InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Microsoft Office 2013

Microsoft Office 2013

Microsoft Office 2013 Microsoft (MS) heeft sinds juli 2012 de BETA (Preview) versie van Office 365 en Office 2013 beschikbaar gesteld en is vanaf maart 2013 volledige beschikbaar in Nederland. Het is de eerste keer dat de MS Office suite gericht is op de cloud van MS (Office 365) en online diensten als SkyDisk en Skype. Social media als Facebook, Twitter, Yammer en LinkedIn kunnen eveneens geïntrigeerd worden. MS lijkt hierdoor een nieuwe weg in te slaan met z`n Office applicaties en Office 365.

Microsoft Office 2013 & Office 365

Dit artikel gaat in op de nieuwe versie van Office 2013 en Office 365 van Microsoft. Algemene punten als Installatie en functies worden behandeld met het oogpunt op veranderingen ten opzichte van voorgaande versies.

Installatie bestanden

De installatie van Office 2013 is (volgens MS) vereenvoudigd ten opzichte van voorgaande versies. De installatie bestaat uit klein setupbestand die tijdens de installatie de installatiebestanden van het Internet download. Het downloaden van een installatie DVD zoals bij Office 2010 is niet meer nodig. MS heeft bekend gemaakt dat Windows 8 systemen gratis worden voorzien van een upgrade/installatie van Office 2013 Home & Student versie.

Click and Run

Click and Run (On demand) maakt het mogelijk Office applicaties vanaf het Internet te streamen. De App-V technologie van MS wordt hiervoor gebruikt en maakt het voor eindgebruiker mogelijk direct te starten terwijl de installatie en/of updates op de achtergrond wordt uitgevoerd. Daarnaast zorgt de On demand functie ervoor dat alleen de applicaties worden geïnstalleerd die door de gebruiker worden gebruikt. Andere Office applicatie zullen pas geïnstalleerd worden als de gebruiker ze gaat gebruiken. Hierdoor wordt Office 2013 geschikt voor mobiele apparaten.

Installatie vanuit Office 365

Als Office 2013 vanuit Office365 wordt afgenomen, kan deze tot vijf keer geïnstalleerd worden door de gebruiker. Daarnaast krijgen gebruikers extra opslagcapaciteit op SkyDrive.

Activeren van Office 2013

Na de installatie wordt de gebruiker gevraagd zich aan te melden met een Hotmail, live ID of Office365 account (MS account). Office 2013 zal vervolgens kijken of er een licentie gekoppeld is aan het MS account. Het is mogelijk om het inloggen over te slaan, maar zal er dan een licentie code moeten worden opgegeven. Vanaf 2013 zal hotmail.com opgaan in outlook.com en vernieuwd MS hun maildienst eveneens.

Office Customization Tool

De installatie van Office 2013 kan worden aangepast door opties als installatie folder, product key, netwerklocaties (voor opslaan van documenten), taalinstellingen, enz. te definiëren. MS Office 2013 beschikt over de Office Customization Tool (OCT). De OCT moet het aanpassen van de Office 2013 installatie eenvoudiger maken. OCT heeft een standaardlocatie nodig waar de setupbestanden worden bewaard. Dit betekent automatisch dat Office 2013 ook via het netwerk uitgerold kan worden, zonder tussenkomst van de gebruiker (zie ook paragraaf 3.2 van punten waar rekening mee gehouden moet worden bij de configuratie dat met de OCT opgegeven kan worden).

Terminal Server omgevingen

Het is nog niet officieel bekend gemaakt door MS, maar een blogger meldt dat Office 2013, eveneens afgenomen via Office365, TS omgevingen lijkt te ondersteunen. Volgens de blogger zou de installatie en werking van de applicaties zonder problemen gaan.

SkyDrive

SkyDrive kent geen echte configuratie en er hoeft geen aanvraag of registratie plaats te vinden. Zodra er een MS account is gekoppeld aan Office 2013 zal er voor dat account automatisch een SkyDrive worden gemaakt. Als SkyDrive de eerste keer benaderd wordt zal een Wizard getoond worden. Deze zal het MS account koppelen, de opslaglocatie vragen (lokaal) en of alle systemen gesynchroniseerd moeten worden. (waar het MS account op gebruikt wordt) SkyDrive zal vervolgens klaar zijn voor gebruik. Er zijn ook een SkyDrive-apps die geïnstalleerd kunnen worden om SkyDrive beter te benutten. Een voorbeeld is de Xobni App.

