InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Welke internetbrowser is geschikt voor mij?

Welke internetbrowser is geschikt voor mij?

Welke internetbrowser is geschikt voor mij? Velen zetten hun eerste stapjes op het internet met Internet Explorer, de browser bijgeleverd bij het besturingssysteem Windows. Wat veel mensen echter niet weten, is dat er nog heel veel andere browsers zijn! Met deze gids wil ik je inzicht geven in de mogelijkheden, zodat je de keuze kunt maken welke het beste voor jou is.

Wat is een browser?

Een (internet)browser is een programma voor op je computer die je in staat stelt om webpagina's weer te geven en er door te navigeren. Simpel gezegd: het laat je op het internet surfen. Nog steeds wordt bij Windows Internet Explorer geleverd, de browser van Microsoft, maar het is zeker de moeite waard om eens te kijken wat er nog meer is. Als je na deze handleiding een andere browser wilt proberen dan kun je deze het beste downloaden van de site van de ontwikkelaar.

Waarom zou ik een andere browser moeten?

De beste reden om over te stappen is de winst op snelheid. Computers verschillen heel erg van elkaar. Ga naar een willekeurige elektronicagigant en daar alleen al hebben ze tientallen, misschien wel meer dan honderd, verschillende computers. Deze bestaan allemaal uit verschillende onderdelen, waarbij de samenstelling van de onderdelen ook enorm verschilt. Hierdoor kan het zo zijn dat op de computer van je vrienden of familie browser A heel snel is en B heel traag, maar dat het bij jou thuis precies andersom is. De snelheidswinst die je kan boeken lijkt misschien heel minimaal, maar als je nagaat hoe lang je elke dag op het internet zit dan scheelt dit een hoop. Stel je zit drie uur per dag op het internet op een browser die je een tijdswinst oplevert van 1 seconden bij iedere pagina die je moet laden. Je bent misschien iets aan het onderzoeken op het internet, dus je klikt veel in sites rond en je klikt 300 keer op een link binnen een website. Dan is dat, alleen die dag al, een tijdswinst van 300 seconden. Dat is vijf minuten per dag!

Woord vooraf

Hieronder ga ik de meest populaire opties bespreken. Er zijn nog meer browsers, maar die bedienen vaak een nichemarkt of geven een mogelijkheid die niet interessant is voor het gros van de mensen. Omdat iedere browser anders werkt bij iedereen kun je het beste zelf proberen welke het fijnst bij jou werkt.

Windows Internet Explorer

Windows Internet Explorer is de browser van Microsoft. Voorheen had deze browser in sommige kringen een slechte naam en stond bekend als traag en achterhaald, maar dat is inmiddels niet meer van toepassing - zo wordt gezegd. Het gemak is dat iedereen met een computer met Windows er op deze browser al heeft, en deze slechts hoeft te updaten naar de meest recente versie om je browser een flinke upgrade te geven. De meest recente versie is Internet Explorer 9.0 en kreeg lovende kritieken. Wel moet vermeldt worden dat Internet Explorer door het grote gebruik een populair doelwit is van hackers en virussen, waardoor je je browser vaak moet updaten met zogenaamde patches. Visueel ziet Internet Explorer er niet bijzonder uit, het is niet uitgesproken minimalistisch of ingewikkeld te noemen.

Mozilla Firefox

Firefox is een gratis browser van de Mozilla Foundation. Dit is een erg populaire browser als vervanger van Internet Explorer - en met reden! Firefox staat in de boeken als erg veilig en is minder vatbaar voor spyware en virussen dan de meeste browsers wat het een erg geschikte browser maakt voor thuisgebruikers. Uniek aan Firefox is de eindeloze mogelijkheid van uitbreiding met plugins. Zo kun je een woordenboek voor een vreemde taal instellen, die je helpt schrijven van buitenlandse teksten. Dit is maar één van de voorbeelden, de mogelijkheden zijn eindeloos. Het uiterlijk van Firefox is na installatie erg gewoontjes, maar je raadt het al; dit kun je naar hartenwens aanpassen. Minimalistisch, hartstikke uitgebreid, het kan allemaal.

Google Chrome

Iedereen kent Google wel van de zoekmachine, maar ze doen ook veel meer dan dat! Een voorbeeld daarvan is hun browser genaamd Google Chrome, of kortweg Chrome. Dit is een erg nieuwe browser en is pas sinds 2008 beschikbaar, maar wint erg snel terrein en blijkt erg populair. Google heeft een batterij aan de beste ontwikkelaars ter wereld, dus het is niet vreemd dat Google Chrome als erg goed wordt gezien. Chrome staat in de boeken als erg veilig en snel ontwikkelend. Maar het grootste punt waar Chrome geliefd voor wordt is het minimalistische doch functionele ontwerp van de browser. Dit geeft veel rust aan je ogen tijdens het internetten, maar laat ook meer ruimte over voor de websites die je weergeeft.

Apple Safari

Apple is bekend van de iPod's, iPad's en Mac computers. Ook hebben zij een browser, die in den beginsel specifiek voor systemen met OS X, het besturingssysteem van Apple voor hun computers. Bijgeleverd bij Mac's zit de browser Safari, maar deze is nu ook al tijden beschikbaar voor Windows. Safari is vooral bij Apple gebruikers erg geliefd door zijn herkenbare uiterlijk wat goed bij Apple past. Ook zou Safari erg snel zijn.

Opera

Opera is een browser van het Noorse bedrijf Opera Software. De browser bestaat sinds 1996 en is dus zeker geen nieuwkomer op de markt. Hoewel deze browser bij de meesten geen belletjes doet rinkelen hebben ze wereldwijd meer dan tweehonderd miljoen gebruikers. Waar Opera erg populair maakt is dat het na installatie erg compleet is en amper plugins nodig heeft. Zo heeft de browser na installatie een nieuwsgroepenlezer, een BitTorrent-client, een e-mailprogramma en een RSS-lezer. Het uiterlijk van de browser wordt over het algemeen gezien als wat druk, maar dat valt ook goed aan te passen.

En nu?

Nu je weet wat de browsers kunnen en wat hun kwaliteiten zijn kun je kijken welke jou het meest aanspreekt, en dan zit er niks anders op dan proberen!
© 2012 - 2019 Infokoning, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De beste internetbrowsersTegenwoordig zijn er tal van mogelijkheden bij het kiezen van een goede browser. Zo heb je in Internet Explorer de meest…
Goede internet browser(Internet Explorer 8, Firefox, Chrome)Goede internet browser(Internet Explorer 8, Firefox, Chrome)Om te kunnen internetten heb je een internet browser nodig. Tegenwoordig zijn er vele gratis internet browsers beschikba…
Wat is een internetbrowser?Wat internet is weten de meeste mensen wel. Maar wat is nu weer een browser? Simpele dingen kennen soms moeilijke woorde…
Plus-HD verwijderenPlus-HD is een pop-up tekst die voor komt in teksten van zoekresultaten van google, andere zoekmachines en websites. Dez…

Reageer op het artikel "Welke internetbrowser is geschikt voor mij?"

Infoteur: Infokoning
Gepubliceerd: 12-01-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!