InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Linux: Gratis besturingssysteem

Linux: Gratis besturingssysteem

Klagen over Windows is niet nodig. Je kunt gewoon een goed besturingssysteem installeren zoals Linux Ubuntu. Je kunt Ubuntu eerst uitproberen door een versie op een schijf te branden die gaat werken als je hem in de CD-speler van je PC stopt. Ook kun je Ubuntu als Dual-Boot installeren. Dan kun je zelf kiezen of je met Windows of Ubuntu aan de slag gaat. Ten slotte kun je Ubuntu definitief installeren. Windows wordt er afgegooid en je werkt alleen met Ubuntu.

Inhoud:

Waarom zou je Linux op je computer installeren en Windows eraf halen?

  1. Omdat Linux onvatbaar is voor computervirussen.
  2. Omdat Linux gratis is.
  3. Omdat er extra software bij voorgeïnstalleerd zit zoals Gimp, een professioneel fotobewerkingsprogramma, Mozilla Firefox als internetbrowser en Bittorrent Client.
  4. Alle Linux-software is beschikbaar op internet en gratis.
  5. Er online-help forums zijn waardoor je elk softwareprobleem kunt oplossen.
  6. Linux is sneller dan Windows.

Ubuntu

Als je de bovenstaande 6 redenen leest om voor Linux te kiezen, dan zul je misschien verbaasd zijn waarom iedereen een duur Windows-programma koopt. Een belangrijke reden is dat Windows is voorgeïnstalleerd op nieuwe computers. Je bent dus bijna verplicht om Windows te kopen als je een nieuwe computer koopt. Tegenwoordig zijn er ook goekopere computers te koop, vanaf 100 euro, waar Linux op is geïnstalleerd. De Ubuntu Hardy Heron versie is voor de krachtige PC waarmee je bijvoorbeeld wilt internetten, films kijken en foto's/video bewerken.

Firewall

Linux besturingssystemen hebben geen firewall nodig omdat het sowieso vrij lastig is om het Linuxsysteem te hacken. Er zijn bijna geen virussen voor Linux geschreven. Bovendien is het schrijven van een Linux-virus zo ingewikkeld dat het alleen ervaren software-ontwikkelaars lukt als ze er veel tijd in investeren. Daarom is Linux een veiliger systeem dan Windows. Dit is de reden dat veel bedrijven overstappen op Linux. De bedrijven betalen voor een Linux-adviseur of applicatie-ontwikkelaar die een programma schrijft wat speciaal voor een bedrijf bedoeld is.

Het bureaublad van Hardy Heron; overigens heb je in Hardy Heron twee bureaubladen, met de knop rechtsonder kun je wisselen. / Bron: Ubuntu team, Wikimedia Commons (Publiek domein)Het bureaublad van Hardy Heron; overigens heb je in Hardy Heron twee bureaubladen, met de knop rechtsonder kun je wisselen. / Bron: Ubuntu team, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Hardy Heron

Het nieuwste besturingssysteem van Linux heet Ubuntu. De nieuwste versie van Ubuntu is Hardy Heron. Je kunt deze woorden zelf googlen en dan zul je al snel bij een site uitkomen die uitlegt hoe je Ubuntu op jouw computer installeert. Waarschijnlijk moet je een CD branden met Ubuntu als iso-bestand. Wanneer je deze CD in je computer doet en je start je computer opnieuw op, dan wordt automatisch Ubuntu geïnstalleerd.

Gui en Cli

Er zijn twee manieren om de software van een computer te bedienen. Je kunt een computer met de muis bedienen door icoontjes aan te klikken. In Linuxtermen gebruik je dan de Graphic User Interface oftewel de Gui. Ervaren computergebruikers kunnen de computer bedienen vanaf de commando-regel, wat in Windows de dos-prompt heet. Wanneer je zelf commando's intypt en uitvoert dan gebruik je de Command Line Interface, oftwel de Cli. In principe kun je je Linuxcomputer helemaal met de Gui bedienen, maar als je iets meer mogelijkheden wilt gebruiken of specifieke software wilt installeren dan zal het nodig zijn om je te verdiepen in de Cli.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ik ben een ervaren Linux gebruiker
  • Afbeelding bron 1: Ubuntu team, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Linux: Gratis besturingssysteem"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Computertermen
Schrijf mee!