InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Spotify Premium, Unlimited, verschillen en alternatieven

Spotify Premium, Unlimited, verschillen en alternatieven

Spotify Premium, Unlimited, verschillen en alternatieven Veel mensen gebruiken vandaag de dag het music-streaming programma Spotify. Bijna alle gebruikers irriteren zich echter aan het luisterlimiet en de vele advertenties tussen de nummers door, anderen willen graag hun muziek afspelen via de telefoon. Daarom wordt er veel gekozen voor een upgrade naar Spotify Unlimited of Premium. Beide zijn niet erg duur voor een frequente muziekbeluisteraar, maar waar zit nou het verschil in? Wat zijn de voor- nadelen van de beide varianten? Zijn er nog andere manieren om reclame uit te schakelen binnen Spotify? En wat zijn de prijsverschillen?

Update - Spotify Unlimited verwijderd voor nieuwe gebrukers

-2 juni 2014-
De Spotify Unlimited optie is verwijderd van Spotify voor nieuwe gebruikers. Er is nu enkel de mogelijkheid om premium aan te schaffen. Gebruikers van Spotify hebben nu in de gratis versie de optie om een ongelimiteerd aantal nummers te beluisteren. De gratis versie bevat echter nog steeds reclame. Als je een Unlimited-abonnement hebt afgesloten kan je deze nog wel laten verlengen, hierdoor kan je bij gebruik op de computer en laptop nog steeds advertentievrij ongelimiteerd muziek luisteren. Voor meer informatie over het Premium-abonnement en alternatieven, geldt de rest van het artikel nog steeds. Daarbij is het ook nog mogelijk om over te stappen op Unlimited als je het Premium-abonnement beëindigd.

Waarom wel of niet upgraden?

Steeds meer mensen gebruiken Spotify, het is namelijk sneller dan bijvoorbeeld filmpjes streamen via Youtube en het is legaal, in tegenstelling tot het downloaden door middel van torrents. Het grootste voordeel is tenslotte dat het helemaal gratis is! Je moet echter wel continu tegen enorme reclame-banners aankijken. Daarbij wordt na elke twee nummers de muziek onderbroken om een luide reclameboodschap af te spelen. Deze kan je niet simpelweg omzeilen door op pauze te drukken of het geluid uit te zetten, daardoor is het op deze manier bijvoorbeeld onmogelijk om Spotify op de achtergrond aan te zetten als er bezoek is. Het tweede nadeel is dat het aantal nummers dat je kan luisteren op Spotify gelimiteerd is, je kan maar twintig uur per maand luisteren. Als je ongeveer al je muziek via Spotify luistert raak je al snel over dit limiet heen. Er zijn echter nog vele applicaties die je wel kan gebruiken als gratis gebruiker zoals de afspeellijsten en leuke applicaties van onder andere Lastfm en TuneWiki.

Spotify Unlimited (niet meer mogelijk voor nieuwe gebruikers)

Het eerste duidelijkste voordeel van Spotify Unlimited is dat het, vanzelfsprekend, ongelimiteerd is. Je kan dag en nacht zoveel muziek als je wilt afspelen, er zit géén limiet aan. Daarbij is het een hele verlichting dat alle reclame weg is. Geen irritante banners of onderbrekingen meer, zonder alle advertenties wordt het menu ook een stuk duidelijker en rustiger en daardoor ook makkelijker te gebruiken. Verder kan je alle mogelijkheden van de gratis versie blijven gebruiken. En dat voor vijf euro per maand. Is dat het waard? Als je het vergelijkt met CD's, is het per nieuwe CD (zo'n 15 euro) drie maanden onbeperkte muziek, al heb je er wel internet verbinding voor nodig. Als je elke dag twee uurtjes muziek luistert hoef je niet meer dure muziek te kopen of het illegaal te downloaden. Echter, als je alleen maar af en toe een bepaald nummer op wilt zetten en je niet stoort aan de reclames is de gratis versie een goede keuze. Als je een slechte internetverbinding hebt, of je muziek altijd bij je wilt hebben zou ik echter naar de volgende upgrade kijken...

Spotify Premium

Spotify Premium is het summum van Spotify. Je kan onbeperkt, reclamevrij muziek luisteren zoals bij Unlimited. Daarbij kan je echter ook muziek afspelen vanaf je smartphone en in offline modus, ook kan je muziek in hogere kwaliteit luisteren en kan je van tijd tot tijd exclusieve 'premium' content bekijken. Van ervaringsverhalen en eigen ervaring blijken de laatste twee voordelen nogal zwak te zijn. Het verschil in kwaliteit is vaak minimaal en er is ook niet heel veel exclusieve content. De eerste twee voordelen zijn echter wel heel handig als je slecht internet hebt en/of graag muziek luistert op je mobiele telefoon. De offline modus houdt in dat je favoriete playlists en nummers opgeslagen kunnen worden op je computer of telefoon zodat je zelfs zonder internet van de muziek kan genieten, zoals in het vliegtuig of op vakantie. Het maximum aantal tracks dat je offline kan downloaden is 3333. De mobiele app kan je alleen gebruiken met Spotify Premium, dit werkt hetzelfde als op de pc alleen dan op je smartphone.

Gratis Uitproberen?

Als je nog nooit Spotify Premium of Unlimited hebt gebruikt kan je gratis via je Facebook- of Spotifyaccount op de website de Premium-versie gratis dertig dagen uitproberen. Je moet hierbij wel creditcardgegevens of dergelijke doorgeven en het proefabonnement op tijd stopzetten, anders loopt het automatisch over in een betaald maandelijks abonnement.

