InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Miniconomy; leerzaam gratis online handelsspel

Miniconomy; leerzaam gratis online handelsspel

Miniconomy is een Nederlandstalig online handelsspel dat behalve amusant ook educatief is. De bedoeling van het spel is dat een speler handeld in goederen met andere online spelers. Een speler dient zich te specialiseren in één of meerdere producten of diensten en hiermee een goedlopend bedrijf te maken.

Principe van het spel

In het spel bestaan meerdere landen en binnen een land zijn er meerdere plaatsen. Iedere speler heeft een plaats waar hij een magazijn heeft en vandaaruit worden zijn goederen aangevoerd en heengebracht. Een speler kan zelf kiezen om dit magazijn te verplaatsen naar een andere stad.

De virtuele wereld wordt evenals de echte wereld bestuud door politiek, met politieke partijen en voor iedere plaats een burgemeester, die door de spelers die in die plaats gevestigd zijn per ronde gekozen worden. Ook zijn er politie-agenten, rechters, makelaars, bankiers, een president en nog tal van andere functies. Iedere ronde heeft een bepaalde speelduur, waarna iedereen weer op nieuw begint.

Skills en producten

Een van de belangrijkste onderdelen van het spel zijn de skills, waarvan iedere speler er 10 ter beschikking heeft. Met deze skills kan een speler zich richten op het produceren van bepaalde producten. Zo zijn er 1 of 2 skills nodig voor het delfen van grondstoffen als goud, ijzererts, bomen, diamant en olie. Met deze producten kunnen vervolgens weer andere producten gemaakt die spelers nodig hebben in het spel. Zo worden uit bomen planken gemaakt, uit olie benzine, uit ijzererts ijzer en zijn goud en diamant weer nodig voor de productie van andere producten.

Op zijn beurt zijn voor het delven van de grondstoffen weer zaken nodig als zagen, scheppen, pompen, diamantboren en hout. Zo hebben alle spelers elkaar nodig en kunnen spelers alleen groot worden door af te nemen bij mede-spelers. Ook voor de bouw van winkels zijn grondstoffen nodig en om deze te promoten of andere functies te activeren zijn weer producten als mobiele telefoons en computers nodig.

Exims

Een belangrijke dagelijke inkomstenbron is het 'eximmen' van producten, oftewel het exporteren. Een burgemeester kan exims beschikbaar stellen, waarvan de blokprijs 100 ISH is en en de grote afhankelijk is van het product. Met dit exporteren valt vaak redelijk eenvoudig en snel veel geld te verdienen. Er geldt een maximum van 10 exims per 24 uur.

Ook door het klikken op advertenties valt een kleine som geld per dag te vangen, mocht een speler in geldnood zitten. Deze zijn te vinden onder informatie in het linkerscherm.

Criminaliteit

Ook criminaliteit speelt een belangrijke rol in het spel. Zo is het mogelijk om te stelen uit winkels en kan een eigenaar dit grotendeels voorkomen door het aanbrengen van een beveiligingscamera of een alarmsysteem. Verder is het mogelijk een speler neer te knuppelen, te overvallen of neer te schieten. Ook banken, gerund door medespelers, kunnen overvallen worden. Bij al deze zaken loopt een speler wel grote kans gepakt te worden en daar een boete en straf voor te krijgen, buiten eventuele vergeldingsacties om.

Leerzaam/Onderwijs

Het spel is in 2001 gestart en bedoeld om een realistisch handelsspel te starten, hetgeen goed gelukt is. In de loop van de jaren zijn ook onderwijsinstellingen het spel gaan gebruiken om hun leerlingen spelenderwijs inzicht te geven in een economie en maatschappij en hoe deze van elkaar afhankelijk zijn. De belangrijkste educatieve aspecten van Miniconomy zijn:

  • Handelen in goederen, aandelen, grond en onroerend goed
  • Kostprijsberekeking
  • Balans en resultatenrekening
  • Marketing
  • Wet van vraag en aanbod
  • Concurrentie
  • Bankwezen
  • Financiering
  • Samenwerken
Gerelateerde artikelen
Guild Wars, MMORPG voor de PCGuild Wars, MMORPG voor de PCGuild Wars is een MMORPG voor de PC. Voor Guild Wars hoef je (in tegenstelling tot de meeste MMORPG's) geen maandelijkse…
Sherwood DungeonSherwood Dungeon is een online spel wat je gratis kan spelen. Het is een MMORPG en je speelt dus een karakter in een 3D…
Didactiek: leerlingkenmerkenDe leraar moet doelen kunnen kiezen, ordenen en formuleren. Voor deze doelen te kunnen bereiken, moet men echter vooraf…
Runescape: hoe en wat?Runescape is een computerspel dat voor iedereen te spelen is. Het is een online spel, waardoor je in contact komt met me…
Runescape: Een account aanmakenMisschien heb je wel eens iets gehoord over Runescape en ben je toch wel nieuwsgierig naar het spel? Om Runescape te kun…
Bronnen en referenties
  • http://www.miniconomy.nl

Reageer op het artikel "Miniconomy; leerzaam gratis online handelsspel"

Infoteur: Appelflap
Laatste update: 15-10-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!