InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Wat zijn super cookies - cookie

Wat zijn super cookies - cookie

Wat zijn super cookies - cookie Wat is een cookie eigenlijk en wat een supercookie? Een cookie is een tekstbestand dat een server naar uw browser stuurt zodat bij een volgend bezoek de server de browser herkent en bijhoudt wat u als gebruiker in het verleden op internet hebt gedaan. Er zijn echter ook super cookies, waar u waarschijnlijk geen weet van heeft. Die zijn eigenlijk veel irritanter en in in potentie veel gevaarlijker. Met de nieuwe cookiewet 1 juni 2012 moet dit veranderen. Zo moet vanaf 1 juni 2012 een site u erop wijzen als cookies worden gebruikt. Toch blijkt dat ook in 2017 niet altijd het geval te zijn.

http-cookies, wat zijn het?

Cookies zijn kleine tekstbestanden die website-eigenaren plaatsen op de computers van hun sitebezoekers. Als we het over cookies hebben, bedoelen we eigen de http-cookies, die via uw traditionele browser binnenkomen. De meesten van ons vinden die cookies niet prettig, want die cookies worden gebruikt om sites te personaliseren, en de sessiegegevens worden verstuurd om de gebruikers te traceren. De websitebeheerder zal zeggen dat hij daarmee de gebruiker van dienst wil zijn. Maar of de gebruiker daar gerust op kan zijn, is nog de vraag. In ieder geval heeft (bijna) elke browser tegenwoordig wel middelen om de cookies te beheren (lees: verwijderen), of is er wel aanvullende software om uw pc te schonen.

Super-cookies

Een heel ander verhaal wordt het bij de zogenaamde super-cookies. Ja, die zijn er namelijk ook. Ik doel dan op de flash-cookies, de DOM Storage Object (Firefox) en de userdata. De supercookies maken gebruikte gebruikersprofielen opnieuw aan, ook nadat computergebruikers de gewone cookies hebben gewist.

Flash-cookies

Iedereen gebruikt flash, de flash player. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de clipportals als Youtube. Zonder nader ingrijpen worden via flash gegevens opgeslagen. Ingrijpen via de browser helpt niet. Ingrijpen kan alleen via de Settings Manager van de Adobe Flash Player. U kunt daarmee de cookies verwijderen of opslaan van cookies onmogelijk maken.

Dom Storage

De DOM storage biedt veel meer opslagruimte dan de gewone cookie en maakt (zelfs) een verschil tussen sessiegegevens en permanente gegevens. Met de huidige software komt de particulier er niet achter waar de gegeven worden opgeslagen, laat staan dat hij ze kan inzien.

Userdata

Met de userdata is het een zelfde laken een pak als bij de DOM Storage: waar het allemaal wordt opgeslagen en wat er in staat is voor een buitenstaander niet na te gaan. Het is allesbehalve transparant te noemen.

Tweede Kamer akkoord met nieuwe cookiewet

Op 21 juni 2011 is de Tweede Kamer akkoord gegaan met de nieuwe cookiewet, wat onderdeel is van een Europese richtlijn over online privacy. Bedrijven mogen niet langer cookies plaatsen, tenzij de bezoeker daarmee akkoord gaat. Websites zijn verplicht om bezoekers toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies. In vaktermen heet dit de opt-in regeling.

Slot

Dit overziend wordt het de hoogste tijd dat er voor de (gewone) pc gebruiker ook middelen beschikbaar worden gesteld om vooral de DOM Storage en de userdata aan te pakken. Iedereen wil immers toch eigen baas zijn van zijn pc.
Gerelateerde artikelen
Bescherm je privacy op internetBescherm je privacy op internetJe privacy op internet is steeds meer in het geding. Welke gevaren zijn er, en hoe kun jij je hier tegen beschermen?
Recept voor originele Amerikaanse Chocolate Chip CookiesHet Amerikaanse Chocolate Chip Cookie is uitgevonden door een dame Ruth Wakefield. Ze was Butter Drop Do cookies aan het…
Het koekjesdieetHet koekjesdieet is een erg bekend dieet dat veel celebrities aanhangen. Het koekje onderdrukt het hongergevoel waardoor…
Pokemon - TypesAlle Pokémon hebben 1 of 2 types met verschillende sterktes en zwaktes. Omdat dit soms moeilijk te onthouden is zal ik a…
Soorten internet geschiedenis en het verwijderen ervanSoorten internet geschiedenis en het verwijderen ervanEr zijn verschillende soorten internet geschiedenis, ook wel browsegeschiedenis genoemd. Je hebt tijdelijke internetbest…
Reactie

Piethein, 14-09-2009 17:53 #1
Is het gebruiken van SandBoxie voldoende? Als het goed is worden alle gegevens na sluiten van de browsersessie verwijderd. Reactie infoteur, 24-01-2018
Beste PietHein,
Ja. Of zelf de zandbak legen.
Groetjes,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-02-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Reacties: 1
Schrijf mee!