InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Clover. Tabbladen in Windows Verkenner

Clover. Tabbladen in Windows Verkenner

Clover. Tabbladen in Windows Verkenner Wie veel met bestanden en locaties van bestanden op zijn computer werkt, weet dat Windows Verkenner weliswaar prima werk kan verzetten, maar dat het overzicht snel zoek raakt. Kan het gemakkelijker? Waarom geen tabbladen met verschillende bestandslocaties, zoals je ze ook aantreft in webbrowsers? Precies zo hebben de makers van Clover gedacht.

Functionaliteit in Windows Verkenner

Standaard levert Microsoft in de verschillende versies van Windows het programma Verkenner, in de Engelse versies: Explorer. Met dit programma kun je kijken in de verschillende mappen met bestanden op je computer. Je kunt zoeken naar verschillende bestanden, of door kopiëren, knippen en plakken bestanden in de gewenste mappen schuiven. En dat werkt allemaal prima. Uitbreidingen, zoals compressieprogramma’s zoals Winzip of WinRar nestelen zich binnen Verkenner, waardoor het gemak en de functionaliteit van Verkenner alleen maar wordt vergroot. Allemaal prima. Is er dan nog iets te wensen? Toch wel!

Overzicht

Een van de problemen waar je mee te maken kunt krijgen, als je in bestandsbeheer flink met bestanden in de weer bent, is dat je het overzicht kwijt dreigt te raken. Om in verschillende mappen te kunnen kijken, moet je verschillende versies van Verkenner open hebben staan. Dat kan betekenen, dat er allemaal verschillende vensters op je bureaublad staan, met allemaal verschillende koppelingen op de taakbalk. En dan wordt het zoeken. Waar staat nu ook alweer dat ene exemplaar van Verkenner, waar je bestanden naar toe wilt sturen? Als je niet heel goed oplet, raak je het overzicht kwijt. En schuif je waarschijnlijk de verkeerde bestanden in de verkeerde map… Dat moet beter kunnen.

Alternatieven

Verschillende programmamakers hebben zich aan dit probleem gewaagd. Hele nieuwe verkenner-achtige programma’s zagen het licht, allemaal met hun eigen voor en nadelen. Maar op zich is er met de standaard Verkenner niet zoveel mis, het programma functioneert prima en de meeste gebruikers hebben niet echt de behoefte om een extra programma voor bestandsbeheer aan te schaffen.

Clover

De makers van Clover hebben een andere strategie gevolgd. Ze hebben niet een heel nieuw programma voor bestandsbeheer ontwikkeld, maar gezocht naar een manier om het bestaande programma Verkenner te voorzien van een nieuwe functionaliteit: het gebruik van tabbladen.

Tabbladen

In de tegenwoordige browserprogramma’s, waarmee je op het internet surft, zoals Internet Explorer, Google Chrome, Apple Safari, Opera, is het gebruik van tabbladen al lang bekend. Een nieuw tabblad levert een nieuwe adresbalk op, een andere site waar je naar toe kunt. Met een klik op een ander tabblad wissel je snel van sites, en je kunt op deze manier heel wat informatie goed met elkaar vergelijken, of achtergrondinformatie opzoeken.

Een verkenner met tabbladen

Clover integreert zich naadloos binnen de huidige Windows Verkenner. Boven onder de titelbalk verschijnt een tabblad, met daarnaast een minitabblad. Klik je daarop, dan wordt een extra tabblad voor een nieuwe bestandslocatie geopend. Alle bestandslocaties netjes binnen één venster van Verkenner bij elkaar.

Een verkenner met Tabbladen. Onder de tabbladen zie je de bladwijzerbalk.Een verkenner met Tabbladen. Onder de tabbladen zie je de bladwijzerbalk.

Flexibel

De functionaliteit, die door Clover aan Verkenner wordt toegevoegd, zorgt voor een flexibel geheel. Er zijn heel wat interessante opties:
  • Wil je toch een bepaalde map in een apart venster bekijken? Sleep simpelweg het betreffende tabblad naar het bureaublad. Omgekeerd kan ook, je voegt simpel verschillende verkenner-vensters bij elkaar.
  • Verander de volgorde van de tabbladen, net zoals je dat bijvoorbeeld binnen Google Chrome doet, door het tabblad naar een andere locatie te verslepen.
  • Tabblad per ongeluk gesloten? Gelukkig bestaat er een optie gesloten tabblad opnieuw openen, en je zojuist gesloten map komt weer in beeld, zonder dat je daarvoor je hele bestandssysteem door moet klikken.
  • Wil je een bladwijzer van een bepaalde map? Klik met rechts op het tabje, en je ziet een contextmenu in beeld. Een van de keuzes is: bladwijzer maken van deze map. De bladwijzer (of: snelkoppeling) plaats je op het bureaublad, en je hebt je favoriete map altijd met enkele muisklikken onder handbereik. Je kunt de bladwijzer ook gewoon binnen de bladwijzerbalk van Clover-Verkenner laten staan. Je creëert hier dan een setje favoriete mappen. Handig, en het scheelt vaak een heleboel geklik.
  • Sneltoetsen. Met verschillende toetscombinaties kun je snel tabbladen openen, of nieuwe vensters maken. Ctrl+T levert een nieuw tabblad op, Ctrl+N brengt een nieuw Verkenner-venster in beeld.
  • Wil je in Verkenner steeds vaste mappen in beeld? Met Clover stel je het zo in, dat bij het opstarten van Verkenner steeds dezelfde mappen in de tabbladen geopend worden.

Downloaden en installatie

Clover is een Chinees product en de website dus ook. Toch is duidelijk welke knop je nodig hebt om het programma te kunnen downloaden. De installatie gaat gelukkig wel in het Engels, zodat je weet wat er allemaal gebeurt.

Tijdens de installatie van Clover word je uiteraard gevraagd of je verschillende extra programma’s ook wilt installeren. Bedenk goed of je dat wilt, het is voor Clover in ieder geval niet nodig. De installatie is verder simpel.

De onkosten: géén

Zoveel gebruiksgemak, daar zal wel een prijskaartje aan zitten. Dat valt heel aardig mee. Het programma is freeware, en kan dus helemaal gratis worden gebruikt. Donaties zijn natuurlijk altijd mogelijk. Wil je het programma in een commerciële setting gebruiken, dan wordt deze donatie op prijs gesteld, maar niet verplicht. Kortom, een gratis programma, dat het werken met Verkenner een stuk prettiger maakt!

Toch spijt?

Het is bijna niet voor te stellen, maar als je toch spijt zou hebben van de installatie van Clover, dan kun je het programma heel eenvoudig weer helemaal weg halen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
FreeCommander als verkennerFreeCommander als verkennerFreeCommander is een oude bekende die werkt als nieuw op de pc. De wat meer ervaren computergebruiker is niet altijd zo…
Televisieserie Totally SpiesTelevisieserie Totally SpiesMaak kennis met de super coole meiden van Totally Spies. Zij heten Sam, Clover en Alex. Deze meiden zijn super spionnen…
Delta-Homes verwijderenDelta-Homes is een zoekmachine. Deze zoekmachine wordt mee geïnstalleerd met het installeren van freeware en shareware.…
Plus-HD verwijderenPlus-HD is een pop-up tekst die voor komt in teksten van zoekresultaten van google, andere zoekmachines en websites. Dez…
Bronnen en referenties
  • Computer!Totaal, dec. 2013
  • http://clover.nl.softonic.com/

Reageer op het artikel "Clover. Tabbladen in Windows Verkenner"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 10-08-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Goedkope Software
Schrijf mee!