InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Leuke computerspelletjes van vroeger

Leuke computerspelletjes van vroeger

Leuke computerspelletjes van vroeger Herinner jij je ook nog zo'n leuk spel van vroeger? Tegenwoordig in bijna geen enkele winkel meer verkrijgbaar, zo oud zijn ze al. In dit artikel zullen wat herinneringen worden opgehaald uit die goede oude tijd! Verder wordt er beschreven hoe je deze games, alsnog kunt spelen!

Favoriete oude games

Nog steeds worden er veel oude spellen gespeeld, door de zogeheten 'Retro gamers'. De meest favoriete spellen zijn hieronder genoemd:
  • Commander Keen
  • Final Fantasy 7
  • Lemmings
  • Little Big Adventure
  • Mormels (lijkt op lemmings)
  • Roller coaster tycoon 1
  • Space invaders
  • Super Mario
  • The legend of Zelda

Wat is er zo leuk aan die oude games?

De laatste tijd begint Retro weer populairder te worden, en dat in een tijdperk waar we juist zo hard innoveren. Producten hoeven niet altijd meer de meest futuristische looks te hebben. Het lijkt alsof consumenten behoefte hebben aan iets menselijks. Met alle technologie van tegenwoordig worden producten steeds ingewikkelder en technischer en dat zie je terug in het uiterlijk van de games. Er wordt vaker teruggegrepen naar de 'old school look', maar waarom is dat?

Inspirerend

Zeg nou zelf, het gevoel dat je krijg bij de flowerpower tijd is toch gewoon kleur, gezelligheid en vrolijkheid? Waarom deze vrolijkheid niet overbrengen naar onze technologische 21ste eeuw om het al een visueel een stuk aantrekkelijker te maken. Weg met het zakelijke gevoel, het huiselijke gevoel mag weer getoond worden. En zoals als eerder beschreven, hebben consumenten ook niet zo’n behoefte aan een omgeving die er uit ziet als een “Chinese Elektronica fabriek”.

De afgelopen jaren werden games steeds uitgebreider en moeilijker om te spelen

Omdat games steeds lastiger werden om goed te spelen, lijkt het steeds meer alsof deze games alleen besteed zijn aan de echte "nerds". Wanneer je ook een verhaallijn hebt of missie pakket hebt uitgespeeld, is het spel ook afgelopen, en het is niet interessant om dan weer opnieuw te beginnen. Simpele spellen kun je echter eindeloos blijven spelen. Veel games van tegenwoordig zijn ook zo groot en ingewikkeld dat de pc het nauwelijks aankan, wat resulteert in spelverlies, lelijke graphics of de meest vreemde error meldingen.
Je ziet dan ook dat steeds meer consumenten terug grijpen naar de simpele spellen. Denk bijvoorbeeld aan games als Farmville, een game die zo uit de jaren '90 zou kunnen komen.

Games worden steeds duurder

Vroeger kostte een game vrij weinig, tegenwoordig betaal je vaak al snel €40,- ! Games zijn ook zo uitgebreid geprogrammeerd en er is zoveel gedaan met graphics, dat de prijs steeds verder omhoog gaat. Bovendien moet je vaak extra spullen aanschaffen. Zoals alle muziekinstrumenten bij Guitar Hero, en bewegingssensors bij Kinect.

Ze blijven leuk!

De oude games blijven, volgens veel gamers, gewoon leuk. Ze geven je een goed gevoel, beter dan de games van tegenwoordig. De stress factor is in oude games ook een stuk lager. Tijdens het spelen van nieuwere games ervaar je veel vaker irritatie; omdat de verhaallijn te ingewikkeld is, de opdrachten te moeilijk zijn, je het spel niet begrijpt of continue net game over bent. Dit komt vrijwel nooit voor in oude games.
Retro gamen kan mensen zo aanspreken omdat er toen nog hele originele games waren, want toen moesten de ontwikkelaars de consumenten nog 'uitproberen'. En aangezien de ontwikkelaars elkaar niet echt konden verslaan qua graphics, was er maar 1 oplossing om het meeste te verkopen. Namelijk je game uit de massa andere games te laten opvallen, door een creatieve gameplay te verzinnen. De concepten van de games van tegenwoordig zijn vaak al jaren oud en al heel vaak gebruikt in andere games. Nu kost een game miljoenen om te produceren, een developer/uitgever moet gewoon veel games verkopen, daardoor durven ze niet aparte games te maken. Verder hebben retro games ook een hele grote nostalgische waarde. Al die spellen waar je mee opgroeide, blijven waardevol voor je. Een voorwaarde voor het houden van retro games is dan ook dat je ermee opgeroeid bent.

Hoe kun je die oude games nog spelen?

Veel spellen die je je herinnert van vroeger zijn niet meer te koop. En zelfs als je in een donker hoekje van je pc er nog een versie van op je computer hebt staan, is het allang niet meer speelbaar. De computer is er te geavanceerd voor. Vergeten dus maar, dat spelletje nog een keer te kunnen spelen? Zeker niet! De oudste games zijn meestal zelfs gratis. Hieronder staan de mogelijkheden beschreven:
  • Online je spel opzoeken en spelen
  • Compatibiliteitsmodus proberen (klik met de rechtermuisknop op het spel en kies het tabblad: 'Compatibiliteit' en probeer daar verschillende soorten uit, zoals Windows XP)
  • De stappen opvolgen die beschreven staan op deze link: Retro games spelen stappenplan
  • Installeer een DOSBox (Google op DOSBox)
  • Installeer een RetroBox (Google op RetroBox, of installeer deze RetroBox met o.a. de spellen 'Mormels' en 'Kerker' via deze link: RetroBox jaren '90.)
  • Een andere emulator downloaden (op Atari-2600 emulator kan je deze downloaden)
© 2012 - 2019 Theblackbox, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Je geheugen en intelligentie verbeteren door gamenComputerspelletjes spelen of gamen is erg populair; en niet alleen bij jongeren. In het verleden werd vaak beweerd dat g…
Train je geheugenTrain je geheugenVind je het moeilijk om namen te onthouden? Of ben je alweer een belangrijke afspraak vergeten? Soms lijkt het wel alsof…
Gratis spelletjes / retro-games op het internet / DiggerGratis spelletjes / retro-games op het internet / DiggerGratis speletjes en retro-gaming op internet - Retro-gaming is het spelen van oude(re) computerspellen en videogames. De…
Invloeden op nachtmerries bij kinderenEr wordt al jaren onderzoek gedaan naar het effect van televisieprogramma’s en computerspelletjes op nachtmerries bij ki…
Gameverslaving: een steeds groter probleemGameverslaving: een steeds groter probleemEr bestaan verschillende vormen van verslaving. Omdat computerspellen steeds populairder zijn geworden afgelopen jaren,…

Reageer op het artikel "Leuke computerspelletjes van vroeger"

Infoteur: Theblackbox
Gepubliceerd: 07-06-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!