InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Gratis programma’s die je computer opschonen en onderhouden

Gratis programma’s die je computer opschonen en onderhouden

Gratis programma’s die je computer opschonen en onderhouden Bij gebruik van je computer wordt het systeem steeds trager. Vaak is dit een ophoping van systeembestanden, internetbestanden en programma’s die de snelheid van je computer aantasten. Meestal doe je nog niet eens hele gekke dingen met je computer. In 2018 zijn er veel betaalde programma’s op de markt die je helpen om je pc schoon te houden. Maar er zijn ook gratis alternatieven voorhanden waardoor je pc zonder extra kosten schoon en goed onderhouden nog jaren meekan. Wat zijn de beste gratis schoonmaakprogramma’s voor je computer?

Inhoudsopgave

Software om je computer schoon te houden

Bij regelmatig gebruik bestaat er een kans dat je computer steeds trager en onveiliger wordt. Internetbestanden, verouderde stuurprogramma's en fouten in het register kunnen je pc enorm vertragen. In 2018 zijn er verschillende programma's op het internet te vinden die helpen bij het opschonen van je computer. Na het installeren van de software kun je met enkele klikken de pc een opfrisbeurt geven en zijn overbodige bestanden verwijderd. Daarnaast hebben sommige programma's ingebouwde opties om je systeem verder te optimaliseren. Dankzij opschoonsoftware kan je computer nog jaren mee.

De beste gratis programma's voor het opschonen van je computer

Techradar heeft in 2018 verschillende opschoonprogramma’s onder de loep genomen en getest op functionaliteit en resultaten als het om het onderhouden van je computer gaat. Volgens Techradar zijn dit de beste programma’s die je pc fit en vitaal houden:

  • Lolo System Mechanic
  • CC-cleaner
  • IObit Advanced SystemCare
  • Ashampoo WinOptimizer 2018

Iolo System Mechanic

Iolo System Mechanic verwijdert spam, overtallige Windowsbestanden en schoont je register op. Daarnaast kun je met de software ook overbodige apps en programma’s verwijderen. Iolo System Mechanic maakt ook gemakkelijk meer RAM-geheugen vrij door programma’s uit te schakelen die op de achtergrond mee draaien en je systeem vertragen. De software heeft een betaalde versie maar de gratis versie is een prima schoonmaakprogramma om je pc te onderhouden. Iolo System Mechanic is zeer gebruiksvriendelijk en legt iedere stap duidelijk uit. Ook kun je met één muisklik je pc een onderhoudsbeurt geven. Daarnaast scant Iolo System Mechanic op andere fouten in je computersysteem en controleert het of defragmentie weer nodig is. Nadeel aan het programma is dat je voor sommige opties moet betalen. Iolo System Mechanic is een zeer compleet opschoonprogramma voor je computer.

CCleaner

Bron: Rawpixel, PixabayBron: Rawpixel, Pixabay
CCleaner is een klein en licht programma dat een betaalde en gratis versie heeft. De gratis versie heeft een aantal zeer effectieve eigenschappen om je computer in vorm te houden. Je kunt met CCleaner je register opschonen, tijdelijke bestanden verwijderen ook kun je overbodige programma’s van je computer verwijderen. Ook heb je met dit programma een overzicht van alle plug-ins in je webbrowsers en deze kun je dan snel uitschakelen. Een ander voordeel van CCleaner is dat je ook niet belangrijke opstartprogramma’s kunt uitschakelen en dit komt de opstarttijd van je computer ten goede. Nadeel aan het programma is dat je regelmatig handmatig een update moet downloaden. CCleaner is een compact en goed programma om je pc op te schonen.

IObit Advanced SystemCare

IObit Advanced SystemCare is een zeer effectief opschoonprogramma. Daarnaast is er ook een betaalde versie waar je gebruik van kunt maken. Dankzij de gebruiksvriendelijke interface heb je in een handomdraai je pc een stuk sneller gemaakt. IObit Advanced SystemCare verwijdert overbodige internet- en Windowsbestanden en ook het register kun je onder handen nemen. De opstarttijd van je computer kun je versnellen door programma’s uit te zetten die automatisch opstarten met je pc. Nadeel aan IObit Advanced SystemCare is dat voor sommige onderdelen van het programma je weer aparte plugins moet downloaden.

Ashampoo WinOptimizer 2018

Ashampoo WinOptimizer zorgt ervoor dat je computer snel gescand is en dat overbodige bestanden en programma’s snel verwijderd zijn van je computer. Daarnaast zijn er nog verschillende andere schoonmaaktools om de prestaties van je systeem te verbeteren. Winoptimizer onderscheidt zich van andere schoonmaakprogramma’s en heeft meer te bieden dan standaard schijfopruiming en het verwijderen van internetbestanden. In een paar klikken kun je informatie tevoorschijn halen over je RAM-geheugen en processorstatus. Daarnaast heeft het programma een procesmanager waarmee je overbodige programma’s op de achtergrond snel kan afsluiten om RAM-geheugen te sparen. Het programma is gratis maar voor gebruik moet je wel je e-mail invoeren en vervolgens krijg je een licentiecode voor gebruik. Nadeel aan het programma is dat op het bureaublad een snelkoppeling wordt geïnstalleerd naar de website waar je de betaalde versie van Ashampoo WinOptimizer 2018 kun kopen.

Een schone pc

Met bovenstaande programma's hoeft een schone computer niet duur te zijn. De gratis varianten zorgen ervoor dat na gebruik je pc een stuk sneller is. Ook kun je bij veel programma's overbodige start- en achtergrondprogramma's uitschakelen die je computer enorm vertragen.
© 2018 Marinos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Computer schoonmaken: Gratis software voor opschonen van pcJe computer wordt trager en trager. Dat komt door overbodige files en oude software, nutteloze processen, je zoekgeschie…
Snel en gemakkelijk je PC opschonenSnel en gemakkelijk je PC opschonenWanneer je bemerkt dat je computer behoorlijk trager begint te werken, wordt het tijd om je PC op te schonen. In drie ee…
Opgepast voor spyware striker proSpyware striker pro is een anti-spyware programma. Dat willen de makers ervan je althans wijsmaken. Lees hier wat je moe…
Je computer opschonen met CCleanerJe computer opschonen met CCleanerHeb je ruimtegebrek op je harde schijf? Dan biedt CCleaner een oplossing! CCleaner is een programma dat alle overbodige…
De eenvoudigste methode om de computer op te schonen"Onze computer wordt steeds trager, volgens mij wordt het tijd voor een nieuwe". Dit zijn één van de uitspraken die ik v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mohamed Hassan, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.techradar.com/news/the-best-free-pc-optimization-software
  • Afbeelding bron 1: Rawpixel, Pixabay

Reageer op het artikel "Gratis programma’s die je computer opschonen en onderhouden"

Infoteur: Marinos
Gepubliceerd: 14-09-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!