InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Modem storing: De harde reset

Modem storing: De harde reset

Telefoons, ipods, computers, modems en allerlei andere technologische hoogstandjes hebben soms een harde reset nodig om weer te functioneren. Elk apparaat gaat kapot. De vraag is: wanneer? Soms heeft een apparaat een harde reset nodig na een update. Een andere voor velen onverwachte storingsbron is de zon.

Inhoud:

Hoe los je een storing op?

90% Van de storingen bij apparaten waar chips in is verwerkt los je op met de harde reset. Een storing is altijd vervelend. Wanneer internet ineens wegvalt dan raakt menigeen in totale paniek. Je kunt niet meer googlen op zoek naar een oplossing. In wanhoop bel je dan de helpdesk, een dure telefonische expert of een technische vriend of vriendin. Deze vragen dan of je de modem even uit doet en daarna weer aan. Kijk, alles werkt weer!

Uit en aan

Een harde reset is een technische term voor het opnieuw instellen van de instellingen middels het apparaat uit en aan te zetten. Sommige apparaten hebben een resetknop. Deze knop zet een apparaat uit en even later weer aan, meer niet. Vooral modems en computers geven storingen die met deze techniek op te lossen zijn. Sommige modems hebben geen aan- en uitknop. Dan moet je even de spanning eraf halen. Dat betekent dat je de stekker uit het stopcontact haalt en weer terug steekt.

Even wachten

Wacht altijd 10 seconden voordat je de stroom weer inschakelt. Dan weet je zeker dat de spanning helemaal uit het apparaat verdwenen is. De reden hiervoor is dat het verschijnsel restspanning optreedt nadat een apparaat, bijvoorbeeld een modem, is uitgeschakeld. De transformator heeft voordat de spanning weg viel een laatste rest energie gegeven aan de onderdelen. Die moet eerst wegvloeien. De modem start weer op nadat je de stekker in het stopcontact hebt gedaan. Het duurt even voordat hij de software heeft geladen. Na een seconde of 30 check je internet. De kans is groot dat alles weer werkt.

Standaard reset

Wanneer het nog steeds niet werkt dan weet je in ieder geval waar het probleem niet ligt. De modem kun je afschrijven als mogelijke oorzaak dat internet niet werkt. Het kan nu aan de kabels liggen. Je valt helaas niet binnen 90% van de mensen waarvoor dit artikel bedoeld is. Een kabelstoring is op te lossen door het vervangen van een kabel. Hiervoor is het handig een goed werkende reservekabel te hebben. In sommige gevallen ligt het niet aan de kabel maar aan de computer. De communicatiepoort van de computer heeft een update gekregen die een restart vereist. Het heropstarten van een computer is een standaard reset.

Waarom harde reset?

Waarom kan een modem van slag af zijn? Dat kan komen door een software-update waardoor hij zijn instellingen moet veranderen. Voor doorgeslagen computernerds is overbelasting een mogelijke oorzaak. Minstens eens in de 3 dagen de computer een uurtje rust geven wil soms soelaas bieden. Apparaten die met elkaar communiceren over een netwerk krijgen voortdurend informatiepakketjes aangeleverd. Wanneer er een teveel aam pakketjes in de rij staan dan blokkeert de communicatie. De modem knippert en doet van alles maar internetten: ho maar! Wanneer je de modem uit zet raakt hij al die pakketjes kwijt en begint hij weer van voren af aan. Hij merkt dat hij verbinding heeft net de internethost en met een computer. Hij zorgt ervoor dat de informatiepakketjes die via de modem worden gestuurd soepel stromen. Totdat er weer een update of een overbelasting komt waardoor het modempje even van slag raakt.

Back-upnetwerk

Alle apparaten waar software in verwerkt zit lopen wel een keer vast. Dat komt doordat we nog in het prille beginstadium van het softwaretijdperk zitten. De harde reset blijft nodig om de protocollen waarmee apparaten met elkaar communiceren opnieuw in te stellen totdat iemand een oplossing voor dit euvel vindt. Belangrijke computernetwerken zijn daarom geback-upt. Dat betekent dat als het netwerk uitvalt er direct van het back-upnetwerk gebruik wordt gemaakt. Behalve de netwerkbeheerder en enkele technici heeft niemand door dat het netwerk een probleem heeft. In de Space Shuttle is elk computersysteem twee keer aanwezig. Computers die in de ruimtevaart worden gebruikt lopen 20 jaar achter. De techniek is dan beter uitgetest en zorgt voor minder problemen. Als ze in 1990 gelijk Windows hadden gebruikt in de space shuttle waren er nog meer ongelukken gebeurd.

