InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Knoppix als gratis besturingssysteem in 2019

Knoppix als gratis besturingssysteem in 2019

Knoppix als gratis besturingssysteem in 2019 Knoppix 8 is een gratis besturingssysteem. Kies in 2019 voor instant linux live of probeer Knoppix. Het besturingssysteem kan draaien zonder installatie op je pc. Via een schijf of usb-stick biedt Knoppix een nieuwe wereld aan mogelijkheden. Foto bewerking kan met met Gimp, maar ook het internet en games zijn beschikbaar. Bijna niets is onmogelijk met Knoppix. Er is vast binnenkort een nieuwe en betere versie beschikbaar, want de ontwikkelingen gaan door.

Klaus Knopper bedacht Knoppix

Windows biedt fantastische besturingssystemen die wereldwijd door velen worden gebruikt. Windows 10 is momenteel de nieuwste telg. Deze wereldwijde invloed is voor velen een motivering om ook zelf een besturingssysteem te bouwen. Zo ook voor Klaus Knopper die het naar hem genoemd besturingssysteem Knoppix bouwde en dat elke keer verder actualiseert.

Knoppix Linux 8.1.0

Knoppix Linux 8 is op meerdere plekken aanwezig op het internet en te downloaden via meerdere mirrors, zoals knopper.net en knoppix-mirrors. Bekijk welke mirror je kiest, de ene mirror is op bepaalde momenten veel meer bezet dan de andere , bij een juiste keuze is de downlaod snel binnen gehaald. Je kunt kiezen uit de dvd- versie of een keuze maken voor de cd’s. Alle zijn het zogenaamde iso-bestanden die je, afhankelijk van het te gebruiken brand programma, weg kunt schrijven naar een dvd of cd’s.

Hoe werkt Knoppix?

Zorg dat de BIOS van je pc zo is ingesteld dat je pc kan booten vanaf de dvd/cd speler. Stop de disk in de speler en start de pc op. Deze boot nu vanaf je zelf gebrande disk. Kies voor het opstarten, zonder installatie op je pc. Binnen een mum van tijd is het nieuwe besturingssysteem paraat en kunt je aan de slag.

Enkele voordelen van Knoppix

Knoppix kent meerdere voordelen die er toe leiden dat Knoppix ook steeds meer gratis open source software in het onderwijs wordt gebruikt. Allereerst is het gratis en licentie vrij. Niet onbelangrijk dus. Bovendien lijkt het bureaublad uiterlijk veel op de desktop van Windows. Dit betekent dat ook een Windows-gebruiker snel met het startmenu aan de slag kan. Overigens betekent dat niet dat alles meteen vlekkeloos hoeft te verlopen: je moet wel een beetje in het gebruik investeren. Het bevat een prima browser. Met Knoppix kun je bestaande bestanden, ook als die onder Windows draaien, bekijken en repareren. Kijk ook eens naar de meegeleverde spelletjes. Die zijn eveneens allemaal gratis. Regelmatig zijn er updates, Knoppix is veilig en de updates zorgen ervoor dat de software beter wordt of het aantal toepassingen wordt uitgebreid.

Frozen Bubble als bekendste spelletje

Vooral het spel Frozen Bubble is wereldberoemd en bijna verslavend. Heb je het spel een keertje gespeeld dan wil je ongetwijfeld weer aan de slag.

Enkele voordelen en nadelen van Knoppix

Omdat je in feite werkt via je dvd/cd-speler, zul je merken dat het even duurt voordat het besturingssysteem is opgestart. Vooral bij wat oudere systemen kan dit even duren. Maar als je zonder al te veel gedoe ervaring wil opdoen met Linux is Knoppix een uitgelezen mogelijkheid. Je kunt Knoppix ook draaien vanuit een usb stick, als de stick genoeg geheugenruimte heeft. Bovendien kun je Knoppix als je dat wilt ook op de harde schijf van je pc installeren, via dual-boot. Ben je ervaren genoeg voor een dual-boot installatie, dan zul je zien dat Knoppix loopt als een trein en zeer veel aanvullende mogelijkheden biedt. Knoppix is de manier om kennis te maken met Linux.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Knoppix als gratis besturingssysteem in 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-01-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Open source software
Schrijf mee!