InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Windows Service Pack 3

Windows Service Pack 3

Windows Service Pack 3 Veel computeraars prefereren Windows XP boven Vista. Voor XP-fans is er nu service pack 3 uit. Daarmee update je het besturingsprogramma Windows XP. SP3 kun je installeren ongeacht je SP 1 of SP 2 hebt geïnstalleerd. Service Pack 3 kan als automatische installatie komen of je kunt naar Windows download center gaan. Helaas is Windows ermee gestopt om XP verder te van nieuwe updates te voorzien. Maar je kunt XP nog jarenlang gebruiken, zij het dat ingewikkelde toepassingen zoals grote spellen wat lastig kan gaan.

Inhoud:

Voordat je in alle staten van extase raakt van het feit dat een bedrijf zijn updates gratis aanbiedt, is het belangrijk te beseffen dat computers in principe zo geprogrammeerd kunnen worden dat je nooit een update nodig hebt. Het is zelfs zo dat de enorme overload aan updates ervoor zorgt dat een computer op een gegeven moment zo traag wordt dat je maar beter Windows opnieuw kan installeren of een nieuwe computer kan kopen. Dat laatste is uiteraard de wens van de fabrikant. Computerfabrikanten en softwaremakers zullen geen hard- en software maken die het tientallen jaren uithoudt of die met een simpele hardware-update up-tot-date kunnen blijven. Nee, men wil liever dat je eens in de vier jaar een totaal nieuwe computer koopt inclusief al de software.

Automatische Update

Windows XP service pack 3 is enige maanden geleden uitgekomen. Nu is hij goed getest en ontvangen XP-gebruikers de update automatisch. Deze update is van Windows XP is een verzameling van alle voorgaande updates. De updates kunnen technisch onder verdeeld worden in beveiliging-updates, stabiliteit-updates, prestatie-updates en reparatie-updates. Service Pack 3 heeft geen extra productcode nodig om geïnstalleerd te worden. Het is gratis.

Service Pack 2

Ook als Service Pack 2 tot tevredenheid werkt is het handig om toch SP3 te installeren. Deze versie maakt de computer sneller en veiliger. Enkele verbeteringen van Windows Vista, zoals Network Access Protection en enkele andere security-updates zijn in SP3 verwerkt.

Back-up

Voordat je een service pack 3 installeert wordt aangeraden om een back-up te maken. Dat is omdat de update het hele systeem aanpakt. Mocht er zich een verborgen software of hardware probleem zich voordoen tijdens de installatie dan verlies je geen data als je een back-up maakt. Service Pack 3 heb ik op enkele computers met succes geïnstalleerd en heb geen problemen ondervonden.

Installatie Windows XP

Het is een aanbeveling om als je een computer opnieuw installeert met Windows XP, dat je direct daarna Service Pack 3 installeert. Dit is zo omdat je computer beter toebereid is om alle software vlekkeloos te kunnen draaien.

Service Pack 3 Network installation

Als je naar de site van microsoft gaat om programma's down te loaden en je zoekt SP3, dan is er een kans dat je op de downloadsite van SP3 Network Installation terecht komt. Dit programma maakt van je computer een server zodat je ook software kan installeren die alleen via een netwerk functioneert. Meestal is dat professionele programmatuur die de doorsnee computergebruiker niet nodig heeft. Voor een systeembeheerder is dit zeer interessant maar als je thuis een computer hebt zonder netwerk dan heeft installatie van SP3 Network Installaton weinig zin.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.microsoft.com/downloads/Search.aspx?displaylang=en#

Reageer op het artikel "Windows Service Pack 3"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 18-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Computertermen
Schrijf mee!