InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > ZoomText: Nederlandstalig vergrotings- en spraakprogramma

ZoomText: Nederlandstalig vergrotings- en spraakprogramma

ZoomText: Nederlandstalig vergrotings- en spraakprogramma ZoomText is een zeer effectief en tevens gebruiksvriendelijk Nederlandstalig vergrotings- en spraakprogramma voor slechtziende computergebruikers, dat zowel werkt onder het besturingssysteem Windows als Mac. Met de vergroting van 1x tot 36x (met tussenstappen zoals 1.25x of 1.75x) en de acht verschillende zoomvensters configureert de slechtziende gebruiker het vergrote beeld precies zoals hij wenst. ZoomText is verkrijgbaar als enkel een vergrotingspakket en als een softwarepakket met vergroting en spraak.

Automatisch lezen van documenten

Verschillende spraaksynthesizers zijn verkrijgbaar in meerdere talen. De spraaksynthesizers lezen automatisch documenten (zelfs pdf), webpagina's en e-mail, binnen de hoofdtoepassing zelf. Ze hebben functies aan boord zoals ‘Pauze’, ‘Spellen’, ‘Fonetisch spellen’, ‘Navigeren via de pijltjestoetsen’, … Als de slechtziende gebruiker met de muisaanwijzer bijvoorbeeld een webpagina bezoekt, hoeft hij enkel maar aan te duiden waar de spraaksynthesizer moet beginnen te lezen en dan start dit automatisch. ZoomText heeft standaard geen Nederlandse spraaksynthesizer aan boord maar de gebruiker installeert vlot een extra spraakprogramma, zoals Vocalizer.

Gebruikersinterface

De “toepassingsinstellingen” onthouden hoe de slechtziende gebruiker graag werkt. De instellingen veranderen automatisch wanneer de slechtziende gebruiker een ander programma gebruikt. De uitgebreide zoekfuncties maken het opzoeken van woorden, zinnen of webpagina’s makkelijker.

MuisEcho

De MuisEcho leest automatisch de tekst voor die de slechtziende gebruiker aanwijst. Enkel de woorden of complete lijnen tekst zijn onmiddellijk of na een korte wachttijd uit te spreken.

Schermkleuren

De innovatieve kleurencontroles verbeteren de helderheid van het scherm en zorgen ervoor dat de ogen van de slechtziende gebruiker minder vermoeid raken. De kleur verven, tweekleurenmodi en het vervangen van probleemkleuren zijn slechts enkele van de vele speciale effecten.

Scherm lezen

ZoomText spreekt automatisch alle programmacomponenten uit, met inbegrip van menu’s, dialoogvensters, statusbalken, lijsten en boodschappen. Met de drie breedsprakigheidsniveaus heeft de slechtziende gebruiker volledige controle over de hoeveelheid informatie die wordt uitgesproken.

Soepele navigatie

Het navigeren in toepassingen en het schuiven van het beeld verloopt soepel en snel. Met de horizontale of verticale vergrendeling van de muisbeweging bekijkt de slechtziende gebruiker rijen en kolommen.

Tekstnavigatie

Met de navigatietoetsen leest de slechtziende gebruiker gemakkelijk terwijl hij documenten creëert en bewerkt. Met eenvoudige commando’s leest de slechtziende gebruiker per letter, woord, lijn, zin en paragraaf, zelfs terwijl hij de tekst selecteert.

TypEcho

TypEcho spreekt iedere toets of ieder woord uit dat de slechtziende gebruiker tikt. De slechtziende gebruiker kiest of hij alle toetsen wil laten uitspreken, of alleen geselecteerde groepen van toetsen.

Volledige Internet-/Bureaubladtoegankelijkheid

ZoomText leest eender welke webpagina, in de juiste leesvolgorde. De slechtziende gebruiker leest of navigeert automatisch of manueel per woord, per lijn, per zin of per paragraaf. Via de WebZoeker genereert de gebruiker automatisch een overzichtelijk lijstje van de bezochte en/of niet-bezochte links of controles. Dit lijstje is te rangschikken naar keuze. Een gelijkaardig hulpmiddel werd ingebouwd voor het bureaublad. In de BureaubladZoeker kan de gebruiker een lijstje tonen met o.a. de onderdelen van het ‘Bureaublad’, ‘Snel Lanceren’, ‘Tray’ (naast de klok), ‘Programmamenu’, ‘Mijn documenten’, ‘ControlePaneel’.

xFont

xFont rondt alle lettertypes prachtig af en vult uit bij het uitvergroten, waardoor ze bijzonder goed leesbaar blijven. De weergave van lettertypes is hiermee zeer helder. Vergrotingen zien er bijgevolg niet meer vreemd of onleesbaar uit.

Zichtbare muisaanwijzers & cursors

De muisaanwijzer is gemakkelijk zichtbaar door zijn formaat en de kleuraccentuering. De speciale hulplijnen maken het eenvoudig om de muisaanwijzer en de tekstcursor te vinden en te volgen.

Aankoop ZoomText

ZoomText is te downloaden als demonstratieversie die zestig dagen duurt. Verder is het goed om onafhankelijk hulpmiddelenadvies in te winnen alvorens ZoomText aan te schaffen, daar ZoomText niet het enige vergrotings- en spraakprogramma is, en het toch een duur pakket is dat de zorgverzekeraar of overheid vergoed. Dit uittesten en vergelijken kan bijvoorbeeld op de Ziezo-beurs, de beurs rond visuele handicap in Houten. Voor mensen die zwaar slechtziend of blind zijn, is ZoomText een minder goede oplossing. Zij kunnen wel werken met de computer door het gebruik van een brailleleesregel en/of een schermuitleesprogramma dat werkt met spraak en braille.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Brailleleesregel voor (zwaar) slechtzienden en blindenBrailleleesregel voor (zwaar) slechtzienden en blindenEen blinde of (zwaar) slechtziende persoon gebruikt zijn oren (spraak) en/of zijn vingers (braille) om teksten te lezen.…
Blind of slechtziend: Hulpmiddelen bij het lezenBlind of slechtziend: Hulpmiddelen bij het lezenSlechtziend of blind zijn hoeft niet te betekenen dat lezen plots niet meer zou gaan. Op de gewone markt en bij hulpmidd…
Schrijfhulpmiddelen voor slechtziendenSchrijfhulpmiddelen voor slechtziendenSlechtzienden delen makkelijk informatie door te werken met een computer. Hierop staat een schermuitleesprogramma zodat…
Optische hulpmiddelen voor slechtziendenOptische hulpmiddelen voor slechtziendenBorduren, kruiswoordraadsels invullen, een busnummer lezen enzovoort zijn een ware visuele uitdaging voor mensen die nie…
Borstvergroting voor een dag is mogelijkVrouwen met twijfels over borstvergroting krijgen door artsen in New York een oplossing aangereikt: de borstvergroting v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Justin Brockie, Flickr (CC BY-2.0)
  • Folder ZoomText 9, de modernste software voor schermvergroting en Schermuitlezing, Erocos International, 18 maart 2008
  • https://nl.optelec.com/producten/optzt-zoomtext.html, geraadpleegd op 25 juli 2015

Reageer op het artikel "ZoomText: Nederlandstalig vergrotings- en spraakprogramma"

Infoteur: Miske
Laatste update: 31-12-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Blinden en slechtzienden
Schrijf mee!