InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > De gratis webserver Apache

De gratis webserver Apache

De gratis webserver Apache Apache is een gratis opensourse-webserver, gestart in 1995 om, ter vervanging van de NCSA webserver een geheel nieuwe webserver vanaf de grond op te bouwen. In tegenstelling tot andere gratis softwareprojecten waren bij het Apache-traject vanaf het begin programmeurs van diverse grote en vooraanstaande bedrijven betrokken.

Wat is een webserver?

Het woord "server" komt uit het Engels (to serve) en het betekent in het Nederlands vertaald niets meer dan "dienen" of “bedienen”.
De webserver bedient je computer van gegevens, dat wil zeggen dat een webserver op de eerste plaats een computer is die verschillende types van bestanden aanbiedt:
  • tekst;
  • afbeeldingen;
  • muziek;
  • video's;
  • enzovoort.

Men moet een server alleen maar vertellen welke gegevens hij moet verstrekken. Naast de gewone tekstdocumenten, kan een webserver ook toegang tot databases geven, waarvan de resultaten in onze browser worden weergegeven in de vorm van tekst of afbeeldingen. Je moet dus eerst een programma installeren op je computer en vervolgens moet je dit programma vertellen welke bestanden beschikbaar gesteld moeten worden.

Waarom heb je een webserver nodig?

Wel, het is natuurlijk interessant om je eigen website op het internet te plaatsen. Dat wordt meestal geregeld via een provider. Providers zijn aangesloten op het wereldwijde datanet (World Wide Web) en geven die toegang verder aan particulieren, onderwijsinstellingen, bedrijven, enzovoort. Dat is de meest handige manier.

Het is echter ook perfect mogelijk om een website "van huis uit" op het wereldwijde netwerk beschikbaar te stellen. Bovendien kan men ook bij de ontwikkeling van een website al een eigen webserver in gebruik nemen, wat erg handig is bij het ontwikkelen van dynamische websites met PHP en MySQL.

Vereisten voor het draaien van een webserver

De volgende zaken moeten beschikbaar zijn:
  • een (oudere) aparte computer waarbij ook rustig iets kapot mag gaan zonder dat je je daarover druk hoeft te maken;
  • wel moet die computer over voldoende geheugen (128 MB) en een besturingssysteem zoals Windows NT met een 166 PI processor beschikken. En natuurlijk kan men ook Linux als besturingssysteem nemen. Dat is genoeg om te beginnen. Later, als we aan de slag gaan met PHP en MySQL, mag het dan van alles een beetje meer zijn;
  • enige basiskennis van HTML om webpagina's te maken en ook moet men enigszins vertrouwd zijn met het Internet-protocol "TCP/IP";
  • liefst een DSL-aansluiting met flatrate als de computer naderhand wellicht permanent online moet zijn;
  • een account bij "DynDNS.org" of een andere dienst zodat je computer via het dynamische IP-adres dat je wordt toegewezen door je provider, onder een naam (zoals 'http://xyz.dyndns.org' bijvoorbeeld) te bereiken is.

Apachefriends en XAMPP

De "apachefriends" bieden de webserver Apache in één pakket aan samen met de programmeertaal PHP en de MySQL-database voor Windows. Dit hele pakket heet dan XAMPP. Een zeer gebruiksvriendelijke installatiehandleiding is inbegrepen.

Als alternatief voor de distributie van XAMPP zou men ook elk onderdeel afzonderlijk kunnen downloaden:
  • Apache van httpd.apache.org;
  • PHP van php.net;
  • MySQL van MySQL.com.

Vervolgens moet je de drie pakketten afzonderlijk installeren en proberen om ze op een juiste manier te combineren. Maar dat is uiteraard veel meer werk. Maar egaal hoe je Apache installeert, alleen met een browser kan je de functionaliteit van de webserver echt testen. Als URL gebruik je dan http://localhost/.

Geheugengebruik Apache

Apache en MySQL vergen veel van het geheugen: 40 MB Apache, MySQL bijna 400 MB. Wie gelijktijdig met veel andere programma’s werkt en slechts weinig geheugen op zijn computer heeft, kan MySQL en Apache na gebruik beter stoppen.

Appache, al 17 jaar op eenzame hoogte

Op de wereldwijde markt van webservers is Apache de onbetwiste marktleider, en dat al zo’n 17 jaar. Met zijn opensourse-webserver blijft het concurrenten als Internet Information Services (van Microsoft), Sun Java System Webserver en Zeus Web Server met afstand voor:
  • met ruim 108 miljoen websites bekleedde Apache in 2010 een marktaandeel van 47%. Microsoft was goede tweede met een marktaandeel van 22 procent;
  • en van de 1 miljoen best bezochte websites gebruikte niet minder dan 67% Apache. Vervolgens kwam er een hele poos niets en dan was er weer Microsoft op een tweede plek met een aandeel van 18%.

Apache Software Foundation

De Apache webserver in zijn huidige vorm wordt al tien jaar ontwikkeld en onderhouden door een open gemeenschap van ontwikkelaars die onder auspiciën staan van de Apache Software Foundation. Dit bedrijf zonder winstoogmerk brengt onder andere ook Jakarta Struts uit, een open-source-platform voor het bouwen van webtoepassingen in programmeertaal Java.

Waaraan ontleent Apache zijn naam?

Over de naam Apache doen meerdere verhalen de ronde. Volgens een van de mensen die aan de basis van Apache stonden, zou het een eerbetoon zijn aan de gelijknamige indianenstam die bekend stond om zijn volharding en strijdvaardigheid. Anderen ontkrachtten die mythe met hun uitleg dat Apache destijds simpelweg is ontstaan ter vervanging van een eerdere en herhaalde malen opgelapte http-webserver. Vandaar de benaming "a patchy server" (patch = pleister).
Gerelateerde artikelen
PHP leren en PHP programmerenPHP leren en PHP programmerenPHP is een zeer goede programmeertaal voor beginners omdat PHP zeer gemakkelijk te leren is en al snel tot resultaten le…
Apache: KWPN Goedgekeurde DekhengstApache is een donkerbruine hengst die wordt getraind uitgebracht door Emmelie Scholtens. Deze schitterende hengst is in…
PHP Hypertext PreprocessorPHP Hypertext PreprocessorPHP Hypertext Preprocessor, beter bekend als PHP, is een scripttaal die voornamelijk wordt gebruikt voor het programmere…
Wat is een webserver?Wat is een webserver?De webserver is een computer die constant verbonden is met internet, hij vormt de basis voor alle websites. De software…
De rol van PHP (Hypertext Preprocessor)De rol van PHP (Hypertext Preprocessor)De basisprogrammeertaal om websites te maken is HTML. Daarnaast zijn er ook aanvullende programmeertalen, zoals Java, AS…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De gratis webserver Apache"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 06-09-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!