InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Wunderlist: een digitale takenlijst

Wunderlist: een digitale takenlijst

Wunderlist: een digitale takenlijst Heb jij soms ook moeite om al je plannen te onthouden? Slingeren overal briefjes rond en ben je soms het overzicht compleet kwijt? Dan ben je waarschijnlijk toe aan het gebruiken van een handig hulpmiddel: Wunderlist. Dit is een digitale takenlijst waar je al je plannen, ideeën en taken in kwijt kunt. Je kunt herinneringen instellen, zodat je nooit meer iets vergeet. Wunderlist is beschikbaar op een internetsite of als app op je smartphone of tablet.

Beschikbaarheid van Wunderlist

Wunderlist is beschikbaar als website en als app voor zowel Android als iOs. Zo kun je de applicatie op al je apparaten gemakkelijk gebruiken. Als je met Wunderlist gaat werken, moet je eerst een gratis account aanmaken. Dit kan op de website of in de app. Het aanmaken van een account is nodig om je gegevens online in te kunnen zien en omdat Wunderlist je gegevens kan synchroniseren tussen verschillende apparaten. Op elk apparaat waar je inlogt, bijvoorbeeld je laptop en je smartphone, zie je al je taken terug. Zo kun je altijd en overal bij je takenlijst.

In de browsers Chrome, Firefox en Safari kun je een browserextensie installeren. Deze geeft je de mogelijkheid snel links naar internetsites die je wilt bewaren, in Wunderlist op te slaan.

Wunderlist gebruiken

Lijsten

Het eerste wat je doet als je Wunderlist gaat gebruiken, is lijsten aanmaken. Een lijst is een verzameling van taken. Je maakt eerst de lijst aan, waarna je er taken aan kunt toevoegen. Je kunt voor elk onderwerp een aparte to-do-list maken. Wil je bijvoorbeeld bijhouden welke boodschappen je de volgende keer mee moet nemen uit de supermarkt, dan maak je een lijst met de naam 'boodschappen'. Wil je daarnaast bijhouden welke opdrachten je voor je studie moet inleveren, dan kun je een lijst 'studie' maken.

Elke lijst kun je vullen met een serie bijbehorende taken. Zodra je een taak hebt afgerond, kun je hem aanvinken en wordt hij als 'voltooid' gemarkeerd. Een taak hoeft niet per se iets te zijn wat je moet doen. Je kunt er ook gewoon informatie kwijt die je wilt onthouden.

Subtaken

Sommige taken zijn wat complexer dan anderen. Een opdracht voor je studie kan bijvoorbeeld bestaan uit het verzamelen van informatie, het analyseren van die informatie en het schrijven van een verslag. Je kunt dan in de lijst 'studie' onder de taak 'opdracht voor vak X' subtaken maken die de verschillende onderdelen van de taak beschrijven. De subtaken kun je los van de hoofdtaak als 'voltooid' aanmerken. Zo heb je een beter overzicht van wat je allemaal nog moet doen.

Notities en commentaar

Om wat meer informatie te kunnen geven over wat een taak inhoudt, kun je notities toevoegen. Hier kun je bijvoorbeeld je eerste ideeën voor de uitvoering vast kort noteren. Er is één notitieveld beschikbaar waar je al je notities onder elkaar noteert. Een andere mogelijkheid om opmerkingen over een taak toe te voegen, is met de optie 'Commentaar'. Elk commentaar dat je toevoegt, komt in zijn eigen blokje te staan, wat soms wat overzichtelijker kan zijn. Een ander verschil met de notitie is dat bij commentaar wordt vermeld wanneer je het hebt toegevoegd en door wie het is gedaan.

Bestanden toevoegen

Een notitie is niet erg overzichtelijk als je veel informatie kwijt wilt. In dat geval kun je beter met bestanden werken. Het is mogelijk verschillende soorten bestanden toe te voegen aan Wunderlist, zoals tekstbestanden en foto's. Niet alleen kun je bestanden van je computer importeren, je kunt ook een geluidsbestand opnemen. Zo kun je inspreken wat je wilt onthouden. De bestanden kun je later weer uit Wunderlist downloaden, ook als je op een ander apparaat werkt.

