InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Gratis software voor uw PC

Gratis software voor uw PC

Investeren in softwarepakketten vertegenwoordigt in de meeste gevallen nog altijd een hoog percentage van de totale kost van een PC. Indien u een beetje uitkijkt kan u voor de meeste dure pakketten een interessant gratis alternatief vinden. We geven u een overzicht.

Inleiding

Op het internet zijn er duizenden gratis toepassingen die u gratis kan downloaden. Natuurlijk bezitten ze niet allemaal dezelfde kwaliteit. Belangrijk dus om hier een onderscheid te maken. We bespreken hieronder enkele paketten die hun waarde al hebben bewezen in vergelijking met de duurdere pakketten. Al deze programma's zijn makkelijk te downloaden en op te zoeken via Google.

Besturingssysteem: LINUX

Een gratis alternatief voor Windows en zeer gebruiksvriendelijk. Linux is vrije software, alle onderliggende broncode is door het publiek vrij te verkrijgen, vrij te gebruiken, te wijzigen, te kopiëren en te verspreiden. Op servergebied bij bedrijven heeft Linux een uitstekende reputatie. Bij de particulier ligt dit nog iets moeilijker, omdat men bij een PC vaak het vooraf geïnstalleerde besturingssysteem Windows aankoopt.

Antivirus: AVG / AVAST

Voor een antiviruspakket dient u naast de aankoopprijs ook nog een bepaalde abonnementsprijs neer te tellen om in het bezit te komen van de nieuwste updates. De pakketten AVG (voor Windows) en Avast (van Tsjechische oorsprong en ook voor Linux) bieden naast een betaald pakket ook een gratis versie ter beschikking.

Antispyware: AD-AWARE / SPYBOT

De betalende antiviruspakketten bieden meestal een antispyware-toepassing standaard aan, maar als je een gratis pakket hebt geïnstalleerd, zijn deze toepassingen uitstekende oplossingen. Ze sporen spyware en adware, maar ook trojans en cookies op. Spybot werkt ook met Linux.

Fotobewerking: THE GIMP

Om uw digitale foto's te bekijken, te bewerken en bij te werken is dit een zeer interessant programma en gratis in tegenstelling tot bijvoorbeeld Photoshop. Oorspronkelijk werd het ontwikkeld voor Linux, maar ook voor Windows is er intussen een versie beschikbaar.

Fotobeheer: PICASA

Voor het beheren van uw foto's, het aanmaken van slideshows, webalbum, ... kan u gebruik maken van Picasa. Het betreft hier een gratis toepassing van Google.

Audiobewerking: AUDACITY

Het gratis alternatief van bijvoorbeeld Soundbooth. Ideaal voor het maken en bewerken van audiofragmenten in diverse formaten (bijvoorbeeld MP3). Afspeelbaar voor meedere besturingssystemen.

Bureausoftware: OPENOFFICE

Openoffice biedt u een tekstverwerker (Writer) , spreadsheet (Calc), presentatieprogramma (Impress), databases (Base), tekeningen (Draw) en formules (Math). Het gekende aanbod van Office (Word, Excel, ...) kan u hier ook zonder problemen bewerken en bewaren. Ook voor Linux.

CD's en DVD's schrijven: CDBURNERXP

Een uitstekende toepassing voor het branden van CD's en DVD's, die ook aangepast is aan de Blu-Ray-norm. Een freeware alternatief voor Nero Burning ROM.

Pdf-bestanden maken: PDFCREATOR

Een gratis alternatief om PDF-documenten mee te maken. Het installeert zich als printer en kan dus gebruikt worden vanuit elk programma dat kan printen. Wel enkel te gebruiken bij Windows.

Bestanden beschermen: TRUECRYPT

Een veilige codering of afscherming van uw bestanden kan u met deze toepassing zonder problemen uitvoeren. Werkt ook op Linux.

Mediabestanden beheren: MEDIAPORTAL

Voor het eenvoudig beheren van al uw digitale media. Het programma kan alle formaten aan.
Gerelateerde artikelen
Hoe verwijder je het programma 'Advanced Virus Remover'?Hoe verwijder je het programma 'Advanced Virus Remover'?'Advanced Virus Remover' is een misleidend antivirus programma dat zich met behulp van een 'trojan horse' op de computer…
Kaspersky Antivirus FreeKaspersky Antivirus FreeGebruiksvriendelijke antivirus bescherming voor uw PC; Kaspersky Anti-Virus. Versie 7.0 combineert traditionele antiviru…
Gratis virusscanner AVG downloadenGratis virusscanner AVG downloadenDit artikel gaat over de gratis virusscanner AVG Anti Virus Free. Het is de meest gedownloade virusscanner en biedt besc…
Hoe herken je een hacker en hoe kun je je pc beveiligen?Hoe herken je een hacker en hoe kun je je pc beveiligen?Velen zijn zich er inmiddels van bewust dat er gevaren verbonden zijn aan een slechte beveiliging van de eigen computer.…
De beste virusscanner kiezenDe beste virusscanner kiezenEen computer of laptop is niet goedkoop, dus als je hem dan in perfecte staat van de fabriek afgeleverd krijgt, wil je '…
Bronnen en referenties
  • Netto dd 21-04-2009

Reageer op het artikel "Gratis software voor uw PC"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 22-04-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!