InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Websecurity: de meest gemaakte fouten

Websecurity: de meest gemaakte fouten

Websecurity: de meest gemaakte fouten Voor zowel bedrijven als particulieren is het van groot belang dat het internet waarmee zij werken goed beveiligd is. Mogelijke indringers, besmetters en hackers onderbreken de veiligheid van de internetverbinding met mogelijk desastreuze gevolgen. Je wilt toch niet dat iedereen die privéfoto's kan zien? Of dat de overburen precies weten wat jij op je spaarrekening hebt staan? Web security is nog een heel vak apart, er worden dikwijls grote fouten mee gemaakt.

Geen securitybeleid

Dit is natuurlijk de fout die met stip op nummer één staat: geen beveiliging. Mensen met kwade bedoelingen hebben op deze manier alle toegang die zij willen, zonder dat ze er zelfs maar moeite voor hoeven te doen.

Controle op webverkeer

Een antivirus programma installeren op je computer is stap één. Op deze manier houdt je ongewilde indringers buiten de deur. Het strekt echter tot aanbeveling om naast een programma dat afwijkingen detecteert, óók een programma te installeren wat de normale gang van zaken met betrekking tot het internetgebruik vast legt. Alleen op deze manier is het mogelijk afwijkende patronen te herkennen en er adequaat op in te springen.

Brede bescherming

Veel antivirussoftware en middelen om spam en spyware terug te dringen werken alleen op de computer zelf. Het punt waarop het internetverkeer het interne netwerk binnenkomt, verdient echter ook nauwlettende aandacht. Hierdoor kan een probleem bij de bron aangepakt worden, en ben je niet enkel bezig met het verwijderen van ongenodigde programma's, welke in de tussentijd al schade aangericht kunnen hebben, alvorens zij ontdekt worden.

Alleen controle op inkomend verkeer

Het klinkt logisch: controleer alleen het inkomende webverkeer op virussen. Toch kunnen virussen zich ook van binnenuit verspreiden. Denk aan de nieuwe laptop van een werknemer die hij tweedehands aangeschaft heeft. Of het onschuldig beluisteren van een gekopieërde muziek cd. Ook deze zaken kunnen virussen veroorzaken en verspreiden.

Bestandsextensies

Het lijkt aannemelijk om alleen bestanden met een typische bestandsextensie te weigeren. Hiermee kan je echter flink de fout in gaan. Een txt-bestand kan heel geniepig in werkelijkheid een .exe bestand zijn. Het is namelijk mogelijk om de extensie van een bestand te wijzigen, zonder de inhoud van het programma te veranderen. Opletten dus!
Gerelateerde artikelen
Dorifel virus gevaar voor computersDorifel virus gevaar voor computersDorifel is een hardnekkig computervirus dat in Nederland vooral in 2012 voor veel onrust heeft gezorgd. Het verspreidt z…
Chromebook van GoogleChromebook van GoogleChromebook is een concept dat bedacht is door Google. Het is een laptop die enkel en alleen verbonden is met internet en…
Tips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneTips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneDe snelle ontwikkeling van de smartphones heeft gezorgd voor een explosie van applicaties of apps. Ook banken bieden mob…

Reageer op het artikel "Websecurity: de meest gemaakte fouten"

Infoteur: Melod
Laatste update: 21-11-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Schrijf mee!