Reminders en deadlines

Je hebt pas echt iets aan een takenlijst, als hij je herinnert aan je deadlines. Daarom kun je instellen wanneer een taak klaar moet zijn. Bovendien kun je aangeven wanneer je een herinnering wilt krijgen. Deze opties zijn er alleen voor de hoofdtaak, niet voor subtaken.

Extra belangrijke taken

Als je veel lijsten hebt met veel taken, kan het alsnog lastig worden overzicht te houden. Dan is het handig om te weten dat je een taak extra aandacht kunt geven door hem een sterretje te geven. Dit doe je door het sterretje naast de naam van de taak aan te klikken. De taak komt dan in een aparte lijst te staan met de naam 'Belangrijk'. Zo kun je al je belangrijke taken uit de verschillende lijsten in een overzicht zetten.

Slimme lijsten

De lijst die automatisch aangemaakt wordt als je een taak een ster geeft, is een voorbeeld van een slimme lijst. Er zijn nog meer slimme lijsten. Taken die vandaag klaar moeten zijn, worden in een lijst 'Vandaag' gezet. Ook de taken in de komende week worden in een lijst gezet. In de instellingen van de app of op de website kun je aangeven of je deze slimme lijsten wilt zien. Als je ze niet nodig vindt, kun je ze dus ook uitschakelen. Een handige stand is de instelling 'automatisch'. Bij deze keuze zie je de slimme lijsten alleen als er iets in staat.

Samenwerken met de taken-app

Lijsten delen

Wunderlist is geschikt om met meerdere mensen samen te werken. Als je een lijst maakt, kun je anderen toevoegen aan de lijst door ze uit te nodigen met behulp van het e-mailadres waarmee ze een Wunderlist-account hebben. Alle leden van de lijst kunnen de taken inzien en nieuwe taken toevoegen. Dit is handig als je samen aan een project werkt. Door commentaren toe te voegen kun je elkaar op de hoogte houden van wat je aan het doen bent. Als je een taak als 'voltooid' markeert, kunnen de anderen ook zien dat de taak klaar is.

Taken toewijzen

Als je een lijst deelt met bijvoorbeeld collega's of studiegenoten, kun je de verschillende taken aan deelnemers aan de lijst toewijzen. Bij degene die de taak toegewezen heeft gekregen, verschijnt de taak in een aparte lijst met toegewezen taken. Dit is ook een van de slimme lijsten, dus je kunt kiezen of je deze wel of niet wilt zien of alleen als er een taak in staat. Ook komt je naam bij de details van de betreffende taak te staan.

De voordelen van een digitale takenlijst

Wunderlist heeft dus een aantal eigenschappen die de applicatie handig in het gebruik maken. Hier staan ze nog een keer kort samengevat:
  • Meerdere lijsten met daarbinnen taken en subtaken
  • Toevoegen van documenten, notities en commentaar
  • Reminders
  • Slimme lijsten
  • Online en met apps te gebruiken en synchronisatie tussen de website en de apps
  • Lijsten delen met meerdere personen
Wil je dus je taken beter organiseren, dan is Wunderlist een goede applicatie om eens uit te proberen!
Gerelateerde artikelen
Een overzichtelijke en werkbare actielijst (takenlijst)Een actielijst of takenlijst kan een grote brij aan taken bevatten die je eigenlijk zou moeten uitvoeren. Aan zo'n actie…
Zimbra desktop, complete e-mail suite!Zimbra desktop, complete e-mail suite!Zimbra desktop suite is een emailprogramma waarmee meer kan dan enkel emailen. Een kalender, een takenlijst en een adres…
Moe van het werk? Rommel en chaos op de werkplek?Moe van het werk? Rommel en chaos op de werkplek?Kom jij uitgeput thuis na een dag werken? Is jouw werkomgeving zo chaotisch dat het stress oplevert? Raak jij moe van al…
De efficientie huisvrouw / -man: lijstjesHet huishouden is een noodzakelijk kwaad. Vrijwel niemand beleeft er echt plezier aan en de meesten onder ons willen het…
Thuiswerken: 8 tips voor geconcentreerd thuiswerkThuiswerken: 8 tips voor geconcentreerd thuiswerkWie thuis werkt, heeft alvast het voordeel om nooit in de file te staan en vermijdt het risico om te laat te komen door…
Bronnen en referenties
  • www.wunderlist.com
  • Android App: Wunderlist

Reageer op het artikel "Wunderlist: een digitale takenlijst"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 18-06-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!