InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Groene webhosting: Gebruik makend van duurzame energie

Groene webhosting: Gebruik makend van duurzame energie

Webhosting is nodig om alle websites zichtbaar te houden voor het publiek. Dag en nacht gebruiken zware computers gigantische hoeveelheden stroom om er voor te zorgen dat alle websites actief blijven. Groene webhosting maakt alleen maar gebruik van groene energie, en is daardoor milieuvriendelijk. Ideaal voor milieubewuste ondernemers! Internet is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons leven. Het wordt steeds makkelijker voor consumenten om vanuit thuis te winkelen, omdat steeds meer winkels via het internet een webshop openen. Nieuws bereikt de wereld tegenwoordig niet meer als eerste via de televisie, maar via het internet. En ook voor ontspanning en vermaak surft de gemiddelde mens behoorlijk wat tijd op het internet.

Webhosting

Waar veel mensen niet bij stil staan is het feit dat de sites die men bezoekt ook draaiende gehouden moeten worden. Dat wordt gedaan door middel van webhosting. Dat is een dienst die particulieren of bedrijven de ruimte biedt om informatie, afbeeldingen, data of hele andere dingen op te slaan die toegankelijk is via een website. Het is dus heel simpel om te bedenken dat er gigantisch veel webhosting bestaat. Immers, alle websites moeten ten alle tijden toegankelijk zijn voor bezoekers.

Om een website zichtbaar te maken op internet, wordt deze op een zogenaamde webserver geplaatst. Dit is een zware computer die 24 uur per dag, 7 dagen in de week aan staat en met internet verbonden is. Deze servers vereisen dus dag en nacht stroom, en verbruiken gigantisch veel energie. Energie die in de meeste gevallen niet duurzaam is opgewekt, en die ‘grijze’ energie wordt genoemd.. Enkele voorbeelden van energiebronnen die worden gebruikt om groene stroom op te wekken zijn:

  • Waterkracht
  • Windenergie
  • Zonne-energie
  • Biomassa

Enkele voorbeelden van energiebronnen die worden gebruikt om grijze energie op te wekken zijn:

  • Fossiele brandstoffen
  • Kernenergie

Groene webhosting

Door gebruik te maken van energiezuinige servers, een klimaatneutraal datacentrum en groene stroom kan webhosting volledig groen zijn. Simpel gezegd betekent dit dat aanbieders van webhosting alleen maar gebruik maken van duurzame energie. Een andere vorm van groene webhosting is wanneer de aanbieder van deze dienst zijn CO2-uitstoot compenseert door bijvoorbeeld de aanplant van bomen. Zeker in een tijd waarin het milieu steeds belangrijker begint te worden, is het voor bedrijven een mogelijkheid om zich te onderscheiden van concurrenten. Daarnaast is de investering voor bedrijven niet groot te noemen, aangezien de kosten voor het gebruik van groene energie slechts iets hoger zullen liggen dan bij het gebruik van grijze energie. Bedrijven die groene energie gebruiken kunnen dit communiceren naar hun klanten, wat ze dus een voordeel oplevert ten opzichte van de concurrentie.
© 2011 - 2018 Crashtester, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.groenehosting.nl

Reageer op het artikel "Groene webhosting: Gebruik makend van duurzame energie"

Infoteur: Crashtester
Laatste update: 26-03-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Schrijf mee!