InfoNu.nl > Pc en Internet > Programmeren > PHP: Hypertext Preprocessor

PHP: Hypertext Preprocessor

PHP: Hypertext Preprocessor Wat is PHP en wat kun je ermee? Een paar simpele voorbeelden hoe je het kunt gebruiken. Er zal wat uitgelegd worden over de kenmerken, de geschiedenis, het gebruik, en nog wat technische info.Ook zal er een kleine basis worden uitgelegd hoe je het kunt gebruiken.

Het begin van PHP

PHP werd in 1994 bedacht en ontwikkeld door Rasmus Lerdorf. De eerste versie voor het publiek kwam uit in 1995, even als de tweede versie. Daarna kwam er in 1998 een 3e versie. In 2000 kwam de vierde versie uit en inmiddels is ook versie 5 ontwikkeld, deze is uitgegeven in 2004.

In het begin was PHP een afkorting van Personal Home Page (de volledige naam was toen Personal Home Page/Forms Interpreter, PHP/FI). Maar bij de versie 3.0 is betekenis een recursief acroniem geworden: PHP: Hypertext Preprocessor. Deze naam geeft aan waar PHP meestal voor gebruikt wordt: informatie verwerken tot hypertext. (Meestal in de vorm van HTML of XHTML).

De eerste twee versies waren nog als Hobbyproject van Lerdorf. Toen de taal populair werd besloten de programmeurs om de taal te herschrijven, versie 3.0. Toen deze versie van PHP uitkwam is de populariteit enorm toegenomen, nu draait er op meer dan 70% van de open webservers PHP. Hierdoor is PHP de meest gebruikte gebruikte script-taal voor website's en andere internet-toepassingen.

De meest gebruikte versie van PHP op dit moment is versie 4. Maar in 2004 is versie 5 van PHP uitgekomen, een geheel nieuw gedeelte in de PHP-geschiedenis. Het meest belangrijke aan versie 5 id het verbeterde objectgeoriënteerd programmeren, de betere snelheid, de mogelijkheid om SQLite te gebruiken en de vernieuwde XML bibliotheek.

Het gebruik

PHP wordt als meeste gebruikt om op de webserver dynamisch webpagina's te maken. Enkele andere bekende server-side scripttalen zijn Coldfusion, Java Server Pages, en Active Server Pages (ASP). Dit is een tegenstelling van client-site scripts zoals Javascript. Deze worden op de computer van de gebruiker zelf uitgevoerd. PHP wordt op de server uitgevoerd en als enige wordt de weergave terug verstuurd.

Met PHP is het ook mogelijk om verschillende extensies te gebruiken die, bij een Windows versie, als een simpele DLL in eens kunnen worden geactiveerd. Om daarna het bestand php.ini te veranderen. Alle informatie is te vinden in de PHP-handleiding. Mede hierdoor is PHP zo populair geworden onder webprogrammeurs, omdat alle informatie op één locatie te vinden is.

Bij het opvragen van een PHP-document op de server wordt eerst de PHP-code die in het document staat uitgevoerd. Dit wordt gedaan door de PHP-parser (de PHP-engine). Het resultaat wordt door de webserver naar de browser gestuurd. Dit is meestal HTML. PHP kan ook andere documenttypen versturen. Standaard wordt er voor PHP de extensie .php gebruikt. Maar er zijn nog enkel oudere extensies zoals .php3, .php4 en .phtml, deze worden ook wel eens gebruikt.

PHP wordt meestal gebruikt in combinatie met Linux, Apache en MySQL, afgekort tot LAMP. Het komt wel eens voor dat er geen Linux gebruikt wordt maar Windows. Dan wordt de afkorting WAMP (Windows, Apache, MySQL).

De kenmerken

  • PHP is vrij verkrijgbaar (open source)
  • De browser heeft geen invloed op PHP
  • PHP werkt op alle belangrijke besturingssystemen: Unix/Linux, Windows, Mac OS X
  • PHP werkt op de meest gangbare webservers: Apache, Microsoft IIS en Abyss
  • PHP ondersteunt onder andere de databases MySQL, PostgreSQL, Oracle, DB2, SQLite, Firebird/InterBase, Frontbase, Ingres en Sybase
  • PHP heeft een zéér grote functionaliteit, het is voor veel dingen te gebruiken!
  • Populair, dus een brede ondersteuning. Je kunt bij veel mensen terecht als je vragen hebt.
  • Deze site is ook gemaakt met PHP

Enkele voorbeelden

<?
echo 'Hello world!';
?>

Uitleg: Deze code zal op een pagina weergeven "Hello world!", deze code wordt als eerste gebruikt bij veel boeken en tutorials over php. Hier dus ook. Alles wat je tussen de aanhalingstekens van de echo neerzet zal worden ge-output naar de gebruiker. Wil je een ' gebruiken in je code dan zal je die moeten "escapen" met een dan krijg je dus:

<?
echo 'Hello 'world'!';
?>

Als output krijg je nu te zien: "Hello 'world'!".

Hieronder enkele mogelijkheden om aan te geven in een php-pagina dat je php gaat gebruiken:

<? // Deze manier werkt alleen als je server de instelling short_open_tags op On heeft staan.
echo 'Hello World';
?>

<% // Deze manier werkt alleen als je server de instelling asp_tags op On heeft staan.
echo 'Hello World';
%>

Als de mogelijkheid short_open_tags op On staat geven deze twee regels dezelfde output:

<?php echo $variabele; ?>
<?=$variabele;?>

Dit kan soms veel werk schelen als je dit vaak gebruikt.
© 2006 - 2017 Besto, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis HTML script of toch betalenGratis HTML script of toch betalenAls je een website wil maken kun je HTML script kopen, zelf maken of gratis downloaden. Lees hier alles over de voor en…
JQuery voor beginners - Wat is het en hoe werkt het?JQuery, elke website lijkt het tegenwoordig te gebruiken. Het is de populairste cross-browser JavaScript bibliotheek ter…
The Script - Albums en tracklistsThe Script - Albums en tracklistsThe Script is een Ierse band, bestaande uit drie mannen: Danny O’Donoghue, Mark Sheehan en Glen Power. In eerste instant…
Hoe controleer je de betrouwbaarheid van een website?Hoe controleer je de betrouwbaarheid van een website?De informatie die je op het internet tegenkomt is lang niet altijd zo veilig en betrouwbaar als je denkt en zou willen.…
Website aanmelden bij GoogleWebsite aanmelden bij GoogleJe eigen website aanmelden bij Google roepen een paar vragen op: is het nog noodzakelijk om je website aan te melden bij…

Reageer op het artikel "PHP: Hypertext Preprocessor"

Infoteur: Besto
Laatste update: 29-05-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Programmeren
Schrijf mee!