InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Maak u computer sneller! (tot wel 4 keer zo snel!)

Maak u computer sneller! (tot wel 4 keer zo snel!)

Veel mensen hebben het probleem dat ze een te trage computer hebben. In dit artikel staat hoe het komt dat een computer traag wordt en wordt uitgelegd hoe u een overvolle trage computer kunt opschonen met behulp van een paar nuttige tips.

Hoe wordt een computer traag?

Een computer wordt traag doordat een computer veel processen tegelijk moet uitvoeren en dit door bepaalde redenen niet kan doen. Dit kan meerdere oorzaken hebben:
  1. Er staan te veel programma's open waardoor de processor van de computer de taken niet meer goed kan uitvoeren.
  2. De computer wordt traag doordat de computer door de harde schijf moet gaan zoeken naar verspreide 'stukjes' van een programma.
  3. Een ander veel voorkomend probleem is dat de computer niet genoeg kan koelen. Hierdoor worden onderdelen binnen in de computer warm en zullen minder gaan functioneren. Een oorzaak van het traag koelen is de hoeveelheid stof in een computer. Stof is één van de ergste vijanden van een computer.
  4. Als het opstarten langzaam gaat, komt dit meestal doordat de computer veel programma's samen met Windows opstart en dat zorgt voor een zeer trage opstarttijd en dus een trage computer.

Er staan te veel processen open

Om dit probleem op te lossen moet u naar de taakbeheer van uw computer gaan. Dit doet u door op Ctr + Shift + Esc te drukken. Als het venster taakbeheer is geopend moet u naar het tabblad processen gaan. Daar ziet u alle openstaande processen. U kunt hier, door met de rechtermuisknop op een proces te klikken, een heleboel onnodige processen beëindigen. Hoe meer onnodige processen u beëindigd hoe sneller uw computer zal worden. Er zijn ook gratis programma's die dit automatisch voor u doen. Het programma sluit onnodige processen af om uw computer meer werkgeheugen te geven en dus sneller te maken. Één van deze programma is Advanced system care. Ook is Ccleaner een prima programma. Allebei zijn ze zeer krachtig en prima voor de snelheid van uw computer.

Zoeken naar 'stukjes' programma

Computers worden traag doordat de computer er lang over doet om alle informatie te zoeken die nodig is om een programma goed te laten draaien. Door de stukjes op een logische plaats te zetten weet de computer precies waar hij moet zoeken en zal dit veel sneller gebeuren. De stukjes op de goede plaats zetten heet defragmenteren. Er zijn verschillende programma's om uw computer te defragmenteren. Windows heeft ook een ingebouwd defragmentatie programma. Om het defragmentatie programma van Windows te openen moet u 'defrag' typen in de zoekbalk van Windows 7. U zal dan het defragmentatie programma vinden. Eenmaal opgestart moet u de schijf aanvinken die u wilt defragmenteren en op start drukken. Defragmenteren kan zeer lang duren. Hoe lang het defragmenteren duurt hangt af van de grootte van uw schijf.

Niet te warm!

Een computer moet goed kunnen koelen om alle processen uit te voeren en heeft daarvoor verschillende ventilatoren. U moet er voor zorgen dat de ventilatoren helemaal stof vrij zijn en dat ze goed kunnen draaien. Het is daarom niet verkeerd om af en toe de computer open te schroeven en al het stof te verwijderen. Dit kan met een simpele stofzuiger maar er zijn ook speciale stofblazers voor. Als u de computer schoon wilt maken met behulp van een stofzuiger moet u er wel rekening mee houden dat de ventilator niet mag gaan draaien! Dit kan namelijk nadelige gevolgen hebben voor het koel resultaat. Er bestaat zelfs een kans dat de ventilator zal doorbranden! Doe daarom altijd een potlood of een schroevendraaier tussen de ventilator.

Sneller opstarten

Een computer is eigenlijk nooit schoon genoeg en kan dus altijd schoner. Advanced system care bied ook de mogelijkheid om tijdelijke bestanden en onnodige bestanden te verwijderen waardoor de computer sneller wordt. Gaat het opstarten niet snel genoeg? Dan moet u naar de start knop gaan en moet u zoeken naar 'msconfig'. Als dit programma is geopend ziet u daar een tabblad opstarten. Hier staan alle programma's die tegelijk met Windows opstarten. Als u deze allemaal uitvinkt zal uw computer tot 4 keer zo snel opstarten!

Verouderde hardware

Een computer is helemaal afhankelijk van wat de hardware in de computer te bieden heeft. Als de computer nog steeds traag is na de bovenstaande stappen dan heeft u waarschijnlijk nieuwe hardware nodig. Een betere processor, een betere videokaart of meer werkgeheugen (ram). Betere hardware is uitermate belangrijk voor de snelheid van een computer.

Nog één laatste tip: zorg ervoor dat u altijd uw belangrijke bestanden op een externe harde schijf heeft staan voor het geval uw computer het begeeft en niks meer doet. Hiermee voorkomt u dat u in één klap al uw belangrijke bestanden kwijt bent.
© 2013 - 2017 Richard-axon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Trage computer sneller makenWat zijn de oorzaken van een trage computer? Hoe kun je hem weer snel maken? Computers zijn meestal in het begin snel. M…
Je computer sneller makenJe computer sneller makenEen trage computer is erg vervelend. Met deze tips kun je je computer eenvoudig veel sneller maken zonder maar een cent…
De computer en hoe het begonDe computer en hoe het begonAltijd al willen weten wat er in je computer zit en waar het voor dient? Of waar de computer vandaan komt? Lees het snel…
Externe harde schijvenExterne harde schijvenOpslag van digitale media is ontzettend belangrijk. Naast de harde schijf in je computer of laptop is een mobiele schijf…
Maak je computer snellerMaak je computer snellerWanneer je een computer lang in gebruik hebt kan het gebeuren dat deze traag wordt. Programma's starten minder snel op e…

Reageer op het artikel "Maak u computer sneller! (tot wel 4 keer zo snel!)"

Infoteur: Richard-axon
Gepubliceerd: 31-07-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Schrijf mee!