InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Windows 8; een nieuw concept voor besturingssystemen

Windows 8; een nieuw concept voor besturingssystemen

Windows 8; een nieuw concept voor besturingssystemen In het najaar van 2012 is het nieuwe besturingssysteem van Microsoft beschikbaar. Het nieuwe besturingssysteem genaamd: 'Windows 8' is ontwikkeld voor het gebruik op computers, laptops en tablets. Het is de opvolger van 'Windows 7' en de proefversie is te downloaden vanaf 1 augustus 2012 en op 26 oktober liggen de definitieve versies van Windows 8 in de winkel. Het nieuwe besturingssysteem zal te verkrijgen zijn in 4 verschillende edities. Klik op één van onderstaande links om direct naar het betreffende onderwerp te gaan.

Algemene informatie

Windows 8 is de nieuwste versie van de Microsoft Windows serie, een reeks van besturingssystemen die ontwikkelt zijn door Microsoft voor gebruik op computers en tablets. Deze versie wordt aan het eind van 2012 uitgebracht en is de opvolger van Windows 7. De RTM is al voltooid op 1 augustus 2012 en vanaf 26 oktober 2012 zal het nieuwe besturingssysteem voor consumenten beschikbaar zijn. De servervariant, Windows Server 2012, zal ongeveer tegelijk met Windows 8 worden uitgebracht.
Volgens de designers van Windows is Windows 8 herzien van de grafische mogelijkheden tot de gebruikererservaring. Windows 8 is de eerste versie die van de huidige Windows besturingssystemen lijn afhaakt. Deze versie heeft een heel nieuwe gebruikersinterface en kreeg de codenaam Metro, wat later Modern UI ging heten. De nieuwe interface is gelijkaardig aan de interface van Xbox, Zune, Office 2013 en Windows Phone en is ontworpen om beter geschikt te zijn voor aanraakgevoelige schermen, maar daarnaast ook goed te bedienen met muis en toetsenbord.

Systeemvereisten

Voor de 32-bits versie van het nieuwe Windows zijn de volgende vereisten:
  • Processor: 1 Ghz of sneller
  • Ram-geheugen: 1 GB
  • Grafische kaart: Microsoft DirectX-9 of hoger moet ondersteund worden
  • Vrije Schijfruimte: 16 GB

  • Processor: 1 Ghz of sneller
  • Ram-geheugen: 2 GB
  • Vrije Schijfruimte: 20 GB

Voor tablets heeft Microsoft ook aparte hardware-eisen opgelegd:
  • Videokaart: DirectX 10 met WDDM 1.2 of hoger
  • Vrije Schijfruimte: 10 GB
  • Camera: minimaal 720p
  • Beeldscherm: touchscreen met 5 punts-gestures en een minimale schermresolutie van 1366x768 pixels.
  • Standaardknoppen: Power, Draaivergrendeling, Windowstoets, Volume + en Volume -
  • Versnellingsmeter: drie sensoren met minimaal 50 Hz of hoger
  • USB 2.0: minimaal 1 poort
  • Verbinding: Wifi en Bluetooth 4.0
  • Overige: microfoon, luidsprekers, gyroscoop en magnetometer

Nieuwe functies en toepassingen

Modern UI

De grootste verandering die met Windows 8 meekomt is de vernieuwde gebruikersinterface. In plaats van het oude vertrouwde bureaublad krijg je nu na het opstarten het startscherm te zien, dat uit verschillende tegels bestaat. Elke tegel is een link naar een site of applicatie. Zo heb je standaard een tegel voor het weer, een tegel voor internetsites en een tegel voor meerdere applicaties. Voor de mensen die toch het oude bureaublad terug willen heeft Microsoft ook een tegel gemaakt, waarmee je gewoon het bureaublad ziet, zoals je het gewend bent.

Snelmenu in Windows 8Snelmenu in Windows 8

Snelmenu

Een paar van de functies die vroeger in het Startmenu te vinden waren, heeft Microsoft nu in het Snelmenu gezet. Dit menu staat rechts in je scherm als het bureaublad zichtbaar is en kan je bereiken door helemaal rechts over het bureaublad te bewegen. In dit menu vind je onder andere het 'Vergrootglas', wat een snelkoppeling naar de verkenner is, het 'Tandrad', wat een snelkoppeling naar het configuratiescherm is en de knop om Windows 8 af te sluiten.

