InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Wat is Google Hotpot?

Wat is Google Hotpot?

Wat is Google Hotpot? Google Hotpot is een gratis online service van Google om lokale plaatsen en plekken een sociale aanbeveling te geven. Gebruikers kunnen plaatsen beoordelen en beoordelingen lezen. Deze aanbevelingen kunnen gedeeld worden met aangesloten vrienden en andere gebruikers. Google Hotpot kun je ook raadplegen onderweg op je smartphone, en via Google Maps. In Google Places, wat al langer bestaat, worden bestaande adviezen overgenomen. Google Hotpot maakt het een stuk persoonlijker.

Google Hotpot

Google Hotpot is een gratis programma van Google. Wanneer je ingelogd bent op Google Hotpot heb je een aantal opties. Zo kun je vrienden gaan toevoegen of verwijderen. Je kunt over sociale plekken, zoals een restaurant of museum, een beoordeling toevoegen of juist lezen. Ook kun je het gebruiken om bijvoorbeeld leuke en interessante informatie te verkrijgen over een bepaald gebied dat je binnenkort gaat bezoeken. Vroeger, nog voor het internet er was, was je aangewezen op de hotel baliemedewerker of informatieklappers over wat er te doen was in de buurt. Een groot nadeel was dat je nooit zeker wist of deze informatie klopte en up to date was. Tegenwoordig kun je ook gewoon zoeken op het internet maar dan krijg je meestal veel te veel informatie waar totaal geen structuur of ordening in zit. Google Hotpot heeft wel deze voordelen. Je krijgt een stuk sneller geordende informatie over het gebied van vrienden of andere gebruikers die er daadwerkelijk zijn geweest.

Google Places

Google Places bestaat al langer, en kan gezien worden als de voorloper van Google Hotpot. Daar kunnen ondernemers en marketeers hun bedrijf of instantie aanmelden bij Google. Deze gegevens worden vervolgens opgenomen in een database waar onder andere de Google zoekmachine maar ook Google Maps gebruik van maakt. Daardoor ben je voor internetters beter te vinden in de Google zoekresultaten en te zien op Google Maps. Dit is voor bijna elk bedrijf natuurlijk belangrijk aangezien potentiële klanten op internet zoeken naar producten en diensten.

Vrienden in Google Hotpot

Er is een mogelijkheid om in Google Hotpot een vriendenlijst te maken. Daarvoor moet je wel een Google profiel hebben. Dit kun je gratis aanmaken via Google Hotpot of via een Google Gmail account. Vervolgens zijn er een aantal zoekopties om je vrienden te zoeken. Deze krijgen vervolgens een acceptatie bericht. Het grote voordeel van een vriendenlijst is dat wanneer je beoordelingen over iets wilt lezen je kunt filteren op alleen je vrienden. Hierdoor krijg je een relatief veel betrouwbaardere indruk over de plaats omdat je vaak goed kunt inschatten of weet wat diegene bedoelde met zijn beoordeling.

Smartphone en Google Hotpot

Steeds meer mensen bezitten tegenwoordig een zo genoemde smartphone, waarmee naast bellen en smssen ook op internet kunt. Bekende voorbeelden zijn de Iphone van Apple, de Desire van HTC en de Blackbarry. Via deze telefoons heb je overal en moebiel toegang tot het internet en tot je Hotpot account. Je kunt dus ter plekke op je mobiel direct beoordelingen van vrienden lezen wanneer je bijvoorbeeld van plan bent een restaurant te bezoeken. Een ander groot voordeel is dat je via je smartphone via Google Maps de ingevoerde Hotpot beoordelingen kunt zien. Je kunt dan iets leuks gaan doen in de buurt van waar jij je dan bevindt.

Google Hotpot plaatsen

Google Places was meer bedoeld voor bedrijven en instanties. Bij Google Hotpot kun je als gebruiker veel meer plaatsen beoordelen en delen met je vrienden. Denk hierbij aan onderstaande gelegenheden.

Overzicht sociale en lokale plaatsen Google Hotpot:
  • hotels
  • restaurants
  • cafés
  • musea
  • zwembaden
  • bioscopen
  • supermarkten
  • winkels
  • festivals
  • natuurgebieden
  • steden & dorpen
  • monumenten
  • stranden
  • fietsroutes
  • wandelroutes

Voordelen Google Hotpot

Het grote voordeel van Google Hotpot is dat het een persoonlijk karakter heeft. Je beoordeling bestaat uit een standaard gedeelte. Maar ook een gedeelte waar je zelf iets kunt vermelden. Daardoor kunnen je vrienden die jouw beoordeling lezen veel beter inschatten wat je met je beoordeling bedoelde. Want goed of matig is voor ieder persoon natuurlijk anders.
Heb je ergens lekker gegeten of vond je de bediening van een café heel vriendelijk, dan kun je die plek positief beoordelen en ook kort erbij vermelden waarom. Maar ook minder voor de hand liggende plaatsen kun je beoordelen. Vond je bijvoorbeeld een museum zeer mooi dan kun je dat ook er op vermelden. Maar nog leuker is het als je een leuke fiets of wandel route hebt gevolgd, dan kun je deze beoordelen en vervolgens kunnen je je vrienden en de overige Hotpot gebruikers attenderen op deze mooie route.
© 2011 - 2019 Javis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis GPS navigatie software downloadenGratis GPS navigatie software downloadenOp je mobiele telefoon kun je gratis GPS software downloaden. Het gebruik er van is vaak eenvoudig. Met de gratis naviga…
Een Google Maps kaart aan een eigen website toevoegenEen Google Maps kaart aan een eigen website toevoegenHet plaatsen van een Google Maps kaart op een eigen website kan zeer goed van pas komen om bijvoorbeeld bezoekers te lat…
Afstand en oppervlakte meten met Google Maps en Google EarthAfstand en oppervlakte meten met Google Maps en Google EarthHet meten van afstanden, hoogtes en oppervlaktes kan heel handig zijn. En het kan snel en eenvoudig, je moet alleen even…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 422737, Pixabay
  • Google

Reageer op het artikel "Wat is Google Hotpot?"

Infoteur: Javis
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!