InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Software voor het ontwerpen van een eigen website

Software voor het ontwerpen van een eigen website

Software voor het ontwerpen van een eigen website Er zijn op internet diverse programma's te vinden voor het ontwerpen van een eigen website. Sommige zijn gratis, bij andere moet er voor worden betaald. Bij veel van de programma's is het niet nodig om kennis te hebben van webtalen als html. Dit zijn eenvoudige versies die ook door de niet zo ervaren webontwerper kunnen worden gebruikt. Andere software - zoals Dreamweaver en Adobe Flash - vragen meer kennis.

SiteBuilder

Een van de programma's die goed werkt om een site mee te bouwen is SiteBuilder. Dit is een programma waarbij u geen grafische kennis nodig heeft. Ook hoeft u niet te beschikken over programmeerkennis, zoals het kennen van HTML. SiteBuilder maakt deel uit van een nieuwe generatie webdesignsoftware. Deze is speciaal ontworpen voor het bijhouden van de website. De meest geschikte internetbrowser om mee te werken bij SiteBuilder is Internet Explorer. Met SiteBuilder zult u in een handomdraai de mooiste website maken. Het programma is ingesloten bij het hosting pakket van de site Watsnel.nl.

Dreamweaver

Dreamweaver is een programma waar voor betaald moet worden, maar het is één van de meest gebruikte softwareprogramma's. Het programma is ontwikkeld door Macromedia. Dat bedrijf is later weer overgenomen door Adobe. Dreamweaver is vooral bedoeld voor webdesigners die al wat verder in hun ontwikkeling zijn. Het programma is veelzijdig. Ook is er een uitgebreide hulp-interface. Daarnaast is er een panel dat helpt met de verschillende webtalen, zoals Javascript en HTML. Als een groot voordeel van het programma wordt de mogelijkheid gezien om snel alles aan te passen. Zo is het mogelijk om niet alleen de panelen aan te passen, maar ook allerlei functies.

Adobe Flash

Adobe Flash is een programma waarmee vooral animaties, webapplicaties en webvideo's kunnen worden gebouwd. Veel webdesigners gebruiken het programma om websites in te kleden. Ook worden ze gebruikt voor het ontwerpen van banners. Het programma heette voorheen Macromedia Flash en daarvoor FutureSplash, maar sinds Adobe het heeft overgenomen heet het Adobe Flash. Onder andere de bekende animatieserie Happy Tree Friends wordt met behulp van Flash gemaakt. De meningen over Flash zijn verdeeld. Sommigen zijn wild enthousiast erover, maar er is ook kritiek op het programma. Dit komt omdat het niet voor elke site geschikt is.

Microsoft FrontPage

Een webdesignprogramma dat speciaal is ontwikkeld door Microsoft is Microsoft FrontPage. Met dit programma is het mogelijk om sites te bouwen met een Windows- of Mac OS-besturingssysteem. Nieuwe versies draaien grotendeels onder het WebDAV-protocol. De laatste versie van het programma is verschenen in 2007. Het programma maakt deel uit van het Office-pakket. Microsoft heeft aangekondigd dat dit de laatste versie was van het programma dat zij zou ontwikkelen. Er zullen dus ook geen updates meer beschikbaar komen, dus het programma is niet aan te bevelen als u het voor een langere periode wilt gebruiken. Veel ontwerpers zijn daarom ook gestopt met het gebruiken van FrontPage.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Software voor het ontwerpen van een eigen website"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!