InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Spotify: gratis muziek luisteren

Spotify: gratis muziek luisteren

Spotify maakt het downloaden van muziek vanaf een illegale bron overbodig. Met dit programma is het namelijk mogelijk om muziek naar de computer te streamen waarbij de muziek meteen te beluisteren is. Spotify is echter meer dan een streamprogramma alleen...

Wat is Spotify?

Spotify is een applicatie waarmee je muziek kunt streamen uit een erg uitgebreide muziekdatabase. Je kan er muziek vinden uit allerlei perioden en genres: van klassiek tot pop. Het luisteren naar deze nummers is geheel legaal aangezien Spotify allerlei deals heeft gesloten met de eigenaren van de rechten op de muziek.

Met Spotify kan je muziek vinden door te zoeken of door het programma suggesties te laten doen. Je kan Spotify dus ook als een radio gebruiken.

Spotify installeren

Voordat je muziek kan beluisteren met Spotify moet je een account aanmaken. Een account kan gratis worden aangemaakt op de website van de maker: spotify.com. je hebt de keuze tussen verschillende soorten accounts: een open, unlimited en premium account. Met het gratis open account komt er soms reclame voorbij en mag je het programma maximaal twintig uur per maand gebruiken. Met de andere varianten van het account kan je onbeperkt gebruik maken van het programma en zal er minder tot geen reclame worden afgespeeld.

Voordat je aan de slag kan, dien je Spotify ook nog te installeren op je computer. Het programma Spotify is te downloaden vanaf de eerder genoemde site. Open het bestand om de installatie te beginnen. Het installeren van Spotify neemt ongeveer een minuut in beslag. Wanneer de installatie klaar is kan je inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord om te beginnen met het luisteren naar de nieuwste muziek.

Muziek luisteren met Spotify

Wanneer je voor het eerst gebruik maakt van Spotify dien je de geberuikersvoorwaarden te accepteren. Vervolgens kan je onbeperkt muziek luisteren door middel van Spotify. Gebruik de zoekfunctie om je favoriete album of muzieknummer te beluisteren of laat het programma zelf verschillende muzieknummers naar voren brengen. Er zijn echter meer interessante functies die wel eens van pas kunnen komen.

Biografie bekijken

De biografie pagina van Spotify kan vergeleken worden met een soort van Wikipedia. Je kan er een korte beschrijving over de artiest lezen en vervolgens kan je doorklikken naar andere albums en artiesten.

Gerelateerde artiesten

Dit is een handige methode om andere artiesten te vinden die muziek maken in de stijl van de artiest waar je naar luistert. Op die manier kan je door middel van Spotify in aanraking komen met muziek die andere mensen de moeite waard vinden met jouw muzieksmaak. Wanneer je bijvoorbeeld naar Michael Jackson luistert zullen er artiesten worden weergeven waarnaar andere mensen luisteren die in Michael Jackson geïnteresseerd zijn.

Nieuwe nummers

In de categorie what’ s new vind je de nieuwste nummers die zijn toegevoegd aan Spotify. Op die manier kan je altijd de nieuwste muziek beluisteren met Spotify. Het is daarnaast ook mogelijk om de top honderd te beluisteren in de top list categorie.

Geschiedenis

Wanneer je een langere tijd gebruik hebt gemaakt van Spotify, en je wilt weten welke nummers je hebt gehoord, kan je gebruik maken van de history. Ga hiervoor naar de play queue en vervolgens history. Het is via de geschiedenis erg eenvoudig om de liedjes toe te voegen aan je favorieten.

Afspeellijsten

Je kan een eigen afspeellijst creëren met maximaal tienduizend nieuwe nummers. Wanneer je een nummer hoort of gevonden hebt dan past bij je smaak kan je simpelweg op save to <naam afspeellijst> drukken zodat je het nummer later gemakkelijk kan terugvinden.

Favorieten

Door met de rechtermuisknop op een album of nummer te drukken en de optie star te gebruiken voeg je een nummer toe aan je favorieten. Op die manier kan je de nummers later eenvoudig terugvinden zonder dat je ze meteen hoeft toe te voegen aan je afspeellijst.

Radio

Met de speciale radio modus is het mogelijk om Spotify nummers te laten kiezen die passen bij je smaak. Hierbij kan je een nummer kiezen en vervolgens gaat het programma op zoek naar nummers die hier op lijken. Je kunt ook extra instellingen toevoegen zoals een bepaalde periode of een muziekgenre.

Voordelen accounts

  • Unlimited – met dit account kan je onbeperkt naar muziek luisteren en zit je niet vast aan de twintig uur van een normaal account.
  • Premium – met premium kan je de muziek beluisteren in een betere kwaliteit. Wanneer je een premium account bezit kan je dit inschakelen in edit  preferences en vervolgens enable high bitrate. Met een premium account is het daarnaast mogelijk om een paar duizend nummers lokaal op te slaan.
© 2010 - 2017 Rakker126, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt en wat is Spotify? Wat kun je ermee?Hoe werkt en wat is Spotify? Wat kun je ermee?Download Spotify, we horen en zien het in allerlei reclames aan ons voorbij komen, maar wat kun je met spotify en hoe we…
Wat is Spotify en wat kun je er mee?Spotify is sinds mei 2010 beschikbaar in Nederland. Het is een revolutionaire manier om muziek legaal te downloaden. Wat…
Gratis muziek luisteren met SpotifyWat is Spotify? Spotify is een online muziek-stream programma. Via Spotify heeft men toegang tot een database van miljoe…
Wat kun je met Spotify?Wat kun je met Spotify?Spotify is een legaal muziek programma waar je muziek op kan zoeken en kunt luisteren en die geen virussen bevat. Je heb…
Wat is streamingdienst Deezer en hoe meld ik mij aan?Wat is streamingdienst Deezer en hoe meld ik mij aan?Deezer is een concurrent van de bekende streamingdienst Spotify. Dankzij een samenwerkingsverband met Talpa en de RedRoo…

Reageer op het artikel "Spotify: gratis muziek luisteren"

Reactie

Melanie, 03-03-2013 18:09 #1
Ik wil ook Spotify aanmaken, alleen snap niks van deze ding ik weet niet eens hoe je zo'n ding aanmaak. Word hier alleen maar chagrijniger van.

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 28-07-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 1
Schrijf mee!