InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Op een makkelijke manier uw pc versnellen

Op een makkelijke manier uw pc versnellen

Na een tijd wordt uw pc te langzaam om erop te werken. Als u een programma installeert, dan kan het zijn dat het programma daarna op de achtergrond meedraait. Meestal is dat niet nodig en kan dat gemakkelijk uitgezet worden door middel van een programma.

CCleaner

Met CCleaner kunt u tijdelijke bestanden, gebruikerssporen, cookies en internetsporen (onder andere surfgeschiedenis, ingetypte adressen en automatisch aangevulde woorden) van Internet Explorer, Opera, Firefox en Mozilla opruimen. Bovendien wist CCleaner mru-sporen (lijsten van laatst geopende bestanden) van heel veel programma's, onder andere: Kazaa, Adobe, Office, Windows Media Player, Real Player, Quick Time Player, Java en OpenOffice.org. Ook kan CCleaner index.dat bestanden en onnodige systeembestanden verwijderen. Als u iets wilt behouden zoals wachtwoorden of ingetypte webpagina’s in de browser, dat kunt u dan uitvinken. Als u het programma hebt uitgevoerd dan ziet u hoeveel megabyte er is verwijderd. Dit kan gemiddeld 1 tot 3 GB schelen op uw harde schijf.

Tune Up Utilities

TuneUp Ultilities is ontworpen om simpel en snel de prestaties van uw computer te verhogen. U kunt er veelvoorkomende fouten mee corrigeren, de configuratie van het systeem mee verbeteren. Daarnaast kun u een aantal dingen aanpassen waarvoor u zeker dacht dat dit niet mogelijk was. Het biedt schoonmaak van tijdelijke bestanden en cookies, optimaliseringtools, schoonmaak en correctie van het register van het besturingssysteem. Het programma kijkt ook of er programma’s opstarten die overbodig zijn. Daarmee kan er veel geheugen winnen, zodat programma’s sneller op kunnen starten. Dit programma is een maand lang te gebruiken omdat het een trial versie. Om uw pc te versnellen hebben we het programma eenmalig nodig. Als u het programma geïnstalleerd is, klikken we op ‘1-klik Onderhoud’. Dit staat op het bureaublad nadat u het hebt geïnstalleerd. Nu gaat hij de pc scannen op ‘problemen’ die uw pc kunnen vertragen. Daarna klik je op ‘Onderhoud uitvoeren’. Dit kan even duren omdat tussen de stappen defragmenteren staat. Windows zet opgeslagen bestanden na een tijd op elke locatie van de harde schijf neer. Windows moet daarom lang zoeken naar bestanden die ergens op de harde schijf staan opgeslagen. Met defragementeren zet het programma de bestanden netjes achter elkaar. Nadat dit is gedaan, start je de pc opnieuw op en verwijder je Tune Up Utilities. Het programma draait namelijk ook mee op de achtergrond en dat is nergens voor nodig.

Geheugen uitbreiden

Als uw pc met deze programma's niet sneller wordt of geen verschil heeft gemerkt, dan is de laatste optie om het geheugen uit te breiden. Geheugen is hardware dat in de pc zit op het moederbord. Geheugen heeft uw computer nodig om Windows te laden en programma's op te starten. Als de pc geheugen tekort komt, kan het zijn dat de pc heel traag wordt. Om uit te zoeken of u meer geheugen nodig heeft gaat u naar het startmenu, rechtsklik op ‘Deze computer’ of ‘Computer’. Als u kijkt bij het geheugen (RAM) ziet u hoeveel RAM geheugen u heeft. Windows XP draait goed met 1,0 GB RAM geheugen (1024 MB). Windows Vista of Windows 7 heeft zeker 2,0 GB RAM geheugen nodig (2048 MB). Geheugen kunt u online kopen of bij een computerspeciaalzaak. Kijk wel eerst even wat voor soort geheugen u nodig heeft. Tegenwoordig hebben de meeste computers DDR of DDR2 geheugen nodig. Download het programma CPU-Z en klik op ‘Memory’ om erachter te komen.
© 2010 - 2019 Harmus85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Op een makkelijke manier uw pc versnellen"

Reactie

Verlinden Mario, 07-05-2012 09:11 #1
Mijn nieuwe laptop is super traag gevonden. Gelieve mij aub te helpen met eerst een testversie te gebruiken

Infoteur: Harmus85
Gepubliceerd: 16-07-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Reacties: 1
Schrijf mee!