InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Pandora Recovery herstelt je verloren bestanden

Pandora Recovery herstelt je verloren bestanden

Pandora Recovery herstelt je verloren bestanden Het is je heel waarschijnlijk wel eens overkomen. In een overactieve bui heb je nét even één of twee bestandjes teveel aangeklikt en verwijderd. En natuurlijk heb je, in dezelfde overactieve bui, ook meteen de prullenbak geleegd. Wég zijn je onmisbare bestandjes. Niets meer aan te doen? Misschien toch wel, dank zij Pandora Recovery

Een volle computer

Op onze computer staan waarschijnlijk enorm veel bestanden. Teksten, werkstukken en waarschijnlijk ook heel wat foto's en video's. Het komt regelmatig voor, dat mensen van een bepaald werkstuk of bestand meerdere versies bewaren. Prettig, voor de zekerheid. Dan kun je tenminste op iets terugvallen, dat wél werkte of klopte, als er iets mis mocht gaan. Al die bestanden, werkdocumenten, veiligheidskopietjes en definitieve versies van wat dan ook, het maakt het er allemaal niet overzichtelijker op. En eens in de zoveel tijd neem je het moedige besluit grote opruiming te houden. Misschien wordt je extra gemotiveerd tot actie, als je vol schrik ontdekt dat je nog maar een beperkt aantal Mb's of Gb's over hebt.

Een opgeruimde computer

Voortvarend pak je de opruimklus ter hand. In het begin nog aarzelend, maar je krijgt de slag te pakken. Resoluut schuif je allerlei rommel in de prullenbak. Wég ermee. Een supervolle prullenbak leegt zich gedeeltelijk zelf, maar je helpt zo nu en dan een handje mee. Je ziet hoe de vrije ruimte op je computer begint toe te nemen. Aangemoedigd door dit resultaat ga je nog even door. Zo. Dát lucht op.

Iets té goed opgeruimd...

Misschien kom je er niet meteen dezelfde dag al achter. Waarschijnlijk pas één of twee dagen later. Waar heb je ook al weer die éne foto opgeslagen? Die hele leuke? En die grappige video? Hoe je ook zoekt, ze zijn nergens meer te vinden. Dan dringt het met een fikse dreun tot je door. Je opruimoperatie! Je hebt te veel en te goed opgeruimd. Wég. En wat nu?

Is het wel weg?

Op de harde schijf van je computer wordt met een normale opruimoperatie en legen van de prullenbak je bestand niet echt weggegooid. Je harde schijf is verdeeld in een groot aantal sectoren, waarin stukjes van je bestanden zijn opgeslagen. In een speciale inhoudsopgave wordt bijgehouden welke stukjes allemaal bij elkaar horen om jouw bestand te vormen. Als je iets weggooit, blijven al die stukjes intact. Het enige dat wordt leeggemaakt, is een verwijzing in de inhoudsopgave. Dat opent mogelijkheden om je data ook weer terug te halen: het gaat erom de inhoudsopgave te herstellen. Je begrijpt: zodra je nieuwe data gaat bewaren, loop je het risico, dat er nieuwe informatie in die inhoudsopgave wordt geschreven. Ook worden dan de sectoren waarin stukjes van jouw bestand staan, opnieuw gevuld. Een reddingsoperatie gaat dan niet meer lukken. Heb je iets gewist wat je absoluut moet terughalen, stop dan meteen met het opslaan van allerlei bestanden, maar voer eerst een reddingsoperatie uit.

Pandora Recovery

Om je verloren data terug te halen, kun je gebruikmaken van recovery-software. Een zoekoperatie op het internet levert je waarschijnlijk verschillende producten op, die de klus voor je kunnen klaren. Eén van die producten is Pandora Recovery, dat gratis is te downloaden vanaf http://www.pandorarecovery.com

Installatie

Pandora Recovery is een gratis programma. Omdat er toch verdiend moet worden, krijg je te maken met reclame en aanbiedingen. Zo wordt je geleid naar een downloadsite, die allerlei extra programma's aan je keuze probeert toe te voegen. Wil je dat niet, sla die stappen dan over. Na het downloaden begint de installatie en ook daar is het oppassen geblazen, als je niet allerlei extra's geïnstalleerd wilt hebben.

Wizard

Als je Pandora start, krijg je meteen een Wizard te zien, die je door het recovery-proces heen leidt. Je hebt een drietal mogelijkheden:
  • Je krijgt een verkenner te zien, met alleen de verwijderde bestanden in beeld
  • Je zoekt op basis van naam, grootte of datum naar specifieke bestanden
  • Je laat het systeem via een deep surface scan het laatste verloren bitje boven zien te krijgen.

De laatste optie is uiteraard arbeidsintensiever en kost veel meer tijd. Het is aan te raden eerst de andere opties te gebruiken, en de laatste als 'laatste redmiddel' te gebruiken.

Wizard van PandoraWizard van Pandora

Overzicht van verloren bestandenOverzicht van verloren bestanden

Gelukt of niet?

Nadat Pandora het onderzoek naar verloren bestanden heeft afgerond, krijg je een lijstje in beeld. Zie je roodgekleurde items, dan heb je pech. Deze zijn al helemaal of gedeeltelijk overschreven, en dus niet meer te herstellen. De andere items waarschijnlijk wel. Omdat je van bepaalde typen bestanden een voorbeeldweergave kunt bekijken, kun je vlot zien of je je hersteloperatie op het goede bestand hebt gericht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sieraden: PandoraSieraden: PandoraPandora is een Deens sieradenmerk. Het is één van de best verkopende merken op de Nederlandse markt. Het bedrijf bestaat…
Pandora sieraden: armbanden, kettingen, bedels en kralenPandora sieraden: armbanden, kettingen, bedels en kralenPandora sieraden: armbanden, kettingen, bedelarmbanden, bedels en kralen. Pandora is een inmiddels wereldbekend sieraden…
Mythen en Sagen - Prometheus en PandoraDe uitdrukking "een doos van Pandora" wordt heden ten dage nog steeds gebezigd. De uitdrukking komt voort uit een mythe…
Succesverhaal Facebook Marketing: sieradenmerk PandoraSuccesverhaal Facebook Marketing: sieradenmerk PandoraMarketing van nu omvat niet alleen twitteren en bloggen, maar ook Facebook. Wie wil instappen op Facebook marketing of e…
Herstellen verloren digitale foto’sHerstellen verloren digitale foto’sHet is een bekend beeld: men heeft net een vakantie of trouwerij of iets dergelijks achter de rug en heeft een ongelofel…

Reageer op het artikel "Pandora Recovery herstelt je verloren bestanden"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 10-08-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Goedkope Software
Schrijf mee!