InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Welke domeinnaam moet ik kiezen?

Welke domeinnaam moet ik kiezen?

Het kiezen van een domeinnaam is een belangrijke stap naar de vindbaarheid van uw website op het internet. Een slim gekozen domeinnaam vergroot de vindbaarheid van uw website. Nederland is één van de actiefste landen wat betreft domeinregistraties. Na Duitsland en Engeland is Nederland het derde Europese land met de meeste domeinnamen met een extensie van eigen land. In totaal gaat het om 4,2 miljoen stuks. Niet alle domeinnamen zijn ook werkelijk in gebruik. Veel registraties zijn ook vastgelegd vanuit de gedachte om de domeinnaam te kunnen verkopen.

De meeste gangbare namen met een ‘nl’ extensie zijn inmiddels vergeven. Indien u de naam wel wenst aan te houden, kunt u kiezen voor een andere extensie, zoals: ‘.org’ of ‘.net’. Een andere mogelijkheid is om de domeinnaam over te nemen van de eigenaar.

Hoe moet ik een domeinnaam registreren?

U moet er in eerste instantie achter zien te komen of de door u gewenste naam nog vrij is. Indien dit het geval is, kunt u tot registratie over gaan. Op Sidn.nl kunt u nagaan of de domeinnaam nog vrij is. Op deze site kunt u ook achterhalen wie de naam geregistreerd heeft. Bij webhosters als bijvoorbeeld Argeweb en Hostingdiscounter, kunt u domeinnamen vastleggen. U kunt kiezen om de naam uitsluitend op uw naam te zetten, maar u kunt er ook gelijk een webhostingspakket bij afsluiten, zodat u de website kunt plaatsen op de domeinnaam.

Welke domeinnaam moet ik kiezen?

Een eerste vereiste is dat de naam eenvoudig te onthouden is. Doordat er al zeer veel namen geregistreerd zijn, moet u soms creatief zijn om nog een geschikte tenaamstelling te vinden. Uiteraard bent u niet beperkt tot de ‘.nl’ extensies. U kunt het beste gaan voor een korte naam met een Nederlandse extensie, de Nederlandse extensies krijgen namelijk een betere positie in de zoekopdrachten van Google.

Wat kost het registreren van een domeinnaam?

Er zitten grote prijsverschillen tussen de verschillende webhostingsbedrijven. De tarieven voor het registreren van een Nederlandse extensie liggen tussen de €5 tot €20 per jaar. De domeinnamen met andere extensies zijn duurder. Toch is het belangrijk om niet blind voor de goedkoopste te gaan. Uiteindelijk wilt u er namelijk een website aan koppelen. De prijzen en inhoud van de pakketten moet u eigenlijk gelijk al meenemen in de overweging.

Welke domeinnamen verhogen de vindbaarheid?

Het verhogen van de vindbaarheid van uw website is een ingewikkeld proces. Op bepaalde zoekwoorden in Google, wilt u een zo hoog mogelijke positie. De concurrentie zit echter ook niet stil en probeert ook om zo hoog mogelijk in de lijst te komen met dezelfde of vergelijkbare zoekwoorden. Hierdoor is het een ingewikkeld proces geworden. Een domeinnaam met belangrijke zoekwoorden erin, verhoogd in ieder geval uw vindbaarheid, maar daarmee bent u nog niet klaar.

Handel in domeinnamen

U kunt ook domeinnamen registreren vanuit de gedachte om deze ooit weer voor een mooie prijs te verkopen. Hierbij moet u zich wel bedenken dat de meeste commercieel interessante namen al geregistreerd zijn. Bij nieuwe woorden kunt u wel proberen om een interessante naam te registreren. Dit gebeurde bijvoorbeeld nadat bekend was geworden dat banksparen door de overheid werd gezien als opvolger van de levensverzekering. De nog beschikbare domeinnamen met het woord banksparen erin waren zeer snel vergeven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Welke domeinnaam moet ik kiezen?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 17-03-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Schrijf mee!