het verwijderen ervanSoorten internet geschiedenis en het verwijderen ervanEr zijn verschillende soorten internet geschiedenis, ook wel browsegeschiedenis genoemd. Je hebt tijdelijke internetbest…
Welke internetbrowser is geschikt voor mij?Welke internetbrowser is geschikt voor mij?Velen zetten hun eerste stapjes op het internet met Internet Explorer, de browser bijgeleverd bij het besturingssysteem…
Bronnen en referenties
  • http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110730_internet_explorer_gebruikers_zijn_dommer_dan_andere_browserge6
  • www.mozilla.org
  • http://www.apple.com/nl/safari/

Reageer op het artikel "Wat is een internetbrowser?"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 07-09-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!