InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Imvu, 3d-chatprogramma voor jong en oud

Imvu, 3d-chatprogramma voor jong en oud

Wie imvu intypt op google komt bij een site terecht die je uitnodigt een account te maken en imvu te installeren. De installatie duurt een paar minuutjes waarna je klaar bent om te chatten met willekeurige mensen over heel de wereld. Je krijgt je eigen avatar, een op een mens lijkend poppetje die je kunt aankleden zoals je wilt. De kleren kun je kopen met credits. Aardige personen geven soms een kadootje aan jou in de vorm van een nieuwe outfit.

Inhoud:

Gothic

Credits kun je kopen en verdienen door het spelen van een juwelenspel waarbij je elkaar beoordeelt. Inmiddels is dit spel uit de roulatie en kun je geld verdienen met het verzorgen van je hond. Je krijgt bij aanmelding een eigen kamer en een paar andere leuke ruimtes om te chatten. Daarna kun je zelf huizen kopen en die vullen met de meubels die jou aanspreken. Er zijn verschillende types zoals emo en gothic. je kunt zelf een karakter neerzetten. Er zijn inmiddels miljoenen producten te koop op imvu. De catalogus puilt uit. Als je een beetje creatief bent kun je zelf nieuwe producten ontwikkelen en verkopen. Je wordt dan imvu-designer. Hiermee kun je credits verdienen.

Emoticons

Je kunt allerlei interacties met elkaar uitvoeren zoals het schudden van elkaars hand, high5, omhelzen, knuffelen, zoenen, vechten, schoppen, slaan en nog veel meer. Als je gesprekspartner erg saai is dan val je gewoon in slaap. Je kunt ook nieuwe animaties en posities kopen zodat je net iets meer kan dan de gemiddelde imvu-gebruiker. Net zoals bij andere chatprogramma's zijn er emoticons, alleen zijn deze imvu-emoticons in 3d.

Online

Ten tijde van het schrijven van dit artikel zijn er dagelijks tussen de 40.000 en 75.000 mensen online. In 2010 is dat gestegen naar tussen de 80.000 en 120.000 online bezoekers. De meeste mensen spelen imvu alsof het een spel is. Ze spelen een karakter en voeren een soort rollenspel. Er is een ziekenhuis waar dokters zieke mensen helpen. Sommige imvu-ers vertellen al hun problemen aan een psychiater. Anderen willen alleen opgevrolijkt worden. Een andere leuke plek zijn de Safari kamers. Hier kun je kennis maken met allerlei dieren uit Afrika. Pas wel op voor leeuwen en slangen; ze kunnen gevaarlijk zijn.

Talenkennis

Sommige ruimtes zijn gereserveerd voor mensen die een andere taal dan Engels spreken. Engels is de voertaal op imvu. Als je Frans, Spaans, Duits of Nederlands wilt spreken, kan dat. Je gaat dan naar 'Rooms' en typt 'Nederlands' of 'Dutch' in. Dan zoekt imvu naar alle rooms waar Nederlands gesproken wordt en kun je op zoek naar taalgenoten. Als je een nieuwe taal wilt leren dan kan imvu ook handig zijn om je talenkennis in de praktijk te brengen.

Een paar karakters van imvuEen paar karakters van imvu

Homepage

Iedereen die lid is van imvu heeft zijn eigen homepage(hp). Hierop staan al je vrienden te zien. Je kunt je hp zelf inrichten, nieuwe achtergrondfoto's maken en herindelen. Alle foto's die je tijdens een chat hebt gemaakt zijn ook te zien op je hp. Verder kan je een wishlist samenstellen. Deze is handig voor als mensen jou een kadootje willen geven. Ze lopen dan niet de kans om je iets te geven wat je niet wilt. Je kunt op de hp laten zien van welke muziek je houdt en wat je hobby's en interesses zijn. Dat vergroot de kans dat je met mensen in aanraking komt waarmee je overeenkomsten hebt.

Access Pass

Sommige imvu-gebruikers zijn zo enthousiast dat ze een speciale access pass(ap) kopen waarmee veel meer mogelijk is dan voor mensen zonder pas. Je kunt dan bijvoorbeeld verschillende nicknames maken en meer animaties en acties uitvoeren. Sommige van deze acties zijn erotisch van aard. Daarnaast kun je met een ap-pass voorkomen dat anderen jou ongewild gaan omhelzen of iets anders waarvan je niet gediend bent.

Sociaal netwerk

Imvu is opgericht in 2004 door Eric Ries. Deze internetondernemer publiceerde boeken over programmeertaal toen hij 16 was. Imvu is behalve een site een miljoenenbedrijf. Hoeveel miljoenen weet niemand precies. Om imvu draaiende te houden moeten er een heel serverpark opgesteld staan. Met dagelijks nieuwe gebruikers en nieuwe producten moeten er regelmatig nieuwe servers bijkomen. Imvu is vergelijkbaar met second life, een ander 3d chat programma. Het valt onder de sociale netwerksites. Via deze sites kun je een groep mensen op de hoogte houden van je activiteiten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ik ben imvu-lid geweest.

Reageer op het artikel "Imvu, 3d-chatprogramma voor jong en oud"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!