InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Veilig surfen en mailen op uw pc zonder virussen

Veilig surfen en mailen op uw pc zonder virussen

Veilig surfen en mailen op uw pc zonder virussen Tegenwoordig kunnen we haast niet meer zonder internet,we gebruiken de computer dagelijks. We staan er eigenlijk niet meer bij stil dat onze computer dagelijks wordt blootgesteld tijdens het surfen en mailen aan vele soorten virussen, deze virussen zorgen er vaak voor dat de computer crasht en al onze gegevens die op de computer staan weg zijn. Maar er zijn verschillende manieren om veilig uw computer te gebruiken, installeer een virusscanner, een firewall of een spamfilter.

Computervirus

Het wordt benoemd als een virus, computervirus maar het is eigenlijk een software die zich intalleerd op uw computer, een software die als doel heeft schade aan uw bestanden of harde schijf toe te brengen om uw computer te laten crashen. Vaak kunnen deze software zichzelf installeren tussen of in uw computerprogramma of bestanden, denk bijv aan uw besturings systeem, het kan schijfruimte in beslag nemen maar kunnen ook bestanden wissen van uw computer, soms gaan ze uw informatie, en soms gevoelige gegevens van uw bestanden verspreiden op het internet. Vaak installeerd een cumputervirus zich op een computer zonder het te merken, en gebruikt uw adressenbestand om zich te vermenigvuldigen. Het populairste besturingssysteem is Windows, veel virusmakers richten zich dan ook op dit besturingssysteem. Naar aanleiding van deze ontwilkkelingen is er een grote behoefte ontstaan aan beschermende programma's om uw computer te kunnen beveiligen en deze virussen te kunnen vernietigen. Uw computer kan op verschillende manieren besmet raken met een virus, maar in de meeste gevallen door een besmette diskette te gebruiken, een besmette geheugenkaart, CD-ROM, of via de modem, e-mail en downloaden van programma's en bestanden van internet.

Spamfilter

Het spamfilter is een programma dat uw binnengekomen mailberichten selecteerd op afzender, onbekende afzenders en afzenders met allerlei ongewenste informatie worden onderschept, zoat u alleen mailberichten ontvangt die u zelf op prijs steld.

Virusscanner

Alle binnenkomende mailberichten en alle mailberichten die je verstuurd worden gescand door de virusscannner en gecontroleerd op aanwezigheid van virussen en zonodig tegengehouden, om te voorkomen dat de virus op uw computer komt en u vervolgens weer andere computers besmet via uw mail die u verstuurd via uw adressenbestand van vrienden en familie. Ook als u informatie binnenhaald, het downloaden van films en muziek, wordt door de virusscanner gecontroleerd.

Firewall

Deze zorgt ervoor dat er niet zomaar op uw computer ingelogd kan worden en uw informatiebestanden bekeken kunnen worden en zonder uw toestemming gebruik wordt gemaakt van uw gegevens, uw internetaansluiting is geblokkeerd voor anderen, het is een soort vergrendeld.

De virussen kunnen worden verdeeld in 3 hoofdgroepen:

Worm

Het wormvirus heeft niet een ander programma nodig om te kunnen werken, dus eigenlijk geen virus, deze wormen werken zelfstandig,ze gebruiken geen e-mail berichten en/of programma's. Deze wormen maken gebruik van de zwakke plekken in de beveiliging van een besturingsprogramma en kan zich op die manier van de ene naar de andere computer verplaatsen en vermenigvuldigen. Op deze manier kunnen er ook persoongebonden gegevens en belangrijke informatiebestanden worden overgedragen, of uw internet aansluiting wordt gebruikt om spam mee te versturen, of er worden illegale feiten gepleegd via uw computer en uw ip-adres. U moet zorgdragen dat de computer altijd up-to-date is, zosnel mogelijk nieuwe update's installeren om te voorkomen dat er zich een virus op uw computer installeerd.

Trojan

Trojaanse Paarden of het Trojan virus maakt geen gebruik van de zwakke plekken van een computerbesturingssysteem maar mmakt gebruik van een zwakke plek in de persoon die achter de computer zit. Vaak doen Trojan virussen zich voor als een leuk programma in de vorm van een scrensaver of een leuk filmpje enz. gebruikers van computers denken iets leuks te downloaden maar doordat ze dit bestand op hun computer zetten infecteren ze hun computer met het virus. Trojans zijn vaak aktief in peer to peer netwerken, vaak is de computer onzichtbaar besmet en kan de computer op afstand worden bediend door mensen die dit trojan virus gemaakt hebben. Niet zomaar op "'ok "' klikken voordat u alles goed hebt gelezen,en progamma's die u voor niets kunt downloaden moeten uit betrouwbare bron komen.

Mailvirussen

De virussen die zich verspreiden door e-mail in de vorm als bijlage. Het afzenderadres wordt vervalst door mailvirussen. Hierbij gebruikt het virus vaak het adressenboek van uw computer, De meeste mailvirussen hebben als hoofd doel om een grote chaos te scheppen, Het verstoppen van mailserver, het verbergen van mailprogramma's en de e-mail kopleet uit te schakelen

Daarom is het belangrijk om een een goede virusscanner te installeren, en deze regelmatig updaten,dit is de enige manier om uw compuer hiertegen goed te beschermen. De meeste Mailvirussen worden er al uitgehaald door de internet providers, soms moet daarvoor betaald worden.
© 2009 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Top 5 beste gratis virusscannersEr is niets zo vervelend als een virus op de computer oplopen tijdens het surfen. Om veel ellende met de computer te bes…
Alles over een worm virusWat is een worm virus, wat doet een worm virus, hoe komt een worm virus op mijn pc, hoe verwijder ik een worm virus, hoe…
Waar kun je gratis virusscanners downloaden?Waar kun je gratis virusscanners downloaden?Een virusscanner mag niet ontbreken op je computer. Je pc kan beschadigd raken wanneer je geen virusscanner hebt. Er zij…
Gratis virusscanners downloadenIn dit artikel: een overzicht van gratis virusscanners. Voor de meeste virusscanners moet je betalen. Toch is er een red…

Reageer op het artikel "Veilig surfen en mailen op uw pc zonder virussen"

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 20-01-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Schrijf mee!