InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Windows 8, touchscreen met de muis

Windows 8, touchscreen met de muis

Hele volksstammen snakken naar de volgende versie van Windows. Na Windows 7 zal Windows 8 worden geïntroduceerd en deze upgrade kost 40 dollar. Dat is op zich niet zo duur maar je moet daarnaast apps kopen om vertrouwde toepassingen uit te kunnen blijven voeren. De kans is groot dat mensen zich bedrogen zullen voelen als ze Windows 8 kopen. Dat komt met name omdat het een operating system is voor een touchscreen. Je hebt dus een nieuw touchscreen nodig om handig gebruik te maken van Windows8. Het lijkt erop dat Bill Gates aandelen heeft in touchscreens en hij met het vertouchscreeniseren van de PC een manier heeft om extra geld uit de zakken van slaafse Windows-gebruikers te kloppen.

Windows, Apple of Linux?

Windows is zolang het bestaat een commercieel product wat ver achter blijft bij de kwaliteiten van Linux en Apples Operating systems. De nieuwe versie van Windows zou volgens sommige ´computerdeskundigen´ niet kunnen crashen. Wanneer je Windows 8-computer niet op internet is aangesloten dan zal hij het niet doen. Dat komt omdat je een emailadres met wachtwoord nodig hebt om in te loggen op je PC. Zonder wachtwoord te kunnen controleren zal Windows 8 niet opstarten. Hij crasht eigenlijk al voordat je hem opstart. Ook werkt internet niet altijd feilloos maar dat kan aan de betaversie van Windows 8 liggen. Ik gebruikte voor de internetverbinding een ouderwetse kabel. Toen ik deze in mijn Linux laptop stopte deed internet het gewoon terwijl op de Windows8 PC er werd vermeld dat internet onvindbaar was.

Maak van je PC een Ipad die je niet kunt meenemen

De tweede ondoordachtheid om de opstart van Windows 8 af te laten hangen van een emailadres is dat mensen meerdere emailadressen gebruiken. Mensen scheiden hun zakelijke email van vriendenmails. Niet zelden hebben mensen een speciaal adres voor accounts zodat alle spam in een aparte inbox komt. In principe kun je met een app je ene hotmailadres openen en met een browser een ander hotmailadres maar dan wordt hij wel ineens langzamer door conflicterende informatie. Het opstarten met een mailadres is afgekeken van de Ipad van Apple. Het is niets nieuws en het kopiëren van de concurrent geeft blijk van tekort aan innovatiekracht bij Windows.

Zonder internet doet je PC niks meer

Bij Google is er sinds kort een mogelijkheid om je accounts onder je echte naam her in te voeren. Het feit dat Windows nu ook met één emailadres wilt werken duidt op dezelfde ontwikkeling. Zo kunnen bedrijven beter op de persoon marketen. Het idee van je emailadres en je wachtwoord invoeren is dat je je mail snel kan lezen na het opstarten van de PC. Op zich klopt dat wel. Windows 8 werkt vrijwel uitsluitend met apps, wat ertoe leidt dat de mails sneller te openen zijn. Toch schuilt hier een groot nadeel in. Door de app-afhankelijkheid is de Windows 8 PC in feite een opgeblazen smartphone zonder belfunctie. Als Windows 8 op een tablet en smartphone zou zitten dan zou het nog enigszins begrijpelijk zijn. Tablets hebben immers touchscreen en beperkt geheugen, zodat apps een uitkomst bieden. Op een PC is app-afhankelijkheid overbodig.

Scherm windows8Scherm windows8

Upgrade of downgrade?

Windows 8 is totaal anders dan Windows 7. Het is geen verbetering. Het woord ´upgrade´ is een misleiding, want het is een ´downgrade´. Je koopt iets waardoor je minder met je computer kan. Alle programma´s zijn ineens onvindbaar geworden en je moet ervoor in de plaats apps gaan downloaden. Veel apps kun je alleen tegen betaling downloaden. Hierdoor ben je - ondanks dat de kostprijs van de ´upgrade´ naar Windows 8 niet duur is - op de lange termijn meer geld kwijt. Het startmenu is gewijzigd naar een blokkendoos patroon waarin de functies staan zoals internet, email, foto´s video en muziek. Het zal voor menigeen een hele puzzel zijn om een ouderwetse map aan te maken.

Voor deze test van Windows 8 is een gratis beta-versie gebruikt. Beta-versies zijn voorreleases. Het zijn testversies die kosteloos worden uitgegeven zodat de programmeurs verbeteringen kunnen aanbrengen.

Eigen foto´s als achtergrond

Sommige computerexperts roemen de manieren om Windows 8 helemaal aan te passen aan je eigen wensen. Je kunt de kleuren van de menu´s aanpassen en zelf achtergronden kiezen. Je kunt zelfs je eigen foto´s gebruiken als achtergrond. Zulke zaken zeggen niets over hoe functioneel Windows 8 in het gebruik is. Bovendien kun je alle besturingsprogramma´s naar eigen inzicht inrichten. Doordat je aan de touchscreen lay-out gebonden bent is het met Windows 8 een stuk lastiger om de computer zelf in te richten.

