InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Xen: virtueel, gratis en efficiënt

Xen: virtueel, gratis en efficiënt

Xen: virtueel, gratis en efficiënt Xen zorgt via de techniek van paravirtualisatie voor een krachtige virtuele omgeving, waarin je software kunt uitproberen. Xen is gratis software die zijn uiterste best doet om uw machine efficiënter te laten draaien dan bijvoorbeeld VMware en Virtual Pc. Dat maakt het een zeer interessant alternatief.

Wat is Xen voor software

VMware, Virtual PC en natuurlijk Xen zijn alle virtualisatiesoftware. Allemaal software met een eigen aanpak en vele mogelijkheden:

Opvallend is ook dat VMware en Virtual PC zich door de gebruiker boven op hun bestaande besturingssysteem (de host) laten installeren. Bij deze emulatietechniek wordt de kern van het gast besturingssysteem met andere woorden ongemoeid gelaten. Xen doet dat anders en past via paravirtualisatie een verder gaande techniek toe. Maar wat is paravirtualisatie eigenlijk.

Paravirtualisatie

Bij paravirtualisatie wordt de kern van het gastbesturingssysteem zo aangepast dat de virtuele machine zo veel mogelijk op de host lijkt. Omdat er op deze manier (zo veel mogelijk) maar één sturende kern draait kan de hardware dynamisch en daardoor efficiënter worden toebedeeld. Zo leidt de virtuele omgeving tot minder overhead en kunnen sneller resultaten en hogere prestaties worden gehaald. Door virtualisatie kan op een fysieke server een aantal virtuele servers draaien waardoor de fysieke server een veel groter deel van de tijd gebruikt wordt. Nadeel is wel dat de installatie van Xen is dat de installatie wel wat meer geduld vraagt. Para-virtualisatie vereist een aangepaste versie van het Linux besturingssysteem.

Volledige virtualisatie

Xen kan ook een volledige virtualisatie gebruiken. De hardware-eigenschappen van de van de processor worden dan gebruikt om een algehele abstractie van het onderliggende fysieke systeem te genereren met daarbij een nieuw virtueel systeem waarbinnen het gastbesturingssystemen onaangepast kan draaien. Het gastbesturingssysteem en de toepassingen die daarbij horen draaien volledig normaal zonder zich zelfs bewust te zijn van de gevirtualiseerde omgeving. Het gastbesturingssysteem draait alsof het in zijn eigen normale omgeving werkt en niet binnen een virtualisatie.

Op welke besturingssystemen draait Xen?

Xen draait momenteel op Linux georiënteerde gast software. Met het oog op vergroting van het marktaandeel is XenSource druk bezig om voor Xen ook een compatibele versie voor Windows te maken. Een nieuwe Xen zal naar verwachting niet lang meer op zich laten wachten. De kracht van de filosofie van open-source-software is waarschijnlijk bovendien dat de gemeenschap alles op alles zal willen zetten om het Xen-project verder te doen slagen. Xen wordt nu al ruim gesteund door fabrikant Sun, die de Xen technologie verwerkt in onder meer Suse Linux. Windows kan als gastsysteem draaien in de nieuwste Xen-versie, maar het is in 2017 nog niet mogelijk om Windows als hoofdsysteem te gebruiken. Uitzondering hierop is de Microsoft Windows Server 2008. De soort virtualisatie waarvoor je kiest, bepaalt ook de mate waarin het besturingssysteem dient te worden aangepast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Xen: virtueel, gratis en efficiënt"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Virtuele pc
Schrijf mee!