InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Ubuntu naast of in plaats van Windows

Ubuntu naast of in plaats van Windows

Ubuntu naast of in plaats van Windows Als je computer is gecrasht en Windows wil niet meer opstarten, terwijl je niet over een bootable cd-rom beschikt, of deze werkt niet goed, kun je natuurlijk een bootable cd-rom kopen, of… je installeert het gratis, open software pakket Ubuntu vanaf een zelfgemaakte bootable usb_stick of cd-rom Als je nu nog met Windows XP werkt, loop je vanaf 8 april, de datum waarop Microsoft definitief stopt met de ondersteuning van Windows XP en Office 2003, steeds meer veiligheidsrisico's, omdat er geen patches meer uitkomen voor geconstateerde veiligheidslekken. Als je geen zin hebt in een betaalde upgrade naar Windows 7 of 8 en je bent nog niet toe aan een nieuwe computer kun je overwegen om over te stappen Ubuntu. Dat laatste is geheel gratis!

Waarom zou je een Windowsomgeving inwisselen voor Ubuntu?

Ubuntu heeft een aantal voordelen boven een upgrade naar Windows 7 of Windows 8.

Relatief weinig geheugen en rekencapaciteit nodig

Om te beginnen, heeft het relatief weinig opslaggeheugen en rekencapaciteit nodig. Dat is vooral gunstig als je computer al wat ouder is en misschien een instapmodel was.

Volgens de officiële aanbeveling van Ubuntu beschikt je computer als je de desktopversie wilt installeren over ten minste 1 GHz Pentium 4 processor met 1 GB RAM-geheugen en 5,9 gigabyte op je harde schijf. Met 2 of 3 GB vrije ruimte kun je gemakkelijk verschillende programma's naast elkaar laten draaien.

Er bestaan ook speciale lichtere, uitgeklede versies van Ubuntu, bijvoorbeeld Xubuntu of Lubuntu voor mensen met minder krachtige computers. Xubuntu is een samentrekking van de desktopomgeving Xfce en van Ubuntu. Van de lichtgewicht besturingssystemen op basis van Ubuntu is Lubuntu de snelste. De naam is een samentrekking van de desktopomgeving LXDE en van Ubuntu.

Als het niet per se nodig is om te kiezen voor een van deze lichtgewichtversies, doe je er beter aan te kiezen voor het standaard Ubuntu omdat dit qua functionaliteit en stabiliteit beter werkt.

Mogelijkheden om Ubuntu te draaien vanaf een usb-stick of cd-rom

Er is ook een versie die draait vanaf een usb-stick of cd-rom of dvd. Dan heb je slechts 384 MB of RAM nodig.
Dat is ook een handige manier als je eerst eens wilt uitzoeken of Ubuntu een echte verbetering voor jou betekent ten opzichte van je bestaande situatie met Windows XP en Office XP of Office 2002 of 2003.

Kantoorsoftware (LibreOffice) die goed uitwisselbaar is met MS Word en Excel

Verder krijg je bij Ubuntu een aantal handige (gratis) programma's bijgeleverd. Denk bijvoorbeeld aan LibreOffice. Dat heeft in grote lijnen ongeveer dezelfde mogelijkheden als Microsoft Office. Zo krijg je onder meer een tekstverwerkingspakket en een spreadsheetprogramma. Mooi is ook dat je met deze programma's gewoon de bekende Word-documenten en Excel-documenten kun lezen en bewerken. De uitwisselbaarheid tussen de LibreOffice programma's en de Microsoft Office programma's is groot.

Verder is het ook mogelijk om bijvoorbeeld films of muziek af te spelen. Er komen ook steeds meer spelletjes voor Ubuntu beschikbaar.

Natuurlijk kun je met Ubuntu ook het internet op. In het pakket is de Mozilla Firefox-browser meegeleverd. Ook het mailprogramma Thunderbird behoort tot het Ubuntu-pakket.

