InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Kino: videomontage voor Linux

Kino: videomontage voor Linux

Kino: videomontage voor Linux Kino is een goede en gratis video-tool voor Linux-gebruikers. Het programma is to-the-point en eenvoudig. Je kunt er mee inladen(capture), monteren(edit) en omzetten naar video en audio-files(exporteren). Eventueel kun je de geëxporteerde beelden met andere software verder bewerken of op dvd zetten.

Inhoud:

Wat kan Kino?

Kino is het programma voor Linux-gebruikers om video mee in te laden en om te zetten naar mpg-formaat. Je kunt er ook eenvoudige montages mee uitvoeren en effecten toepassen. Kino wordt door meeste video-editors gebruikt om beelden mee in te laden waarna je vervolgens met een professioneel Linux-programma als Cinelerra verder kunt monteren met meer ingewikkelde bewerkingen. Kino maakt dus van de DV-files die rechtstreeks uit de videocamera komen, afspeelbare mpg-files. Kino is ongeveer vergelijkbaar met windows programma's Final Cut Pro. Het heeft wel een stuk minder features dan FCP.

Ubuntu

Wie op zijn computer een Linux-besturingsysteem heeft geinstalleerd zoals het gratis Ubuntu, zal Kino een onmisbare tool vinden om eenvoudige videofuncties mee uit te voeren. Kino is een zeer overzichtelijk programma. Links op het scherm staan de ingeladen beelden. Kino heeft deze zelf per scene gesplitst zodat je een overzichtelijk beeld krijgt van de te monteren beelden. Aan de rechterkant van het scherm vind je de verschillende bewerkingen die kunnen worden geselecteerd. Allereerst edit, dan capture waarmee je de beelden via een firewire kabel van de camera naar de computer kunt downloaden. Vervolgens de effecten, de trim-functie en de export functie. Met 'trim' kun je eenvoudig de beelden inkorten. Scenes splits je met trim in kleinere delen. Gebruik 'apply' om een trim definitief toe te passen. De exportfunctie gebruik je als laatste; deze is bedoeld om de beelden over te zetten naar MPG.
Capture-scherm van een oude versie van KinoCapture-scherm van een oude versie van Kino

DVD branden

MPG's kun je op DVD zetten op verschillende manieren. Zelf gebruik ik altijd het programma Devede om een mpg om te zetten naar een dvd-formaat, een iso-bestand. Met Devede kun je meerdere mpg's achter elkaar zetten. Vervolgens kun je met Brasero het iso-bestand branden op DVD. Deze DVD kan in elke West-Europese DVD-speler worden afgespeeld.

Forums van Linux

Kino is een klein en overzichtelijk programmaatje waar veel mee kan. In combinatie met andere software is Kino onmisbaar voor iedereen die op een Linux-systeem monteert. Net als alle andere Linux-software is Kino gratis. Via de Ubuntu-helpsites(forums) kun je al je vragen over Kino stellen, of beter nog: terug vinden. Er zijn namelijk veel andere mensen die ooit dezelfde vragen hebben gesteld en zo kun je de antwoorden gelijk lezen in plaats van te moeten wachten totdat iemand reageert. Overigens verdient het aanbeveling om je vragen in het Engels te stellen omdat dat de meest gebruikte taal is in computerland. Bovendien zijn alle computertermen sowieso Engels. Met Kino zul je weinig problemen krijgen waarbij je om externe hulp moet vragen omdat het degelijke en begrijpelijke software is.

Bug

De enige bug die ik heb kunnen vinden is dat als je naar een andere scene toegaat terwijl een scene afspeelt, Kino crasht. Wat je dan doet is Kino opnieuw opstarten en je zult zien dat er geen bewerkingen verdwenen zijn. Kino onthoudt de bewerkingen zonder dat je ze hebt opgeslagen. Toch is het altijd raadzaam om edits wel standaard op te slaan.

Kino exporteert naar:
  • Raw DV,
  • MPG-1,
  • MPG-2,
  • MPG-4,
  • Wav,
  • JPG,
  • PNG,
  • TIFF,
  • PPM,
  • Ogg Vobis,
  • mp3,
  • mp2,
  • DV via IEEE1394(Firewire) naar band.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.kinodv.org/

Reageer op het artikel "Kino: videomontage voor Linux"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Video
Schrijf mee!