Overige

  • Internet Explorer 10
  • Inloggen op Windows met een Microsoft Account
  • Windows Store
  • Verbeterde versie van Windows Update
  • Nieuwe manieren van inloggen, via drie bewegingen op een foto of het invoeren van een PIN login.
  • Windows To Go
  • Ondersteuning voor USB 3.0
  • Nieuw vergrengelingsscherm
  • Vernieuwde Task Manager
  • Xbox-live integratie
  • Storage Space
  • Family Safety
  • Microsoft Defender

Verwijderde functies en toepassingen

  • Startknop (nog te verkrijgen indien gewild)
  • Startmenu (vervangen)
  • Aero Glass (vervangen)
  • Microsoft Gadgets
  • Command-bar (vervangen)
  • Windows Media Center (nog te verkrijgen indien gewild)
  • Afspelen van DVD's in Windows Media Player (nog te verkrijgen indien gewild)
  • POSIX-subsysteem, Interix
  • Windows CardSpace (vervangen)
  • Ouderlijk toezicht (vervangen)

Edities / Versies

Het nieuwe besturingssysteem Windows 8 van Microsoft komt beschikbaar in vier verschillende edities.

Windows 8

Dit is basis editie van Windows voor x86 en x86-64 architecturen. Bij deze editie krijgt u vele nieuwe functies, zoals het startscherm, live tiles, Windows Store, IE 10, Windows desktop et cetera.

Windows 8 Pro

Deze versie is de opvolger van Windows 7 Professional en Ultimate en bevat onder andere de functies van Windows 8. Extra toevoegingen zijn onder andere de Remote Desktop en Virtual Hard Disk Booting. Deze versie is de enige van Windows 8 die ondersteuning biedt voor het afspelen van DVD's, mits er een plug-in voor wordt gedownload, die gratis te downloaden is van de site van Microsoft.

Windows 8 Enterprise

Windows 8 Enterprise bevat ook weer alle functies van de vorige versie Windows 8 Pro, maar met extra functies voor het beheer in een IT organisatie. Deze editie is enkel beschikbaar voor Software Assurance gebruikers.

Windows RT

Windows RT zal enkel verkrijgbaar zijn als meegeïnstalleerd besturingssysteem op ARM-gebaseerde apparaten zoals een tablet. Het is vernoemd naar de Windows Runtime (WinRT) ontwikkelingsplatform dat Microsoft heeft geïntroduceerd in Windows 8. Het zal worden geleverd met een voor touchscreens geoptimaliseerde versie van de nieuwe Microsoft Office, namelijk Office 2013 RT. Deze bevat de starterversies van Microsoft Word, Excel, PowerPoint en OneNote.

Overige

Logo

Met dit nieuwe besturingssysteem heeft Microsoft ook een nieuw logo eraan gegeven. Het bekende Windows logo met de kleuren rood, groen, geel en blauw wordt vervangen door een strak (van de zijkant bekeken) vierkant met 4 kleine vierkanten erin.
Het nieuwe logo moet je doen denken aan het nieuwe Modern User Interface van Microsoft. Ook zeggen ze dat het logo niet opnieuw ontworpen is, maar weer een beetje teruggebracht naar het logo zoals het oorspronkelijk was. Het kleur van het logo kan door de gebruiker veranderd worden naar eigen smaak met de kleurenthema's.

Lees verder

© 2012 - 2018 Rva03, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het besturingssysteem Windows 7Veel computers (PC) hebben als besturingssysteem Windows 7. Windows 7 is de opvolger van het besturingssysteem Vista. Wi…
Windows 7: de opvolger van VistaWindows 7 is de voorlopige naam van het nieuwe microft besturingssysteem. Deze opvolger van Windows Vista moet eind 2009…
Windows 7: Gratis download Windows 7 en upgrade Windows 7Windows 7, het nieuwe besturingssysteem van Microsoft is gebaseerd op Windows NT en is de officiële opvolger van Windows…
Microsoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstMicrosoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstEr bestaat ook een zeer krachtige virtuele omgeving voor Windows en het heet Microsoft Virtual PC 2007. Microsoft Virtua…
Windows 7 installerenWindows 7 installerenZoals veel mensen weten, is Windows 7 de opvolger van Windows Vista. Het besturingssysteem lost problemen op die de gebr…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/home

Reageer op het artikel "Windows 8; een nieuw concept voor besturingssystemen"

Infoteur: Rva03
Gepubliceerd: 20-10-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!