Andere mogelijkheden

Er zijn een paar andere mogelijkheden om gratis muziek te luisteren:
  • Veel smartphone-abonnementen gaan tegenwoordig samen met een Spotify Premium abonnement.
  • Je kan nog altijd gratis muziek luisteren en filmpjes kijken via Youtube. De advertenties kan je blokkeren met een adblocker .
  • Een andere website waarbij je tegen betaling muziek kan luisteren, gebruik kan maken van diverse individuele radio´s en veel muziekinformatie kan opzoeken is Last.Fm
  • Gratis kan je ook gestreamde muziek luisteren op de website van Grooveshark.
  • Tenslotte kan je muziek altijd nog downloaden via torrents of legaal kopen, online of in de winkel.
© 2012 - 2019 Sveneras, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt en wat is Spotify? Wat kun je ermee?Hoe werkt en wat is Spotify? Wat kun je ermee?Download Spotify, we horen en zien het in allerlei reclames aan ons voorbij komen, maar wat kun je met spotify en hoe we…
Wat kun je met Spotify?Wat kun je met Spotify?Spotify is een legaal muziek programma waar je muziek op kan zoeken en kunt luisteren en die geen virussen bevat. Je heb…
Wat is Spotify en wat kun je er mee?Spotify is sinds mei 2010 beschikbaar in Nederland. Het is een revolutionaire manier om muziek legaal te downloaden. Wat…
recensieSoundcloud vs. SpotifyWelk muziekprogramma is nou beter? Soundcloud of Spotify? Het is een eeuwige discussie waar nooit een conclusie uit zal…
Het Freemium verdienmodelFreemium is een samenvoeging van de termen ‘free’ en ‘premium’. Het freemium verdienmodel houdt in dat het product of de…
Bronnen en referenties
  • http://www.spotify.com/nl/get-spotify/overview/
  • http://anphicle.com/nl/spotify-premium-v-unlimited-why-i-downgraded/
  • De Spotify en Last.FM software.
  • http://tweakers.net/nieuws/93209/spotify-stopt-met-aanbieden-unlimited-abonnement-van-5-euro-per-maand.html

Reageer op het artikel "Spotify Premium, Unlimited, verschillen en alternatieven"

Reacties

Lescouhier, 22-06-2016 17:39 #6
Kan ik premium kopen via de app winkel? Ik zou graag premium kopen maar heb alleen een bankkaart.

Retro, 27-10-2014 14:04 #5
Even een update, ik ben al vanaf 2011 betalend Unlimited gebruiker, 2 maanden terug heb ik een update naar Premium gedaan. Nu wil ik terug naar Unlimited maar het is ook voor jarenlange vaste klanten niet meer mogelijk om terug te gaan naar Unlimited als je het Premium-abonnement beëindigd. Ik heb contact gehad met Spotify en zij lieten mij het volgende weten :

Unlimited isn't available at the moment, users that started on the unlimited subscription before we cancelled it early this year, would still be able to use it unless they cancel it. Once the subscription is changed to free or premium it wouldn't be possible to subscribe to it again.

Hier baal ik echt behoorlijk van en schreef terug :
i'm very disappointed in the way Spotify threat long time customers.
When i upgraded to premium a few weeks ago, i din’t get information or a warning that i couldn’t get back to unlimited when i once upgrade to premium.
When i knew this i had never ever upgraded to premium.
This is not customer friendly behavior of Spotify and i’m pissed off.

antwoord: I'm very sorry to hear you weren't informed about not being able to go back to unlimited, I will pass your feedback on so it hopefully wont happen again to anyone else.

Winfried de Vre, 14-10-2014 21:59 #4
Ik heb Spotify unlimited al geruime tijd. Ik heb nog steeds reclame blokken tussen de nummers door. Hoe is dit mogelijk?

Sebastiaan, 01-09-2014 17:15 #3
@Piet
Het Spotify Unlimited abonnement is alleen verwijderd voor 'nieuwe' spotify gebruikers. Oude Spotify gebruikers (voor 2014 in elk geval) kunnen een Spotify code nog altijd inwisselen voor Premium OF Unlimited. (bron: http://123spotifygiftcard.nl/spotify-premium). Echter is het unlimited abonnement wel sterk veranderd, zo zie je in de bron dat er velen verschillende versies zijn!

Piet, 12-06-2014 22:20 #2
Nog even ter info, ik wilde net mijn premium abbo opzeggen, en kreeg toen de optie om een unlimited abbo te nemen. Dus alhoewel het niet direct mogelijk is, is het wel mogelijk te downgraden als je eenmaal premium hebt. Reactie infoteur, 23-07-2014
Beste Piet,

Bedankt voor je reactie, ik zal dit opnemen in mijn artikel.

Met vriendelijke groet,
Sven.

Winfried de Vre, 12-06-2014 15:35 #1
Ik reageer even op de tekst over Spotify Premium. Daarin staat beschreven dat je geen last hebt van onderbrekingen van reclame blocs. In mijn geval is dat niet zo. Ik weet niet om de hoeveel nummers er onderbrekingen zijn, maar ze zijn er wel.
Terwijl er toch anders beweert wordt. Ik betaal 5,00 euro per maand.
Gaarne uw reactie. Reactie infoteur, 23-07-2014
Beste Winfried,

In dat geval zou ik contact opnemen met de Spotify klantenservice. Het blokkeren van reclame is immers deels waarvoor u betaalt.

Met vriendelijke groet,

Sven.

Infoteur: Sveneras
Laatste update: 23-07-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 6
Schrijf mee!