Zonnedeeltje

Een andere reden dat een chip ineens van slag kan raken is het doorkruisen van sommige elementaire deeltjes die we kennen uit de quantummechanica. Speciale deeltjes van de zon zijn zo klein dat ze dwars door de aarde heen reizen. Ze reizen door muren, mensen en microchips. De laatste categorie vertoont daardoor allerlei storingen die kunnen leiden tot het falen van apparatuur. Voor dit probleem is nog geen technische remedie gevonden. Met name in het vliegverkeer houdt men kosmische verschijnselen in de gaten waardoor de kans op de aanwezigheid van deze deeltjes groter is. Als je echt niet weet hoe het komt dat een apparaat het niet meer doet dan is er misschien wel een zonnedeeltje door je computer geraasd. Ten tijde van een geomagnetische storm kunnen deze deeltjes apparatuur op aarde lamleggen. Op spaceweather.com kun je zien wanneer de volgende geomagnetische storm plaatsvindt. Door zo´n stormt scheurt een deel van het magnetisch veld van de aarde tijdelijk open en komen er veel zonnedeeltjes binnen de dampkring.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe sluit ik mijn analoge ADSL modem aan?Hoe sluit ik mijn analoge ADSL modem aan?Internet is ontzettend handig en tegenwoordig ook belangrijk. Om internet te kunnen ontvangen en gebruiken, heb je aller…
Een draadloos netwerk aanleggenEen draadloos netwerk aanleggenU kunt internetsignalen natuurlijk op de ouderwetse manier verzenden: via een snoer. Tegenwoordig is het echter ook moge…
Mijn internet is traag: wat kan er mis zijn?Niets is vervelender dan een sloom internetverbinding. Als je aan het surfen bent op het internet wil je gewoon een snel…
KPN Experia Box: veel voorkomende problemenKPN Experia Box: veel voorkomende problemenWie draadloos internet van KPN heeft, gebruikt daarvoor meestal ook een modem van KPN. Anno 2014 gaat dat meestal om de…
Prepaid mobiel internet op uw laptop, tablet PC of iPadPrepaid mobiel internet op uw laptop, tablet PC of iPadInternet waar en wanneer u maar wilt op uw laptop, tablet PC of iPad. Erg handig. Maar als u het slechts af en toe nodig…
Bronnen en referenties
  • http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20100921112744AAWEUS8
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Geomagnetic_storm

Reageer op het artikel "Modem storing: De harde reset"

Reactie

Rhaagsma, 09-05-2016 10:18 #1
Vraag; Kan het zo zijn dat mijn modem (EXperiabox V8) vast loopt doordat er teveel poorten open staan. Dit beweert KPN dus nadat ik de helpdesk heb gebeld omdat mijn internetverbinding met regelmaat uit valt. Alleen het lampje internet brandt dan rood. Steeds moet ik dan mijn modem resetten en dan doet het internet het weer een tijdje. Ik heb nu alle poorten zoals; PhP,USB, die ik niet gebruik uitgezet en ben benieuwd of het probleem nu opgelost is. Ik betwijfel deze oplossing van KPN ten zeerste omdat dit zou bewijzen dat de modems van KPN met al haar mogelijkheden de capaciteit niet aan kunnen. Ten tweede blijkt uit de log dat deze storing altijd vooraf gaat aan een NTP Date/Time updated gaat. Reactie infoteur, 07-09-2016
Op zich klopt het dat dergelijke storingen gevolg zijn van een onvolledige technologie die we op dit moment gebruiken. Maar daar kan de KPN ook weinig aan doen. Een poort kan vol informatie zitten waardoor langere wachttijden ontstaan om informatie uit te wisselen. Het gevolg is dat internet heel traag wordt. Een harde reset maakt in één klap de poorten weer vrij van informatie-files.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Reacties: 1
Schrijf mee!