Aangezien Ubuntu in de kern een Linuxdistributie is, kun je ook alle Linuxprogramma's erop draaien.

In tegenstelling tot de programma's van een gigant als Microsoft, is er voor Ubuntu relatief weinig malware in omloop. Bovendien is Ubuntu een gratis, open source pakket dat al langere tijd stabiel is en dat voortdurend wordt aangepast aan de nieuwste ontwikkelingen.

Prettig is ook dat Ubuntu onder meer in een Nederlandstalige versie beschikbaar is.

Kun je Ubuntu eerst uitproberen op je computer?

Misschien wil je eerst eens rustig op je eigen computer zien of Ubuntu iets voor je is, voordat je de software op je harde schijf installeert. De gemakkelijkste manier is om daarvoor een zelfgemaakte bootable usb-stick of cd-rom of dvd met Ubuntu erop in je computer te stoppen. Daarmee kun je dan Ubuntu van de usb-stick, cd-rom of dvd draaien. Als het werken met dit programmapakket je bevalt, kun je ervoor kiezen om de software eventueel op je harde schijf te installeren. Vanaf een harde schijf werkt Ubuntu namelijk sneller

Hoe je een bootable usb-stick met Ubuntu erop maakt, vind je op een eenvoudige manier (in het Engels) stap voor stap beschreven op: Create a USB-stick on Windows.

Hoe je een en ander aanpakt met behulp van een bootable cd-rom of dvd vind je op: Burn a DVD on Windows.

Kan ik Ubuntu gewoon downloaden met de Windows-installer?

Ja, je hoeft niet eerst een bootable usb-stick of bootable dvd te maken om Ubuntu op je harde schijf te kunnen zetten. Het kan ook met behulp van de Windowsinstaller. Hoe je dat doet, vind je beschreven op: Install Ubuntu with Windows.

Ubuntu naast of in plaats van Windows installeren?

Als je besloten hebt tot installatie van Ubuntu op je harde schijf, moet je tijdens het installeren kiezen voor installatie naast of in plaats van Windows.

Als je volop ruimte op je harde schijf hebt, is het waarschijnlijk het prettigst om over beide mogelijkheden te beschikken. Als de vrije ruimte op je harde schijf beperkt is, kies je mogelijk liever voor het overschrijven van Windows door Ubuntu.

Tijdens het installeren kun je dan kiezen voor de taal van de programma's . Je kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor Nederlandstalige menuschermen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Linux: Gratis besturingssysteemKlagen over Windows is niet nodig. Je kunt gewoon een goed besturingssysteem installeren zoals Linux Ubuntu. Je kunt Ubu…
Usb-stick handig en onmisbaarUsb-stick handig en onmisbaarDe usb-stick heeft de vertrouwde diskette vervangen. Het is dan ook een 'next generation storage device' dus een nieuw t…
Repareren van een kapotte USB-stickRepareren van een kapotte USB-stickHet komt regelmatig voor dat een USB-stick kapot gaat en dat mensen bang zijn dat de informatie die op de stick staat ve…
Snel je programma's opstarten via je usb-stickSnel je programma's opstarten via je usb-stickSnel je programma's opstarten via je usb-stick of gebruik het als opslag voor je bestanden. De usb-stick is zeer handig…
USB-stick doen werken op Mac en PC: formatterenUSB-stick doen werken op Mac en PC: formatterenEen standaard USB-stick werkt maar op één besturingssysteem. Een zeer vervelende eigenschap voor mensen die zowel een Ma…
Bronnen en referenties
  • Create a usb-stick on windows; http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-windows
  • Try Ubuntu before you install; http://www.ubuntu.com/download/desktop/try-ubuntu-before-you-install
  • Ubuntu (operating system); Wikipedia; https://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_(operating_system)

Reageer op het artikel "Ubuntu naast of in plaats van Windows"

Infoteur: Manon-troppo
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Computertips
Schrijf mee!