InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > De basisbeginselen van MS Office leren, welke manier?

De basisbeginselen van MS Office leren, welke manier?

De basisbeginselen van MS Office leren, welke manier? Wil je leren werken met Word, Excel, Powerpoint of Outlook dan zijn er verschillende manieren waarop je dat kunt aanpakken. De keuze hangt af van het doel dat je hebt, je ervaring, je beschikbare tijd en van de leermethode die geschikt voor je is. Werk je bij een grote organisatie, dan kun je informeren naar de mogelijkheden bij je personeelsfunctionaris. Wil je privé een cursus volgen dan zijn er andere opties.

Welke manieren zijn er om te leren werken met MS Office

Ben je nog helemaal niet thuis in Word, Excel of een andere MS Office-applicatie dan kun je kiezen tussen een klassikale training, zelfstudie middels een cursusboek of onlinetraining, of een privécursus. Heb je al een klein beetje ervaring dan is het daarnaast mogelijk om voor werkplekondersteuning te kiezen in de vorm van een docent, of in de vorm van een online leer- en ondersteuningssysteem. Bij je keuze dien je ook rekening te houden met de vraag of je een ECDL nodig hebt voor je werk. Een ECDL is een European Computer Driver’s License, een computerrijbewijs dus.

Cursusmateriaal

Bij alle manieren van leren waarbij cursusmateriaal gemoeid is, is het belangrijk dat dit van goede kwaliteit is. Microsoft heeft een aantal eisen waaraan goed materiaal moet voldoen. Wanneer het ‘MOS compliant’ (Microsoft Office Specialist), is zit je goed. Vraag daarom naar de certificeringen met betrekking tot het cursusmateriaal. Daarnaast kan het materiaal voldoen aan de richtlijnen voor ECDL (European Computer Drivers License). Dit is niet perse een vereiste voor goed cursusmateriaal. Ontwikkelaars van ECDL materiaal staan soms voor het probleem dat zij goed opgebouwde lesstof aan moeten bieden met daarbij de eis om al de diepte in te gaan omdat de richtlijnen dit eisen. Zij moeten hier een midden in zien te vinden wat soms lastig is. Maar wanneer je wilt gaan solliciteren dan kun je met een ECDL precies laten zien wat je kunt.

Klassikale cursus Excel, Windows, Word, Outlook, PowerPoint, Access, OneNote

Tijdens een klassikale cursus worden de basisprincipes goed uitgelegd waardoor ‘het kwartje kan vallen’. Je kunt vragen stellen wanneer je iets niet goed snapt en als je aan oefeningen werkt kan de docent direct helpen in het geval dat er iets niet duidelijk is. Dit komt de snelheid van het leren ten goede. Ook kan de inbreng van je medecursisten de cursus nog beter maken. Het nadeel is echter dat je van een klassikale training niet alles kunt onthouden. Na een tijd is er nog maar 20% over van wat je allemaal hebt gehoord tijdens de opleiding, (meestal zijn dit wel de zaken die voor jou belangrijk zijn). Bovendien is het duur en kost het veel tijd. Kies je toch voor een klassikale cursus, zorg er dan voor dat je het boek en de oefenbestanden mag houden na afloop van de training als naslagwerk.

Welk opleider kiezen voor klassikale cursus

Er zijn erg veel aanbieders van klassikale cursussen MS Office. Landelijke, zowel als lokale bureau’s maken veel reclame voor hun diensten. Je kunt voortaan bij wijze van spreken op elke hoek van de straat een cursus Excel volgen. Bij je keuze houd je in gedachte dat een klassikale cursus zo goed of zo slecht is als de docent die voor de klas staat, en staat of valt bij de kwaliteit van het cursusmateriaal. Bij grote bedrijven, maar ook bij kleine bedrijven of zelfs eenmanszaken kunnen goede, maar ook minder goede docenten werken. Een goede docent heeft niet alleen de kennis, hij of zij past zich ook aan aan de groep qua tempo en inhoud. Hij heeft respect voor mensen die het allemaal niet zo snel snappen. Bovendien heeft een goede trainer (bewezen) vaardigheden op het gebied van lesgeven. Check daarom de ervaring en kwaliteiten van de docent.

Er zijn certificeringen voor MS Office-docenten. Deze zijn inhoudelijk van aard en testen of de trainer Microsoft Office goed kent. Bedenk echter wel dat een opleidingsinstituut de certificering kan hebben als niet alle docenten gecertificeerd zijn. Het kan dus zijn dat je een (nog) niet gecertificeerde trainer voor de klas krijgt terwijl het bedrijf in zijn geheel wel voldoet aan de eisen. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat de niet gecertificeerde trainer die voor jouw klas staat geen goede docent is. Een tip: je kunt soms op de website van het opleidingsinstituut vacatures zien staan voor docenten. Hier kun je zien wat het opleidingsinstituut van zijn docenten verwacht.

Zelfstudie

Alles zelf regelen

Weet je precies wat je wilt leren en ben je goed in uitzoeken, dan is zelfstudie een prima keuze. Door eerst je vragen op te schrijven en vervolgens de antwoorden erbij te zoeken op internet kun je al snel ver komen. Het is de goedkoopste methode, het kost je alleen tijd. Nadeel is echter dat je zelf niet kunt overzien wat je wilt leren als je nog niets weet van MS Office. Je loopt dus de kans dat je sommige functies mist, en dat je andere functies niet goed begrijpt. Bovendien is verdieping moeilijk te verkrijgen wanneer je niet weet dat deze er is.

