InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Automatisch defragmenteren met Disk Defrag Screen Saver

Automatisch defragmenteren met Disk Defrag Screen Saver

Automatisch defragmenteren met Disk Defrag Screen Saver Het defragmenteren van je harde schijven heeft veel invloed op de tijd waarin Windows opstart en de tijd waarin programma's worden geladen. Jammer genoeg kost defragmenteren veel tijd en neemt het veel geheugen en processor capaciteit in beslag. Gelukkig bestaat er Disk Defrag Screen Saver van Auslogic, deze laat je systeem namelijk alleen defragmenteren als deze niet wordt gebruikt. Hoe? Lees dan verder.

Defragmenteren

Defragmenteren in het proces waarbij alle delen van een bestand, die verspreid over de harde schijf staan, weer achter elkaar worden gezet. Nadat dit is gebeurd hoeft de computer niet meer van verschillende plekken op de harde schijf het bestand te lezen, maar in plaats daarvan vanaf één punt.

Auslogic Disk Defrag Screen Saver

Wanneer een computer gedefragmenteerd is kan het je dus veel tijd schelen. Alleen om een defragmentatie uit te voeren wanneer je zelf achter de computer zit, is niet al te handig. Defragmentatie vraagt namelijk nogal veel van de processor, het geheugen en de harde schijf. Het ideale tijdstip is dus eigenlijk wanneer je niet achter de computer zit. Auslogic is hierop ingesprongen door het programma Disk Defrag Screen Saver te maken. Het programma installeert een nieuwe screensaver, en wanneer deze wordt geactiveerd wordt de defragmentatie gestart. Wanneer je verder gaat achter de computer, wordt de defragmentatie onderbroken en zal hij bij de volgende screensaver start verdergaan vanaf het punt waar die was gestopt.

Uiterlijk

Het uiterlijk van Disk Defrag Screen Saver is vrij eenvoudig: een zwarte achtergrond met daarop blokjes die weergeven wat er op de harde schijf staat (en of dat gedefragmenteerd is) en een statusbalk die weergeeft hoever de defragmentatie is gevorderd. Onderin staat dan ook nog een aantal regels, waaraan te zien is wat de kleuren van de blokjes beteken. Zo is groen bijvoorbeeld nog niet gedefragmenteerd, blauw wel al gedefragmenteerd en wit vrije ruimte op de harde schijf.

Systeemvereisten

De systeemvereisten van Auslogic Disk Defrag Screen Saver zijn al volgt:
  • Windows 7 / Vista / 2008 / XP (32-bit & 64-bit)
  • 24 MB vrije ruimte op een harde schijf
  • 32 MB geheugen

Downloaden

Auslogic Disk Defrag Screen Saver kan gedownload worden op: http://download.cnet.com/.
© 2010 - 2019 Waarten, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Automatisch defragmenteren met Disk Defrag Screen Saver"

Infoteur: Waarten
Gepubliceerd: 18-03-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!