InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Een gratis FLV Player downloaden

Een gratis FLV Player downloaden

Een gratis FLV Player downloaden Een FLV player is een type media player dat wordt gebruikt om Flash videos af te spelen op je PC of direct vanaf het internet. Een FLV player kan op zichzelf gebruikt worden zonder Adobe Flash. Het wordt ook embedded op websites gebruikt in samenwerking met een Flash component of een geembedde Flash Player. Je kunt eenvoudig gratis een FLV Player downloaden of kiezeb voor een FLV converter.

Hoe werkt een FLV Player?

Flash video of Flash Player (FLV) is een type bestandsformaat dat wordt gebruikt om online videos af te spelen met behulp van Adobe Flash Player (vroeger Macromedia). Flash Video maakt gebruik van zijn eigen bestandsformaat en is te herkennen aan de extensie FLV. Flash Video FLV bestanden bevatten materiaal dat is gecodeerd met codecs zoals Sorenson Spark en VP6 video compressie formats. Tegenwoordig wordt ook H.264-video en HE-AAC-audio ondersteunt en kan het worden toegevoegd in SWF-bestanden. Alle compressed formats zijn nu beschermd door patenten.

FLV Players zijn niet meer weg te denken van het internet, ze worden gebruikt door onder andere YouTube, MySpace, Yahoo! Video, VEVO, Google Video, Hulu, metacafe en Reuters. Vrijwel alle besturingssystemen ondersteunen Flash Video via de Adobe Flash Player, maar ook via andere programma's zoals de Mplayer, Quicktime, VLC media player, Media Player Classic, Windows Media Player en Windows Media Center.

Er zijn twee verschillende bestandsformaten die bekend staan als Flash Video, namelijk FLV en F4V. In FLV bestanden zijn de audio en video net zo gecodeerd als in SWF bestanden. Het F4V bestandsformaat is gebaseerd op het ISO bestand en gebruikt Flash Player 9 update 3. Beide formaten maken gebruik van de Adobe Flash Player. Ze gaan hiermee de concurrentie aan met andere typen video zoals RealVideo en WMV. Apple ondersteunt de Flash Player plugin niet en vereist andere methodes die worden geleverd door de Adobe Flash Media Server.

Een converter in plaats van een FLV Player

In plaats van een FLV Player te downloaden kun je ook gebruik maken van een converter. Deze zet de bestanden om naar het vereiste formaat. Sommige mensen vinden het fijner om een converter te gebruiken dan een FLV Player te downloaden omdat deze wat flexibeler zijn, je kunt meer verschillende bestandsformaten gebruiken en hebt één programma om deze om te zetten. Zo kun je naast FLV ook MP3, MP4, MPEG, AVI, PSP of 3GP bestanden gebruiken. Converters zijn echter meestal niet gratis en als je er een wilt downloaden dan moet je daar vaak een klein bedrag voor betalen.

Een FLV Player downloaden

Wanneer je een gratis programma download, wees er dan altijd op bedacht dat deze een virus kan bevatten. Het wordt afgeraden over te gaan tot het downloaden van dergelijke bestanden zonder dat je een virusscanner op je computer hebt geinstalleerd. Wanneer je overgaat tot het downloaden van een FLV Player zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen de player van Applian Technologies nemen, deze werkt eenvoudig en is erg populair. Omdat het internet zo snel in ontwikkeling is komen er echter steeds meer mogelijkheden bij.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een gratis FLV Player downloaden"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 09-04-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!