InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Voordelen van een webshop

Voordelen van een webshop

Wereldwijd groeit het aanbod van webshops en e-commerce pakketten aanzienlijk. Denk bijvoorbeeld aan de (open source) e-commerce pakketten zoals Magento of osCommerce (of de minder grote Virtuemart, Zencart en Prestashop). Dat is ook niet zo gek in een tijd waarin het internet steeds populairder wordt en steeds meer mogelijkheden biedt. Trends en snel groeiende webshops zijn er bijvoorbeeld op het gebied van babykleding, beauty producten, bakproducten, sieraden en sportkleding. Webshops hebben dan ook vele voordelen (voor zowel de eigenaar als bezoeker). Webshops zijn heel flexibel, eenvoudig en betaalbaar. Daarnaast kun je ze zeer toegankelijk en gebruiksvriendelijk maken; denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van IDeal, relevante content, updates wanneer producten weer op voorraad zijn en dergelijke. Het is niet langer nodig om naar een winkel te gaan, maar je kunt eenvoudig vanuit huis producten bestellen. Handig natuurlijk als je slecht te been bent, je geen mogelijkheid hebt om naar de winkel te gaan i.v.m. je fulltime werk of wanneer een specifieke winkel simpelweg niet in je buurt is.

Betaalbaar en eenvoudig

Een webshop is een relatief goedkope manier om een eigen bedrijf te runnen. Qua kosten kun je het uiteraard zo gek maken als je zelf wilt, maar de kosten hoeven niet hoog te liggen om een leuke basis webshop te starten die geheel is aangepast op je eigen wensen. Het ligt er aan met welk software pakket je aan de gang wilt, maar er zijn vele gratis of goedkope beschikbare (open source) e-commerce pakketten op de markt. De grootste kostenbesparing zit waarschijnlijk wel in het huren / kopen van een omgeving. Waarbij je bij het afnemen van winkelruimte soms wel 1000 euro (of meer in centrum) kan kwijt zijn, zijn de kosten voor een omgeving op het internet veel goedkoper. Bij een hostingpartij kun je een domeinnaam afkopen en betaal je maandelijks een vast bedrag om je website te kunnen hosten (dit varieert n.a.v. je wensen, maar je kunt denken aan bedragen van zo’n 20 tot 30 euro per maand).

Daarnaast is alles eenvoudig aanpasbaar. Denk maar aan de producten die je wilt aanbieden. Het assortiment kun je snel en eenvoudig wijzigingen. Ditzelfde geldt met prijzen en kortingen. In tegenstelling tot bij een fysieke winkel zit je dus niet vast aan prijzen-stikkers, maar kun je dit in de webshop eenvoudig aanpassen.

Extra kanaal naast fysieke winkel

Mocht je beschikken over een fysieke winkel, kun je het gebruik van een webshop zien als een perfect extra verkoopkanaal. Dit zorgt niet alleen voor meer naamsbekendheid, en dus meer bezoekers en hopelijk vaste klanten, maar ook voor meer toegankelijkheid onder je eigen klanten. Mensen die bijvoorbeeld slecht te been zijn of relatief ver van je fysieke winkel wonen, hebben dan ook de mogelijkheid om eenvoudig producten te bestellen via de webshop.

Openingstijden

Een groot bijkomend voordeel zijn de openingstijden. Terwijl je in een fysieke winkel altijd aanwezig dient te zijn op doordeweekse dagen en/of de zaterdag en zondag, ligt dit bij webshops veel flexibeler. Even een uurtje naar de tandarts is geen probleem; de bestellingen komen vanzelf binnen en kunnen op elk moment van de dag op de bus worden gedaan. Een ander klein voordeel is dat je niet bang hoeft te zijn om over te vallen te worden, want soms het geval is met een fysieke winkel. Alle geldtransacties gebeuren tenslotte online.

Assortiment en voorraad

Daarnaast heb je met een fysieke winkel niet altijd de mogelijkheid om heel veel assortiment kwijt te kunnen, daar is simpelweg dan niet genoeg plaats voor. Met een webshop kun je bij wijze oneindig veel producten aanbieden. Het is daarbij niet noodzakelijk om alle voorraad zelf in huis te hebben. Je kunt er namelijk voor kiezen om je leveranciers direct aan je klanten te laten leveren, zodat je hier zelf niet als tussenpersoon tussenzit.

Geautomatiseerde administratie

Bij veel softwarepakketten zit de administratieve zaken erbij in. Denk bijvoorbeeld aan aanmaken van pakbonnen. Deze kunnen vanuit de webshop direct worden uitgeprint. Ook kan de productencatalogus op een slimme en geautomatiseerde manier worden aangevuld. Daarbij kun je dan ook de voorraad op die manier beheren. Er zijn vele mogelijkheden beschikbaar. Stel bijvoorbeeld dat de voorraad op is, dan kun je bezoekers/klanten de mogelijkheid geven om hun e-mailadres achter te laten zodat wanneer er weer voorraad is, deze personen hier automatisch door middel van een e-mail van op de hoogte worden gesteld.

Relevantie

Binnen een webshop zijn er tal van mogelijkheden om de bezoeker te stimuleren bepaalde producten af te nemen. Dit is natuurlijk in een fysieke winkel ook zo; denk bijvoorbeeld aan grote reclameborden die hangen aan het plafond. De webshop heeft als voordeel dat de reclame, die wordt aangeboden, meer relevantie kan bevatten. Stel dat de bezoeker als product een voedingsfles heeft afgenomen voor een baby, dan kun je bijvoorbeeld op sommige plaatsen op de website ook informatie aanbieden met producten die waarschijnlijk ook interessant zijn voor de bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan een lijst met ‘Dan vindt u dit misschien ook interessant: …’ of ‘Bezoekers die dit producten kochten, kochten ook: …”. Je biedt dus als het ware veel meer relevante en gerichte content aan bezoekers, zonder hen uit te sluiten van andere producten op de webshop.
© 2013 - 2019 W-mdr90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voordelen van een webshop"

Infoteur: W-mdr90
Gepubliceerd: 22-04-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!