InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > DraftSight gratis 2D CAD programma

DraftSight gratis 2D CAD programma

DraftSight gratis 2D CAD programma DraftSight is een gratis (activatie vereist) stand-alone 2D CAD tekenprogramma. Het is onder andere ontwikkeld om makkelijker 2D tekeningen te creëren en uit te wisselen voor zowel het bedrijfsleven als voor studenten en scholen. DraftSight kan zowel DWG als DXF files openen en saven en het kan onder andere files exporteren naar: PDF, PNG, TIF extensies. Omdat DraftSight mede is ontwikkeld met veel feedback van 2D & 3D CAD gebruikers is het makkelijk te leren en te gebruiken voor iedereen.

DraftSight in plaats van de SolidWorks DWG editor

In SolidWorks 2010 zat het stand alone programma DWG-editor bijgevoegd. Dit gaf de gebruiker de mogelijkheid om dxf en dwg files te bekijken en aan te passen. Dxf en dwg files worden veel gebruikt in de 2D CAD wereld. Maar na een aantal uitgebreide interviews in de 2D en 3D CAD wereld kwam Dessault Systems, onder andere de ontwikkelaar van SolidWorks, er achter dat er een grote behoefte was voor het makkelijk en universeel uitwisselen van DWG en DXF bestanden. Daarom heeft men besloten om een gratis* stand alone programma te ontwikkelen en de DWG editor is komen te vervallen (* activatie vereist).

Waarvoor is DraftSight te gebruiken?

  • het maken van 2D tekeningen
  • updaten en bijhouden van uw .dwg en .dxf bestanden
  • het creëren van pdf bestanden van uw .dwg en .dxf bestanden
  • het makkelijker en beter uitwisselen van gegevens met uw klanten en leveranciers

Wie kunnen DraftSight downloaden?

DraftSight is ontwikkeld in samenwerking met professionele CAD users, maar ook met studenten en leraren. Hierdoor hebben ze geprobeerd het programma voor een zo breed mogelijk publiek te ontwikkelen. Daarom kan DraftSight door iedereen gedownload worden.

Op welke computersystemen draait DraftSight?

Het programma werkt op: Windows XP, Vista, Windows 7 en de Macintosh. Er wordt ook gewerkt aan een versie voor Linux.

Wat zijn de minimum systeemeisen voor Windows systemen?

  • 1GB RAM geheugen
  • 16bit grafische kaart (high color)
  • 150MB vrije schijfruimte voor de installatie
  • 1024x768 VGA display met ware kleuren
  • Windows XP, Vista, Windows 7

Wat biedt DraftSight studenten?

Gratis product download voor thuis gebruik, gratis toegang tot updates en de mogelijkheid om online mee te discussiëren over DraftSight en verwante onderwerpen.

In welke talen is DraftSight verkrijgbaar?

DraftSight is op dit moment in de volgende talen verkrijgbaar: Engels, versimpeld Chinees, traditioneel Chinees, Tsjechisch, Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Japans, Koreaans, pools, Portugees en Russisch.

Kunnen bestaande ondersteunende bestanden worden gebruikt door DraftSight?

Gebruikers kunnen bestaande ondersteunende files gebruiken met onder andere de volgende extensies .dwt, .cui, .mnu en .mns.

Naar welke file soorten kan Draftsight exporteren?

DraftSight biedt de mogelijkheid om te exporteren naar verschillende soorten bestandformaten. Enkele zijn; PDF, PNG, TIF, SAT en STL.

Naar welke bestandstypen kan Draftsight openen en opslaan

Het programma kan .DWG en .DXF bestanden openen en opslaan. Er kan tevens bij het opslaan gekozen worden in welke Autocad dwg versie het opgeslagen moet worden. Dit kan soms nodig zijn omdat bijvoorbeeld een leverancier nog werkt met een verouderde Autocad versie.

Is DraftSight makkelijk te leren als je al bekend bent met een ander 2D CAD programma?