De Xobni App maakt SkyDrive rechtstreeks vanuit Outlook beschikbaar en kan de OneNote App notities en aantekeningen op de SkyDrive opslaan. Maar ook Andriod, iOS en Windows Phone kunnen de SkyDrive browser installeren. De installatie van Office 2013 zal de SkyDrive App voor werkstations (Windows en Mac) standaard installeren. Echter kan deze ook apart worden gedownload en geïnstalleerd.

Skype

Skype is volledige binnen MS Office 2013 geïntegreerd met Lync 2013 en Outlook 2013. Vanuit het adresboek kunnen contactpersonen eenvoudige worden gebeld.

Strict Open XML document

Het open bestandsformaat Strict Open XML document is een gestandaardiseerd formaat voor office bestanden. Het formaat is ontwikkeld door MS, maar gestandaardiseerd door Ecma (ECMA-376) en ISO/IEC (ISO/IEC 29500). Vanaf Office 2007 is dit bestandstype als standaard formaat opgegeven, maar werd deze nog niet volledige ondersteund. Met Office 2010 werden de types ECMA-376 en ISO/IEC 29500 deels ondersteund. Met de komst van Office 2013 wordt het gestandaardiseerde bestandstype volledige ondersteund. Vooral overheden hebben bij dit bestandstype veel baat, omdat het Strict Open XML document niet na enige jaren zal wijzigen. Ook oudere bestandsformaten kunnen eenvoudige omgezet worden naar dit formaat.

Exchange Cache Modus

Outlook 2013 maakt gebruik van een verbeterde Exchange Cache Modus. De Cache Modus neemt niet meer (standaard) alle e-mails mee, maar zal alleen de e-mailberichten van de afgelopen 12 maanden meenemen. Mede hierdoor worden de OST bestanden kleiner en verbeterd het de performance van Outlook 2013.

Add-in resiliency

De Add-in resiliency binnen Outlook 2013 schakelt standaard alle plug-ins uit die de performance van Outlook benadelen. Gebruikers zullen/kunnen zelf invoegtoepassingen, die door de Add-in resiliency zijn uitgeschakeld, opnieuw inschakelen.

Exchange ActiveSync

Exchange ActiveSync (EAS) is een protocol dat andere e-mailaccounts, zoals Hotmail, met Outlook 2013 verbind en zaken als contactpersonen, agenda en taken synchroniseert.

Lync 2013

De Lync client is nu een standaard applicatie geworden van MS Office 2013 en hoeft niet meer apart te worden geïnstalleerd.

Outlook data bestanden

OST bestanden worden op een vernieuwde manier binnen Office 2013 gecomprimeerd en zijn hierdoor 40% kleiner dan oudere OST bestanden.

Group Policy

Office 2013 kent geen echte veranderingen m.b.t. GPO`s. Als de Administrative Template Files voor Office 2013 zijn geïnstalleerd kunnen er, zoals bij voorgaande versies, GPO`s worden gemaakt die instellingen van Office 2013 forceert voor gebruikers en/of computersystemen.

Updates

Office 2013 zal automatisch (en standaard) alle updates downloaden en voor de gebruiker installeren. De Office applicaties moeten hiervoor wel afgesloten worden (van toepassing bij de Preview) en kan er tijdens de installaties niet met de Office applicaties gewerkt worden. Het automatische installeren van updates kan worden uit geschakeld en/of handmatig worden uitgevoerd.
© 2013 - 2019 Ferdynl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tutorial: Docx bestanden naar Doc omzettenTutorial: Docx bestanden naar Doc omzettenSinds het pakket office 2007 van Windows is uitgekomen is er een nieuw probleem bij gekomen. De bestanden .docx zijn nie…
Net als Microsoft Office, maar dan gratis: OpenOfficeNet als Microsoft Office, maar dan gratis: OpenOfficeMicrosoft Office is een prachtig softwarepakket, maar helaas wel een beetje prijzig. Een mooi alternatief is OpenOffice.…
Open Office 4 is veel meer dan tekstverwerking en gratisOpen Office 4 is veel meer dan tekstverwerking en gratisOpen Office 4 is gratis, apache open office 4.1.6 is eenvoudig te downloaden. Open Office is een uitstekend alternatief…
Bronnen en referenties
  • www.microsoft.com
  • www.office365.com

Reageer op het artikel "Microsoft Office 2013"

Infoteur: Ferdynl
Gepubliceerd: 24-04-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!