InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Een eigen website of webshop starten

Een eigen website of webshop starten

Je wilt graag een eigen website/webshop maken en opzetten; je hebt vele leuke ideeën in je hoofd en voor jezelf heb je je wensen op een rij. In de praktijk lijkt dit voor veel mensen echter niet mogelijk. De mogelijkheid is er echter wel, alleen ontbreekt het vaak aan een duwtje in de juiste richting. Anno 2013 is het namelijk niet lastig of duur om een eigen website te maken. Er zijn talloze programma’s die jou hiermee kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan de open source (e-commerce) software pakketten zoals Joomla, Wordpress, Drupal, Magento of osCommerce.

Anno 2013

Waar het ‘vroeger’ vaak nodig was om externe internetbureaus in te schakelen om een website te kunnen krijgen, is dit in een tijdperk waarbij er steeds meer mogelijkheden bijkomen, meer eenvoudig om zelf te doen. Het uitbesteden van de werkzaamheden aan (dure) internetbureaus is daardoor niet meer nodig. Met een beetje creativiteit en doorzettingsvermogen kun je namelijk al een heel eind komen.

Benodigdheden

Naast een goed idee zijn er uiteraard wel een aantal praktische benodigdheden noodzakelijk. Denk hierbij aan een eigen domeinnaam. Een domeinnaam (zoals www.taarten-shop.nl, www.hanko-sportartikelen.nl of www.alleswetenoverpaarden.nl ) kun je afkopen bij een hostingpartij. Je betaalt iedere maand een vast bedrag om de website online te houden. De kosten hiervoor verschillen aan de hand van je wensen. Zo heb je bijvoorbeeld de optie om er 100 e-mailadressen bij af te kopen (als je een grote onderneming bent met veel werknemers) of om een zeer snelle internetverbinding af te nemen. Voor een beetje basis website, gezien uit het oogpunt van een eenmanszaak, zit je vaak rond de 20 euro per maand. Een goedkope investering dus. Mocht je onderneming groeien kun je je afgenomen pakket bij de hostingpartij altijd nog uitbreiden met bijvoorbeeld meerdere sub-domeinnamen of e-mailadressen.

Open source (CMS of e-commerce) pakketten

Mocht je zelf goed zijn onderlegd met kennis van programmeren, dan ligt het maken van een website of webshop natuurlijk in handbereik. Dit is helaas niet voor iedereen weggelegd. Geluk bestaat er veel open source (CMS of e-commerce) software pakketten op het internet, die jou kunnen helpen bij het maken en beheren van een website of webshop. Deze pakketten zijn vaak zeer toegankelijk en gebruiksvriendelijk voor de beheerders ervan. De code die achter de website of webshop schuilt zijn in veel gevallen niet zichtbaar en voor de beheerders is het niet nodig om te kunnen programmeren. Mocht je wel wat programmeerkennis hebben kun je natuurlijk altijd de code wat uitbreiden of eigen templates compleet in elkaar zetten, maar ook zonder programmeerkennis kun je een heel eind komen. Deze pakketten bieden dan ook de mogelijkheid om informatie aan te bieden, plaatjes up te loaden, menu’s aan te maken, links aan te maken of een productencatalogus aan te bieden zonder dat een beheerder hiervoor in de (html)code hoeft te duiken.

Er zijn veel open source pakketten op de markt waarmee jij als beheerder van de website eenvoudig en goedkoop aan de gang kunt. Open source houdt in dat het voor iedereen beschikbaar is en dat iedereen als het ware zelf de programmeur is. Iedereen heeft dus de mogelijkheid om stukjes code te schrijven om daarmee nieuwe functionaliteiten te maken of te verbeteren. Het voordeel hiervan is dat foutjes snel uit de software gehaald kunnen worden, de software altijd up to date is en hoe bekender het software pakket; des te meer functionaliteiten er beschikbaar zijn gemaakt. Een bijkomend voordeel is de hulp die je krijgt wanneer je er niet uitkomt. Op forums kun je vragen stellen, waarbij gepassioneerde ontwikkelaars je graag te hulp staan.
Voorbeelden van open source CMS (Content Management System) pakketten voor het maken van bijvoorbeeld een informatieve website of een portfolio website zijn:
  • Joomla
  • Wordpress
  • Drupal

Ook op het gebied van webshops zijn er vele mogelijkheden voorhanden. Ook voor programmeurs met kennis van programmeren zijn deze pakketten heel handig. Een pakket bevat namelijk al snel vele mogelijkheden en functies die ook voor programmeurs niet rendabel zijn om zelf te schrijven. Waarom zou je tenslotte het wiel opnieuw willen uitvinden? Open source e-commerce pakketten zijn bijvoorbeeld:
  • Magento
  • OsCommerce
  • Virtuemart

Kortom, het is eenvoudig en betaalbaar om zelf een website of webshop op te zetten. En als je deze eenmaal bezit kun je de content (tekst, afbeeldingen, producten etc.) gemakkelijk beheren wanneer je beschikt over een open source CMS of e-commerce pakket.
© 2013 - 2019 W-mdr90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een eigen website of webshop starten"

Infoteur: W-mdr90
Laatste update: 28-04-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!