InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Leer sneller lezen met RapidReader

Leer sneller lezen met RapidReader

Leer sneller lezen met RapidReader Moet je echt dat rapport nog doorlezen en bereid je je voor op een all-nighter? Lees je documenten op je computerscherm zoals de meeste mensen met een snelheid van 100 woorden per minuut? Ik heb sinds een paar dagen RapidReader op mijn computer staan en het is fantastisch, ik lees nu 500 woorden per minuut. Piece of cake.

RapidReader

De meeste mensen lezen normale teksten met een snelheid van 140 tot 250 wpm. Het lezen van een computerscherm is echter moeilijker. Dit komt onder meer door het feit dat je moet stoppen om te scrollen en dan daarna weer moet vinden waar je gebleven was. De snelheid loopt dan terug naar gemiddeld 100 wpm.

De Gratis Demo Versie

De gratis demo van rapidreader heb ik gedownload van RapidReader en toen heb ik de intro even gedaan. Die is zeer zeker de moeite waard. In het begin lees je met een snelheid van 150 wpm. Je leert hoe je de snelheid makkelijk zelf in kunt stellen of op kunt voeren (in de toolbaar onder wpm met de twee rode pijltjes of onder options het drop down menu ingaan en 'speed' selecteren). Binnen een kwartiertje was ik aan ´t lezen met drie keer mijn normale snelheid. Hoe werkt ´t? Dit programma laadt een geschreven tekst in, of dit nu een Word, Outlook of een PDF document is laat dat gehele document woord voor woord verschijnen op dezelfde plaats op je computerscherm. Net alsof je naar een film kijkt. Maar dan razendsnel. In het begin gaat t nog makkelijk, dan kun je de woorden nog zachtjes in je hoofd zeggen, dit hoort bij de 'normale' manier van lezen. Ook al lees je drie keer zo snel als normaal.

Flooding

Het programma maakt gebruik van Speech Mimic Technology. Het schijnt dat ons brein ook het ritme van woorden gebruikt om tekst beter te begrijpen. Bij een snelheid van 500 wpm kun je de woorden niet meer 'horen' in je hoofd. Dit proces heet flooding. Er is sprake van flooding bij een snelheid van meer dan 500 wpm.
Op het niveau van 500 woorden per minuut vliegt de tekst voorbij, maar het is verbazingwekkend hoeveel je er nog van meekrijgt. De maximale snelheid is 800 wpm. Dat lukt me nu nog niet, maar met een beetje oefenen wordt het wel steeds makkelijker. Met minimale inspanning heb je zo een flink document gelezen.

Handige functies

Ben je aan het lezen maar wil je ergens stoppen om een aantekening te maken? Een klik op de muis en het programma pauzeert, nog een klik op het icoon met het briefje en je hebt in feite een boekmark aangebracht in je tekst. Met gebruik van de Note Viewer kun je ook zo door je document navigeren. Je kunt het gehele document inclusief de aantekeningen bewaren als rapidreader file of de aantekeningen apart in een file bewaren. Er is ook een Highliter functie. Hiermee kun je tekst kleuren om nadruk aan te brengen. Je kunt makkelijk overspringen naar het volgende stuk tekst dat ook 'ge-highlite' is, alleen de benadrukte tekst bewaren of het hele document inclusief alle benadrukte stukken.
Zit je eenmaal in TurboView dan kun je met de pijltjes op je toetsenbord heel makkelijk de snelheid met 25 wpm naar beneden of boven bijstellen, met iedere druk op een pijltje. Tevens kun je het font aanpassen aan je voorkeur, alsmede de kleur van de tekst.

Begrijpend lezen

Wat betreft het begrijpen van de tekst: deze techniek is ontwikkeld aan de Universiteit van Johns Hopkins en het is aangetoond dat de snelheid waarmee je leest niet gelimiteerd wordt door je hersenen maar door het mechanisme van het lezen en je ogen. Je hersenen kunnen de informatie in de tekst veel sneller verwerken dan we het traditioneel kunnen lezen. Je ogen hebben het veel makkelijker want die zijn steeds op hetzelfde punt gericht. Het begrijpen, zeker bij het turbo lezen, komt vanzelf, ons brein kan veel meer informatie aan dan men tot nu toe dacht. Rapidreader is een absolute aanrader voor mensen die veel teksten moeten lezen. Het programma plaatst een button op de toolbar van bv MS Word. Dus je opent je word document, drukt op de button rapidreader die bovenaan het scherm links verschijnt en het document wordt geladen. Stel je snelheid in en ga lekker achteruit zitten. Heb je een PDF file? Die sleep en dump je dan op het icoon van RapidReader op je scherm en voilá daar komt de gehele tekst voorbij. Het bespaart enorm veel tijd. Naar mijn mening is RapidReader over een paar jaar een standaard applicatie op alle computers.
© 2008 - 2019 Zoanna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in Turbo'sTurbo's zijn belegginsproducten waarmee veel winst behaalt kan worden, maar hoe werkt een turbo nou eigenlijk?
Opvoeren van het motorvermogenOpvoeren van het motorvermogen is zeer fascinerend en moet gedaan worden door een specialist. Er is veel technische kenn…
Turbo's en superchargersTurbo’s en superchargers worden gebruikt lucht onder druk in de cilinders van een verbrandingsmotor te persen. Het voord…
Turbo beleggen met geleend geldTurbo beleggen met geleend geldHoe werkt turbo beleggen in 2019? Turbo beleggen is beleggen met voor een gedeelte geleend geld. Doordat u minder eigen…
In turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstIn turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstWat zijn turbo's eigenlijk en hoe kunt u in 2019 het beste in een turbo of turbo xl beleggen? Hoe beleggen in turbo's en…

Reageer op het artikel "Leer sneller lezen met RapidReader"

Infoteur: Zoanna
Laatste update: 07-11-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!