InfoNu.nl > Pc en Internet > Programmeren > Webshop starten met Wordpress

Webshop starten met Wordpress

Het starten van een webhop is gemakkelijk te realiseren door middel van Wordpress. Dit artikel gaat nader in op de functionaliteit en kosten bij het starten van een Wordpress webshop. Het starten van een webshop is via vele gemakkelijke websites zo te realiseren. Echter worden via standaard plug and play websites soms flinke bedragen gevaagd om een webshop te beginnen. Het nadeel van deze standaard websites is dat in de meeste gevallen abonnementen worden afgesloten per jaar, soms inclusief de domeinnaam. Dit maakt je als (kleine) ondernemer afhankelijk met hoge kosten. Een andere (tevens goedkopere) oplossing kan Wordpress bieden. Een gratis open source platform waarin met relatief weinig kosten en zeer professioneel ogende website / webshop gebouwd kan worden. Het enige ‘nadeel’ is dat je de website nog in grote lijnen zelf dient te bouwen.

Wordpress

Wordpress (sinds 2003) is wereldwijd één van de grootste open source platforms als het gaat om zelf (gratis) websites te bouwen. Wordpress is opgebouwd vanuit een blog functionaliteit waar, afhankelijk van je eigen wensen en eisen, dit uitgebreid kan worden naar multifunctionele websites die niets onderdoen aan duur betaalde professionele websites. Het gebruiksgemak van wordpress staat voorop en ook de minder technische personen onder ons kunnen gemakkelijk een wordpress site bouwen.

Webshop Wordpress

Naast de standaard functionaliteiten en thema’s binnen wordpress bestaat ook een variant van thema’s binnen wordpress waarbij volledige webwinkels kunnen worden gebouwd. Wordpress dient hierbij slechts als platform waarop de webwinkel plugin kan worden gebouwd.

De eerste stap in het bouwen van een webwinkel met Wordpress is het downloaden van wordpress zelf. Nadat het installatieproces is voltooid kan men binnen de admin diverse plugins downloaden voor het installeren van de webshop functionaliteit. De belangrijkste beschikbare plugins zijn:
  • WooCommerce
  • WP e-Commerce
  • Shopp
  • JigoShop

Functionaliteiten

De functionaliteiten binnen de Wordpress webshops zijn legio, zo kunnen bestellingoverzichten automatisch omgezet worden naar rapportages en kan gemakkelijk binnen de webshop contact gezocht worden met de klant. Ook standaardfunctionaliteiten, zoals voorraadbeheer, vaste en variabele prijzen, kortingscode e.d. behoren tot de mogelijkheden van de Wordpress webshops. Het toe te voegen assortiment is oneindig.

Functionaliteiten kunnen naar behoefte worden bijgezocht door de gemakkelijke plugins. ‘Like’ buttons van Facebook of Twitter streaming kan zonder problemen worden toegevoegd.

Kosten

Gebruik maken van de wordpress software is gratis. Afhankelijk van de persoonlijke behoefte wordt een plugin gedownload voor de webshop. Een webshop plugin van WooCommerce kost tussen gemiddeld genomen tussen de 70 en 120 dollar. Met deze plugin kan een volledige webshop gebouwd worden. Met een beetje handigheid heb je dus voor 60 tot 100 euro een volledige professioneel ogende webshop online (exclusief domeinnaamkosten en hosting).

Bouwen van de webshop

Heb je onvoldoende tijd om de webshop zelf te bouwen of mis je de technische kennis? In dat geval bieden enkele internetbedrijven de mogelijkheid om de webshop door deze bedrijven te laten bouwen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Webshop starten met Wordpress"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 02-08-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Programmeren
Schrijf mee!