Startmenu van Windows 8. Het oude startmenu zit er niet meer op. / Bron: Windows, MicrosoftStartmenu van Windows 8. Het oude startmenu zit er niet meer op. / Bron: Windows, Microsoft

Vertrouwde functies zijn verdwenen

Windows 8 zal massaal gekocht gaan worden omdat de gehele mensheid zich laat meeslepen in schijnbare nieuwigheden. Wanneer een computer een ander jasje aanheeft dan betekent dat nog niet dat de computer nieuw is. Windows 8 is oude wijn in nieuwe zakken. De wijn is zuur geworden omdat vele vertrouwde functies verdwenen zijn. Windows 8 bevat geen standaardmogelijkheid om dvd´s af te spelen. Dat is een vertrouwde gang van zaken in de versie-opeenvolging van de Windowsbesturingprogramma´s. Vanaf de eerste versies zijn er telkens programma´s weg gehaald. In de eerste Windowsversie zat bijvoorbeeld een kaartenbakprogramma waarin je heel je muziekcollectie kon opslaan. In de tweede versie was deze functie al verdwenen. Nu is het hele idee van een PC verdwenen. Windows 8 poogt een brug te slaan tussen de PC en de tablet maar het is het allebei net niet.

Touchscreen met de muis bedienen

Met je muis moet je als een touchscreenbediener gaan denken. Wanneer je naar een ander scherm wilt gaan dan moet je alles 'op zijn touchscreens' doen met je muis. Dat is vrij onhandig. De Start-knop heeft plaats gemaakt voor vele kaders waarachter apps verscholen gaan. Dat is op zich handig maar wanneer je terug moet van het internetscherm naar bureaublad, voor zover dat concept nog in Windows is opgenomen, moet je toch op de Start-knop op je toetsenbord drukken. Je krijgt vervolgens geen start-menu te zien maar het gekleurde blokkenpatroon van de apps. Je kunt een touchscreen kopen als extra uitgave om je monitor aan te passen aan het Windows 8-besturingsysteem.

Alles is anders

Het maken van een print screen, het openen van programma´s, het gaat allemaal heel anders. Je kunt uiteraard je eigen foto´s als achtergrond kiezen voor programma´s maar dat zijn uiterlijke functies die niets zeggen over de inhoud. Wanneer je een PC hebt is het raadzaam om geen update te maken naar Windows 8. Aan de andere kant zijn er veel mensen die een oude PC, van zeg 10 jaar terug, gebruiken. Vele gebruiken zelfs nog steeds XP. XP-gebruikers zouden kunnen denken om over te schakelen op Windows 8 omdat deze versie net zoveel eisen stelt aan je PC als Windows XP. Sinds een jaar wordt XP niet meer geüpdate wat ertoe heeft geleid dat moderne software niet meer draait op XP. Je zou een oude, stoffige PC van zolder kunnen halen om hem als tweede PC op Windows 8 te laten draaien, naast de Window 7-computer. Windows 8 werkt met apps en start daarom snel op. Een upgrade van Windows XP, Vista of Windows 7 kost 40 dollar. Dat is goedkoop in vergelijking met de prijs voor een oud besturingssysteem.

Lees verder

Bronnen en referenties
  • http://www.pc-active.nl/special-windows-8.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_8
  • http://computertotaal.nl/software/26115-windows-pc-voor-40-dollar-te-upgraden-naar-windows-8.html
  • Afbeelding bron 1: Windows, Microsoft

Reageer op het artikel "Windows 8, touchscreen met de muis"

Reacties

Bernard, 16-12-2012 23:11 #2
Ik ben het met die mensen hierboven absoluut oneens, misschien omdat ze niet de moeite gedaan hebben om het echt te leren kennen. Het is een heel erg goed en gebruiksvriendelijk systeem, ik wil nooit meer terug naar W7, en ik heb geen touchscreen. Er bestaan trouwen meer dan genoeg touch muizen om praktischer te navigeren in de metro interface als je dat wil. Mijn laptop is 7 jaar oud en windows 8 er op is de max. Reactie infoteur, 17-12-2012
Beste Bernatd,
Wat is dan voor jou de meerwaarde van Windows8? Veel mensen vinden het een stap terug in toegankelijkheid, gebruiksgemak en efficiëntie.
Tom008

Alex de Bruijn, 15-11-2012 00:28 #1
Ik had Windows 8 geïnstalleerd op mijn laptop en binnen datzelfde uur stond Windows 7 er weer op. MS heeft hiermee volledig de plank misgeslagen. Leuk voor de tablet maar voor een desktop/laptop OS is het niet geschikt. Ook dat de startknop weg is weggehaald is zwaar vervelend. Ik benader al mijn proggies vanuit het startmenu. Dus mensen, zet dit misbaksel niet op de desktop/laptop… " Apps" op een pc… veels te onhandig. Reactie infoteur, 15-11-2012
Alex,
Bedankt voor dit advies. Ik onderschrijf je ervaringen. Windows 8 is werkzaam voor een touchscreen maar niet voor de PC/laptop. Het is volgens mij slecht gecommuniceerd van Windows dat het een update zou zijn, want veel mensen geven geld uit aan een systeem wat vervolgens nooit gebruikt zal worden. Het is geen update met verbeteringen maar een bestuursysteem voor een touchscreen. Windows 8 voor je oude PC aanprijzen is waarschijnlijk de grootste fout van Windows sinds het is gelukt de besturingssystemen redelijk crashbestendig te maken, Zo verliezen ze krediet.
Groet Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 08-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 2
Schrijf mee!