InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Wat is Shareware?

Wat is Shareware?

Ben je het ook beu om software te kopen en daar veel geld voor te betalen meestal om dan na een paar uurtjes er met bezig te zijn geweest te merken dat die dure software niet voldoet aan jouw eisen ? Shareware is de oplossing om dit probleem in de toekomst te vermijden.

DE DEFINITIE VAN SHAREWARE

Daar waar freeware nooit enige commerciele bedoeling heeft is shareware eigenlijk een handige vorm van marketing,meestal om dure distributiekosten te vermijden. Shareware is steeds gratis te krijgen hetzij op CD-rom,DVD of via internet te downloaden doch na een poosje verliest de software een deel van z'n functionaliteit. Dan is het aan de gebruiker om te beslissen of hij/zij de software verder wenst te gebruiken. Hiervoor moet dan een bepaalde som geld betaald worden. Dat kan gaan van enkele dollars tot meerdere honderen afhankelijk van het type van software en het softwarebedrijf. In ruil krijgt de gebruiker dan (meestal via e-mail) een registratiesleutel of zogenaamde unlock code. Die moet je dan op een bepaalde plaats in de software eenmalig intikken en dan is de shareware geregistreerd en kan je deze verder gebruiken met volledige functionaliteit. Dikwijls heb je dan ook recht op support en er bestaat ook shareware met beperkte functionaliteit die enkel compleet werkt na de registratieprocedure. Men noemt shareware daarom ook wel eens trialware. Shareware mag je echter niet vergelijken met demoware. Demoware is software die niet volledig is en enkel dient om de belangrijkste zaken in de software uit te proberen. Demoware kan je meestal ook niet unlocken met een registratiesleutel of unlock code. Er bestaat ook shareware die niet aan functionaliteit verliest en de maker(s) er van vertrouwen op jouw eerlijkheid dat je betaald om de software verder te gebruiken.

WIE BEDACHT DE TERM SHAREWARE ?

De term shareware werd midden jaren 80 bedacht door de amerikaan Bob Wallace die de naam gaf aan z'n tekstverwerkingsprogramma PC-Write. Velen zijn echter van mening dat de de term shareware bedacht werd door Jim 'Button' Knopf en Andrew Fluegelman een uitgever,programmeur en advocaat uit de USA. Die laatste bedacht ook de naam freeware. Van de drie 'vaders' van de term is enkel Jim 'Button' Knopf nog in leven. Bob Wallace stierf in 2002 aan een longontsteking op 53-jarige leeftijd en in 1985 toen Fluegelman te horen kreeg dat hij kanker had verdween hij spoorloos. Op 6 juli 1985 verliet hij z'n kantoor in Tiburon te Californië en een week later werd z'n wagen leeg teruggevonden aan The Golden Gate brug in San Francisco. Van Fluegelman ontbreekt sindsdien elk spoor,men vermoed dat hij zelfmoord gepleegd heeft.

WAAR KAN IK SHAREWARE VINDEN ?

Er zijn duizenden sites met shareware,dus een eenvoudige zoekopdracht in Google of een andere zoekmachine geeft je meestal voldoende return om uren en uren bezig te zijn met downloaden van allerlei software. Bij de meeste computertijdschriften zit er vandaag de dag vrijwel altijd een CD-rom of DVD bij die shareware bevat. Hou dus zeker het computertijdschriftenrek bij je plaatselijke krantenboer in het oog. Soms is shareware die bij tijdschriften zit flink goedkoper dan in de winkel zelf. Een lijst van alle shareware sites geven is onbegonnen werk. Er zijn er gewoon teveel. We hebben voor dit artikel daarom een keuze gemaakt van 3 grootste shareware sites op het internet.

TUCOWS
Wie kent 'de twee koeien' niet ? Het bedrijf Tucows (een acroniem voor The Ultimate Collection of Winsock Software) is ongetwijfeld de marktleider op het gebied van shareware. Het bedrijf begon in 1993 en werd in 1995 al overgenomen door een grote canadese internetprovider. Vandaag de dag is tucows zelfs een beursgenoteerd bedrijf. Er zijn op tucows meer dan 40.000 softwaretitels (shareware maar ook freeware) te downloaden. Tucows heeft ook een wereldwijd mirror-systeem bij lokale providers waardoor er via tucows zeer snel gedownload kan worden. Naast software downloaden kan je er ook bloggen en zelfs domeinen registreren. Als je het op tucows niet kan vinden is de kans klein dat het bestaat.

www.tucows.com
DOWNLOAD.COM
Download.com is vandaag de dag een onderdeel van de portaalsite CNet. In 1996 zag de sectie waar je software kon downloaden het levenslicht maar Cnet zelf bestaat al sinds 1993. Hoeveel titels je hier kan downloaden is niet geweten,maar het zijn er ontzettend veel. Daarnaast kan je ook nog online tv-kijken hier en tal van andere zaken. Het downloaden gaat meestal ook razendsnel hier en dagelijks komt er nieuwe software bij. Je kan hier shareware vinden maar ook heel veel freeware. Optioneel kan je ook (gratis) registreren en dan zijn er nog tal van extra voordelen zoals het recht om meningen te posten over software maar ook een systeem dat je verwittigd als er een nieuwe versie uitkomt van software die jij reeds gedownload hebt zodat je steeds met de nieuwste versie kan werken.

www.download.com
ZD-NET
ZD-net maakt eigenlijk ook deel uit van Cnet,maar toch kan je soms shareware vinden die je op download.com niet kan vinden.Het nadeel hier is dat je verplicht moet registreren voor je iets kan downloaden. Dit is evenwel volledig gratis. Het design is veel minder schreeuwerig dan download.com,maar de vele reclame op ZD-Net is soms wel een beetje storend. Maar goed,de hoeveelheid software (zowel freeware als shareware) maakt dat snel goed. De keuze is enorm en voor je het weet ben je uren aan het downloaden omdat je telkens weer iets ziet waarvan je zegt 'oh ja, dat wil ik ook nog wel eens uitproberen.'

ZD-Net

Bovenstaande sites zijn dus vast en zeker een goede start om massa's shareware te downloaden. Wil je meer ? Gewoon even zoeken in een zoekmachine van jouw keuze en je zal op je wenken bediend worden. Shareware is er in alle maten en soorten,gaande van zakelijke software,muziekspelers,videobewerkingssoftware tot zelfs spelletjes. Shareware kan je meestal 15 tot 30 dagen (soms langer) gratis gebruiken met al dan niet beperkte functionaliteit alvorens je de software moet registreren.
© 2007 - 2018 Ghostwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is Shareware?"

Infoteur: Ghostwriter
Gepubliceerd: 24-03-2007
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!