Cursusboek

Het is mogelijk om een cursusboek aan te schaffen en dan zelf aan de slag te gaan, zonder docent. Dit werkt prima voor diegenen die collega’s of bekenden in de buurt hebben die kunnen helpen wanneer dat nodig is. Let er bij de aanschaf op dat het materiaal wel van goede kwaliteit is en voldoet aan de certificering van Microsoft.

Opleidingsinstituut

Een mix tussen zelfstudie en een klassikale training is individueel een cursusboek doornemen terwijl je in een klaslokaal zit met een docent erbij. Je kunt hierbij je eigen tempo aanhouden en bestudeert alleen de functies die voor jou van toepassing zijn. Aan het begin van de training neem je met de docent je studieplan door waarna je zelf aan de slag gaat. Wanneer er iets niet duidelijk is kun je je docent om hulp vragen. In het klaslokaal zitten ook andere cursisten die ieder met hun eigen cursus bezig zijn, en op hun eigen tempo. Het kan dus zijn dat je af en toe moet wachten op antwoord. Belangrijk bij deze cursusvorm is het cursusmateriaal. Zorg ervoor dat dit aan de eisen van Microsoft voldoet en dat je het na afloop van de training mee naar huis mag nemen.

Werkplekondersteuning door docent

De meest efficiënte manier om de basisbeginselen van MS Office te leren is via werkplekondersteuning door een docent. Hierbij komt er een docent naar je werkplek (dit kan eventueel ook thuis) om je precies die dingen te leren die op jouw situatie van toepassing zijn. Je begrijpt dat de kwaliteit hiervan staat of valt met de docent. Deze moet niet alleen de kennis in huis hebben, hij of zij moet ook goed in kunnen schatten wat jij moet leren. Bovendien moet hij of zij ook aan kunnen sluiten bij jouw manier van leren, en merken of je het begrijpt. Je kunt je docent vragen om een naslagwerk, je kunt ook zelf aantekeningen maken. Vraag wel na afloop je docent deze aantekeningen na te kijken.

Werplekondersteuning door Elektronisch Performance Support Systeem (EPSS)

Een elektronisch performance support systeem (EPSS), zoals de LearningGuide, tt Performance, Articulate of Netex, is als het ware je digitale docent op je werkplek. Je begint met werken in de (nieuwe) software en wanneer je er niet uitkomt kun je het EPSS inschakelen. Deze geeft, bijna op een intuïtieve manier, antwoord op je vraag. Deze vorm van leren is vanzelfsprekend minder geschikt voor diegenen die totaal niet handig zijn met computers. Maar voor de mensen die de basisbeginselen kennen is dit niet alleen een goedkope en tijdbesparende manier van leren, het is ook erg effectief. Dit komt omdat je alleen de dingen leert die je moet leren, en bovendien leer je het wanneer je het nodig hebt waardoor de kennis beter behouden wordt. Net als in het echte leven leer je ook op de computer het meeste door te doen, waarbij je een klein beetje hulp krijgt.

Een elektronisch performance support systeem wordt meestal door een bedrijf gekocht waarvan de medewerkers gebruik kunnen maken. In de privésituatie is het, gezien de kosten, niet interessant. Een elektronisch performance support systeem is voor bedrijven de goedkoopste manier, en ook de minst tijdrovende manier, om medewerkers te trainen. Waarbij aangemerkt moet worden dat het voor sommige medewerkers beter is als zij daarnaast ook een andere manier van training aangeboden krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leren presenteren met PowerPointLeren presenteren met PowerPointBij het presenteren wordt er vaak gebruik gemaakt van het computerprogramma Microsoft PowerPoint. Met PowerPoint kun je…
Een cursus Excel volgenEen cursus Excel volgenExcel is een spreadsheetprogramma dat onderdeel uitmaakt van het pakket Windows MS Office. Excel wordt ook wel MS Excel…
Lijstjes en tabellen maken in Microsoft Office programma'sLijstjes en tabellen maken in Microsoft Office programma'sJe komt lijsten tegen in allerlei documenten; tabellen maken in verslagen, to-do lijsten maken in notulen en boekhoud sy…
Net als Microsoft Office, maar dan gratis: OpenOfficeNet als Microsoft Office, maar dan gratis: OpenOfficeMicrosoft Office is een prachtig softwarepakket, maar helaas wel een beetje prijzig. Een mooi alternatief is OpenOffice.…
Denk vrij met ThinkFree office onlineDenk vrij met ThinkFree office onlineThinkFree is een prima online kantoorsuite dat niet onderdoet voor andere betaalde versies. Presentaties, documenten mak…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: G vd Molen
  • http://www.blogit.nl/digitaal-opleiden-voor-iedereen-de-juiste-keuze
  • Eigen ervaring als docent en cursusmateriaalontwikkelaar

Reageer op het artikel "De basisbeginselen van MS Office leren, welke manier?"

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!