InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Virussen, wormen en Trojaanse paarden - wat zijn het?

Virussen, wormen en Trojaanse paarden - wat zijn het?

Wat is een virus?

Een virus is een programmacode dat zich vastmaakt aan een bestand om op die manier zichzelf te kunnen verspreiden. Virussen zijn bedoeld om bepaalde bestanden van je computer te beschadigen. Virussen kunnen zich ook makkelijk van het ene naar de andere computer verspreiden door simpele mails of Messenger-berichten.

Virussen kunnen in ernst variëren. Sommige virussen zorgen gewoon voor een trage pc, trage internet, ze zijn gewoon lastig. Maar er bestaan ook andere ergere virussen, zij kunnen heel je computer vernietigen. Het kan zelfs zo ernstig zijn dat je pc niet meer bruikbaar wordt. Gelukkig zijn grote virussen niet makkelijk verspreidbaar, de mens moet (bewusteloos) tussengrijpen om het verder te helpen verspreiden.

Wat zijn wormen?

Wormen zijn gelijkaardig aan virussen, alleen zijn ze ernstiger. Een virus kan zich niet automatisch verspreiden, een worm daarentegen kan het wel. Eerst neemt een worm bezit van de functies op de computer waarmee informatie of bestanden worden verzonden. Eens het in je pc zit verspreidt het zich door vanzelf e-mailberichten te sturen naar al je contacten. Omdat wormen zich niet verspreiden via een programma of een bestand als "gastheer", kunnen ze ook uw systeem in handen nemen en iemand anders de mogelijkheid geven op afstand uw computer te besturen.

Wat is een Trojaans paard?

Net als het echte Trojaanse paard, dat eerst een schenk leek voor de vijand maar achteraf bleek vol te zitten met Griekse soldaten die de boel willen veroveren, zo zijn de hedendaagse Trojaanse paarden programma's die nuttig lijken te zijn maar eigenlijk zeer schadelijke codes bevatten. Trojaanse paarden kunnen via e-mail makkelijk verzonden worden, soms als een update-file soms als iets anders.

Trojaanse paarden kunnen zich verspreiden door mails, maar ook door gratis software die je kan downloaden op onbetrouwbare sites. Dus voorzichtigheid is de boodschap.
© 2008 - 2017 Ibowts, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.microsoft.com

Reageer op het artikel "Virussen, wormen en Trojaanse paarden - wat zijn het?"

Infoteur: Ibowts
Gepubliceerd: 06-01-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Schrijf mee!