InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Joomla, gescheiden submenu

Joomla, gescheiden submenu

Joomla, gescheiden submenu Joomla is een krachtig Content Management Systeem waarmee prachtige websites mogelijk worden gemaakt. Maar sommige functionaliteiten zijn lastig te begrijpen en kraken je brein terwijl het achteraf heel eenvoudig was. Een menu-item met subitems maken is niet zo lastig, maar om die sub items in een apart menu te laten openen aan bijvoorbeeld de rechterkant van de pagina wordt al wat lastiger.

Waarom een gescheiden sub menu?

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan vraag je je af, dat is helemaal waar. Maar als je je website wilt onderscheiden is het mooi om er een aantal leuke elementen in te stoppen. Je kan je submenu-items gemakkelijk tonen doormiddel van een dropdown menu. Maar het is mogelijk ook deze items in een gescheiden menu aan bijvoorbeeld de rechterkant van de pagina te tonen. De te gebruiken elementen zijn de volgende:
  • Module
  • Menu
  • Menu-item
  • Artikel

submenu rechterkolomsubmenu rechterkolom

Het submenu scheiden

In dit artikel wordt uitgelegd aan de hand van het menu-item dozenopzetters. Zoals in de afbeelding te zien is staat deze in het linker menu als een menu-item en zijn de subitems van dit item in het rechtermenu te vinden.

De elementen

Artikel

Allereerst maken we een artikel aan onder:
  1. Content;
  2. Article manager;
  3. Create new article.

Noem dit artikel voor het gemak even "test". We hebben een artikel nodig om verder te kunnen met het maken van een menu-item.

Menus

Voor het menu gaan we naar:
  1. Menus;
  2. Menu manager;
  3. Add menu.

Noem dit menu producten. Maak hierna nog twee menus aan en noem deze dozenopzetters en dozensluitmachines. Deze menus zijn nodig om rechts de submenus te gaan tonen. Gebruik voor het gemak bij al deze menus even hetzelfde artikel "test".

Menu-items

Nadat de menus zijn gemaakt is het nodig om hier menu-items in te zetten, in dit voorbeeld geven we ieder menu 2 menu-items.

Volg hiervoor deze stappen:
  1. Product menu;
  2. add menu-item;
  3. menu type: single article
  4. geef het item de naam dozenopzetters

Volg deze stap nog een keer maar geef het dan de naam dozensluitmachines. Daarna is het nodig om de stap ook uit te voeren voor de menus dozenopzetters en dozensluiters. Maak hier ook weer twee verschillende menu-items aan. In de afbeelding staan er in het menu van dozenopzetters de subitems: "Aanbieding CF20T" en "Semiautomatisch". En bij dozensluitmachines: "Actie dozensluiters" en "Dozensluiters".

Modules

Om alles werkend te maken zijn er nog modules nodig. In dit voorbeeld worden de volgende modules gebruikt: "Product menu", "Dozenopzetters" en "Dozensluitmachines". Hiervoor zijn de volgende stappen nodig:
  1. Extensions
  2. Module manager
  3. new
  4. Module type: menu

Basic options product menuBasic options product menu
Maak eerst de module voor het product menu, geef het de naam Product menu en verander de position in: "left". Pas dan de Basic options aan, bij select menu kies producten, start level 1, end level 1.
Basic options dozenopzettersBasic options dozenopzetters
Voor de modules Dozenopzetters en Dozensluitmachines stel je de positie in op: "right". Bij de basic options kies voor de module dozenopzetters ook het menu dozenopzetters. En bij de module dozensluitmachines kies ook het menu dozensluitmachines. Voor beide stel het start level in op 1 en het end level op 2.
In het rechtermenu staat het submenu openIn het rechtermenu staat het submenu open
Waarna deze stappen zijn voltooid zal als er in het linker menu op het menu-item dozenopzetters wordt gedrukt aan de rechterkant het submenu dozenopzetters verschijnen met de menu-items Aanbieding CF20T en Semiautomatisch. Zodra er dan in het linker menu op dozensluitmachines wordt gedrukt zal het rechtermenu veranderen in het submenu van dozensluitmachines.
© 2011 - 2019 K-voogd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf een website maken met Blogger, Joomla of WordPress?Zelf een website maken met Blogger, Joomla of WordPress?Overweeg je om zelf een eigen website te maken met Blogger, Joomla of WordPress software? Wat zijn globaal de mogelijkhe…

Reageer op het artikel "Joomla, gescheiden submenu"

Reactie

Conniedebruijn, 03-05-2012 14:22 #1
Prima artikel. Heb nog wel een vraag. Als ik in rechterkolom op menuitem 'semiautomatisch' ga staan, hoe kan ik dan de opmaak van het productenmenu in stand houden? Ik wil dat op dat moment namelijk dat het menuitem 'Dozenopzetters' links op de pagina blauw blijft - dus dat te zien is dat dat het hoofdmenu is van het item ' Semiautomatisch'. Hoe doe ik dat? Het lukt mij niet.

Infoteur: K-voogd
Gepubliceerd: 11-10-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 1
Schrijf mee!