InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > De app: programma geoptimaliseerd voor mobiele apparaten

De app: programma geoptimaliseerd voor mobiele apparaten

De app: programma geoptimaliseerd voor mobiele apparaten Mobiele apparaten zijn anno 2016 niet meer weg te denken in bedrijven en organisaties, met name voor buitendienstmedewerkers. In dat verband wordt meer en meer overwogen om apps op mobiele apparaten beschikbaar te stellen of worden deze al daarvoor ontwikkeld. Maar wat is nu eigenlijk een app? Welnu, een app is een computerprogramma met zo weinig mogelijk franje en/of ballast, speciaal ontwikkeld voor gebruik op mobiele apparaten.

App: programma geoptimaliseerd voor mobiele apparaten

Programma's voor mobiele apparaten moeten aan andere criteria voldoen dan programma's voor normale computers. Bij mobiel gebruik worden programma's bijna uitsluitend gebruikt om zich kort te informeren of kleine taken uit te voeren. Ook laat de vaak afleidende omgeving (bijvoorbeeld tijdens een rit in het verkeer of tijdens het rijden met de tram), maar weinig tijd en aandacht en stelt hoge cognitieve eisen. Met een app (de afkorting van applicatie, dus een programma of toepassing), werd oorspronkelijk een programma bedoeld dat optimaal was aangepast aan het gebruik op mobiele apparaten. Later werd het begrip “app” verruimd en wordt deze ook aangewend op normale computers. Maar hierna wordt alleen de app besproken voor mobiele apparaten ("mobile apps").

Een app moet slechts één functie vervullen, maar wel perfect

Op het kleine beeldscherm van een mobiel apparaat kan maar een beperkt aantal (bruikbare) functies worden aangeboden. Daarom ligt de nadruk op weinig functies, die echter intuïtief te begrijpen zijn en gemakkelijk te bedienen. Programma's voor normale computers proberen doorgaans om zoveel mogelijk functies te verenigen om op die manier alle gebruikers tevreden te stellen. Een app daarentegen krimpt een functionaliteit gericht in en accepteert dat niet alle mogelijke functies beschikbaar zijn. Een te grote omvang aan functies zou ertoe leiden dat een eenvoudige bediening niet meer mogelijk is en de app daardoor dus niet meer bruikbaar is in een mobiele context.

Geoptimaliseerde invoermethoden voor mobiele apparaten

De gebruikersinterface van een app is geoptimaliseerd voor mobiele media. Bovendien probeert een app het nog steeds problematisch invoeren van informatie door middel van eenvoudige keuzemogelijkheden te vereenvoudigen of, beter nog, door gebruik van reeds beschikbare informatie overbodig te maken. Zo worden bijvoorbeeld virtuele “keuzewieltjes” getoond om snel getallen te kunnen selecteren zonder deze te moeten intikken, of de actuele locatie wordt via GPS automatisch vastgesteld.

Een app is in een oogwenk beschikbaar

Mobiele apparaten worden doorgaans niet echt uitgeschakeld, maar zijn altijd stand-by. Dat wil zeggen dat ze met een toetsdruk weer beschikbaar zijn. Wordt een app gestart, dan gaat dat niet gepaard met een startscherm want dat zou ten koste van kostbare seconden gaan. In plaats daarvan worden alle mogelijke middelen ingezet (deels slechts subjectief) om de weergave van de laatst getoonde informatie te versnellen. Zo toont een app bijvoorbeeld na het starten de toestand die men heeft verlaten bij de laatste afsluiting van die app. Zo heeft men direct weer toegang tot deze informatie of kan men op de laatst bewerkte locatie verder werken. En natuurlijk moet een app ook snel reageren op input van de gebruiker (“snappy” zijn).

Meer complexe functies naar de achtergrond

Menige app is zodanig geprogrammeerd dat meer complexe functies op de achtergrond “verstopt” zijn. De app is op die manier gemakkelijk in een mobiele context te gebruiken. Alleen als de situatie en de expertise van de gebruiker dat nodig maken, worden die meer complexe functies getoond, bijvoorbeeld door het innemen van een ander standpunt door de gebruiker.

Richtlijnen voor de ontwikkeling van apps

Een bedrijf als Apple bijvoorbeeld, publiceerde voor haar eigen besturingssystemen richtlijnen die beschrijven hoe een app moet worden geprogrammeerd. Deze richtlijnen zijn bedoeld voor het creëren van een gemeenschappelijke standaard en moeten bovendien ervoor zorgen dat bijvoorbeeld steeds dezelfde elementen (pictogrammen, labels) voor dezelfde functies worden gebruikt. Dat stelt een gebruiker in staat om na eerste gebruik van een app, alle volgende apps praktisch intuïtief ("op de automatische piloot") te kunnen bedienen.

Het beoogd gebruik bepaalt de functionaliteiten van de app

Belangrijk bij de ontwikkeling van een app is, dat vooraf exact bepaald wordt waarvoor die ingezet zal worden. De applicatie moet vervolgens heel specifiek voor dit doel wordt ontworpen. Nauwkeurig geformuleerde en complexe (psychologische) eisen kunnen daarbij de technische implementatie bepalen:
  • in welke context zal de app door wie en voor welk doel worden ingezet?
  • welke zijn de voorwaarden voor gebruik?
  • zijn de tijdelijke en cognitieve bronnen voorhanden?

Alleen wanneer deze vragen gesteld en correct beantwoord worden, mag worden aangenomen dat een app zijn functie vervult en mobiele medewerkers bij hun werk ondersteunt.
Gerelateerde artikelen
Mobiel bankieren en mobiel betalenMobiel bankieren en mobiel betalenMobiel bankieren en mobiel betalen is zeer eenvoudig en heeft vele voordelen. Mobiel betalen is de toekomst. Bijna ieder…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De app: programma geoptimaliseerd voor mobiele apparaten"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 19-06-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!