Ja, omdat het programma tijdens de ontwikkeling veel gebruik heeft gemaakt van customer feedback is het makkelijk op te pikken voor ervaren CAD gebruikers, maar ook voor nieuwe CAD gebruikers door middel van de toegevoegde help en tutorials.

Conclusie

DraftSight blijkt een prima gratis programma te zijn om 2D tekeningen te maken. Maar ook om uw oude DWG en DXF files up to daten. Ook is het zeer geschikt om PDF files te creëren van uw DXF en DWG files. En daarnaast als u DraftSight aanbeveelt bij uw leveranciers en klanten kunt u sneller en met minder fouten belangrijke informatie uitwisselen.

Lees verder

© 2011 - 2018 Javis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
3D tekenen op de computer3D tekenen op de computer3D tekenen op de computer met een 3D tekenprogramma is steeds meer de standaard aan het worden. Heel vroeger werd er get…
Crysis: Extreme systeemeisen zorgen voor visuele prachtCrysis: Extreme systeemeisen zorgen voor visuele prachtCrysis werd vooral bekend door de extreme hoge systeemeisen. Toen het spel werd uitgegeven was het nog niet eens mogelij…
Karaoke met de pc? Kies KarafunKaraoke met de pc? Kies KarafunVindt u karaoke leuk en wilt u eens wat anders op een familie feestje. Dan is Karafun iets voor u. Gewoon thuis lekker m…
Gratis PDF-maker CutePDFGratis PDF-maker CutePDFEen PDF-bestand maken is vaak handig in gebruik. U kunt een PDF-maker voor veel geld in de winkel kopen, maar dat zijn v…
HTML de basisbeginselenVoor het maken van een website heb je enige kennis van HTML nodig. HTML is de basis van een website. In dit artikel lees…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "DraftSight gratis 2D CAD programma"

Reactie

André, 24-10-2011 18:47 #1
Wij hebben een interieurbouwbedrijfje met steeds meet machines, ik kan door de bomen even het bos niet meer zien.
Als ik aan de CNC wil kan ik dat dan ook met dit programma doen, of is alles op Autocad gericht/gemaakt.
Architecten komen met steeds weer nieuwe versies van Autocad, en het is gewoon niet rendabel om dit bij te houden, bovendien zijn de architecten alleen maar met het eindproduct/presentatie bezig, en aan deze tekeningen hebben wij niet zo veel.
Gaarne advies waar ik moet beginnen.
Dank en groet André Reactie infoteur, 01-11-2011
Goedendag,

Als ik uw vraag goed begrijp, haal ik er uit dat u wilt weten of Draftsigth rechtstreeks aan de CNC kan? Volgens mij is dit meestal niet mogelijk, want naar mijn weten moeten bijvoorbeeld ook Autocad files eerst omgezet worden in CNC software. U kunt Draftsigth vergelijken met Autocad, het is bedoeld om 2D tekeningen te creeren in DWG en DXF formaat. Uit uw vraag haal ik ook dat u graag van Autocad af wilt, dan kunt u zeker een keer Draftsigth proberen om te zien of het voor uw doeleinden werkt.

Mijn advies is verder tweedelig:
Ten eerste is het belangrijk welk merk, soort en type CNC machine u heeft of aan wilt schaffen. Deze bepaalt welke bestandsformaten rechtstreeks ‘ingelezen’ kunnen worden of met weinig aanpassingen CNC klaar gemaakt kunnen worden. Dus bel een CNC software bedrijf voor meer informatie.
Ten tweede zult u altijd een ‘informatie omzet slag’ moeten maken van klant tot CNC machine.
Sommige klanten sturen u 3D modellen toe, anderen bijvoorbeeld een handgemaakte klad tekening per fax of een DWG file gemaakt in autocad of Draftsigth. Deze klant input zult u bij een order altijd na moeten lopen op kleine fouten. Dit kunt u doen met Draftsigth om het vervolgens snel om te zetten naar uw CNC software.

Succes!

Infoteur: Javis
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 1
Schrijf mee!